تبیان، دستیار زندگی
براساس آمار گیشه‌ها «جدایی نادر از سیمین» پابه‌پای «اخراجی‌ها» می‌فروشد تا ثابت شود فیلم خوب همچنان در سینمای ایران مخاطب دارد؛ چه درام چه کمدی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخاطبان دیگر به سینما نمی‌خندند!


براساس آمار گیشه‌ها «جدایی نادر از سیمین» پابه‌پای «اخراجی‌ها» می‌فروشد تا ثابت شود فیلم خوب همچنان در سینمای ایران مخاطب دارد؛ چه درام چه کمدی.


جدایی نادر از سیمین

تا همین چند سال پیش از این شاید برای هیچ کس قابل قبول نبود که اکران سینماها در بازه سرشار از خوشی و شادمانی هم‌چون عید نوروز به یک فیلم درام اختصاص یابد و در صورت قبول هم کمتر کسی پیش‌بینی توفیق فیلم در جدب مخاطب را مقرون صحت می دانست. اما اصغر فرهادی برای دومین‌بار مهر ابطال بر این نظریه زد و ثابت کرد تنها فیلم‌ کمدی و خنده‌دار در سینمای ایران مخاطب ندارد؛ بلکه این فیلم خوب است که خوب هم می‌فروشد.

ورود به میدان رقابت

دو سال پس از اکران فیلم «درباره‌الی...» اصغر فرهادی در یک اقدام قابل توجه در مقام تهیه‌کننده فیلم تازه‌اش، رقابت با یکی از قدرترین تولیدات گیشه‌ای سینمای ایران (قسمت سوم اخراجی‌ها که تا به امروز پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود) را پذیرفت و با «جدایی نادر از سیمین» وارد گود رقابت اکران نوروز 90 شد. از همان آغاز برخی اقبال مجدد مخاطبان به فیلم «اخراجی‌ها» و نیز حال و هوای درام و تلخ فیلم فرهادی را اصلی‌ترین دلیل برای احتمال شکست این فیلم برمی‌شمردند اما تا امروز و بنابر ارقام اعلام شده از سوی پخش‌کننده دو فیلم، «جدایی نادر..» نه فقط در این رقابت ناکام نبوده که در جغرافیای اصلی اکران سینماها، یعنی شهر تهران گوی سبقت را از فیلم «اخراجی‌ها3» ربوده و صدر نشین جدول فروش سینماها شده است.

دو سال پس از اکران فیلم «درباره‌الی...» فرهادی در یک اقدام قابل توجه رقابت با یکی از قدرترین تولیدات گیشه‌ای سینمای ایران را پذیرفت و با «جدایی نادر از سیمین» وارد گود رقابت اکران نوروز 90 شد

علی سرتیپی که در اتفاقی جالب توجه پخش‌کنندگی هر دو فیلم مطرح اکران نوروز امسال را عهده‌دار بوده‌است در تازه‌ترین اعلام آمار فروش این دو فیلم گفته است: « تاکنون جدایی نادر از سیمین به فروش کلی یک میلیارد و ششصد میلیون رسیده است که سهم سینماهای تهران از این فروش 1 میلیارد و صد میلیون بوده است و سهم شهرستان‌ها 500 میلیون تومان. در آن سو اخراجی‌ها 3، از 3 میلیارد تومان فروش کل گذشته است و به فروشی حدود 3 میلیارد و صد میلیون رسیده است. فروش اخراجی‌ها 3 که در سینماهای تهران چیزی در حدود 1 میلیارد و چهارصد میلیون تومان بوده است و در شهرستان‌ها یک میلیارد و هفتصد.»

اخراجی های 3

رقابت دوشادوش فرهادی و ده‌نمکی

مدیر شرکت فیلمیران و مدیر پخش فیلم‌های جدایی نادر از سیمین و اخراجی‌ها 3 در گفت و گویی مفصل با کافه سینما در مورد فروش روزانه این دو فیلم در تهران هم گفته است: «هرچند فروش در روزهای مختلف متفاوت است و در روزهای تعطیل و غیرتعطیل متغیر، اما با این حال فروش روزانه جدایی نادر از سیمین و اخراجی‌ها 3 در سینماهای تهران در روزهای اخیر به یک اندازه بوده است. 40 میلیون فروش روزانه، سهم هرکدام از این دو فیلم در روزهای اخیر سینمای تهران بوده است.» سرتیپی در در مورد افزایش چشمگیر و اوج‌گیری فروش روزانه «جدایی نادر از سیمین» پس از تعطیلات عید در سینماهای تهران هم گفت: «به نظر من دلیلش این است که مخاطبان جدایی نادر از سیمین بیشتر خانواده‌ها هستند. خانواده‌ها هم که در تعطیلات عید بیشتر در سفر بودند. حالا هم که تعطیلات به پایان رسیده و خانواده‌ها بار دیگر به تهران بازگشتند، فروش جدایی نادر از سیمین هم بیشتر از قبل شده است و حتی به روزانه 40 میلیون تومان در سینماهای تهران رسیده‌است.

سرتیپی: هرچند فروش در روزهای مختلف متفاوت است و در روزهای تعطیل و غیرتعطیل متغیر، اما با این حال فروش روزانه جدایی نادر از سیمین و اخراجی‌ها 3 در سینماهای تهران به یک اندازه بوده است.

آن هم در روزهای عادی و غیرتعطیل. البته باید این را هم در نظر گرفت که همیشه پس از تعطیلات عید فروش فیلم‌ها بیش از پیش می‌شود.» سرتیپی در مقابل این سوال هم که چرا بنابر آمار ارائه شده، اخراجی‌ها 3 از فروش روزانه حدودا 95 میلیون تومان در تهران به 40 میلیون تومان سقوط کرده‌است؟ در جمله‌ای کوتاه گفت: نمی‌دانم! حال باید صبر کرد و منتظر ماند. این افت فروش هم حتما دلایل خودش را دارد که قابل بررسی است.

فرآوری: محمد صابری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: کافه سینما