تبیان، دستیار زندگی
12 سال پیش در چنین روزی- 21 فروردین 1378 هجری خورشیدی- یکی از توانمندترین و مخلص ترین فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی، به آرزوی دیرینه اش رسید و 5 روز پس از آن که ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید صیاد شیرازی؛ مخلص واقعی

12 سال پیش در چنین روزی- 21 فروردین 1378 هجری خورشیدی- یکی از توانمندترین و مخلص ترین فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی، به آرزوی دیرینه اش رسید و 5 روز پس از آن که در روز مبارکی چون عید سعید غدیرخم عید ولایت، به دست نایب امام زمان (عج) مفتخر به دریافت درجه «سرلشکری» شد، درجه ای بسیار والاتر و غیرقابل مقایسه با نشان ها و درجات دنیوی، از خداوند متعال، درجه «شهادت در راه الله» را دریافت کرد. وی توسط منافقین کوردل که ضرب شست سختی از صیاد در عملیات «مرصاد» خورده بودند، ترور شد و به شهادت نائل گردید.

شهید صیاد شیرازی

شهید صیاد شیرازی و ولایت پذیری کامل

آن شهید بزرگوار، در دوران ابتدایی جنگ تحمیلی که خیانت های سید ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهوری وقت و فرمانده کل قوا را می دید، با آن که اختلافات شدیدی با این فرد دارای شخصیتی خودرأی و فاقد سواد نظامی داشت؛ اما از آنجا که بنی صدر منصوب حضرت امام خمینی بود، به نظر «ولایت فقیه» گردن می نهاد و از بنی صدر تبعیت می کرد. این اوج ولایت پذیری است که انسان با آن که ضربات و اشتباهات یک فرد را که با او اختلافات بنیادین هم دارد، ببیند و تنها به رضایت دل مولا و رهبرش بیندیشد؛ خون دل بخورد ولی از امامش حتی نپرسد: چرا؟ بعد از برکناری بنی صدر، با طراحی ها و اندیشه های شهید صیاد، اوضاع جنگ به سود ایران تغییر کرد و به نوعی ضرباتی که بنی صدر خائن وارد کرده بود، جبران شد.

شهید صیاد شیرازی در دوران رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای هم، ولایت پذیر بود و آن می کرد که رضایت رهبر حکیم انقلاب را به دنبال داشته باشد. رهبر عظیم الشأن انقلاب هم با بوسه زدن بر تابوت آن یار ولایت و «مالک اشتر» زمان، افتخاری بس بزرگ به صیاد بخشیدند.

گذراندن سلسله مراتب

شهید صیاد شیرازی، از جمله افرادی بود که تمام سلسله مراتب نظامی را از پایین ترین رده ارتش در زمان رژیم پهلوی تا فرماندهی نیروی زمینی ارتش با حکم حضرت امام خمینی (ره) و جانشینی ستاد کل نیروهای مسلح با حکم حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با تلاش و پشتکار مثال زدنی طی کرد. وی یکی از تاکتیسین های بزرگ نظامی ایران بود که در عملیات بسیار مهم؛ به ویژه آزادسازی خرمشهر و مرصاد (ضربه تاریخی به گروهک تروریست منافقین که سال ها بعد، این افراد شقی را دچار اضمحلال کامل کرد) نقش نخست را ایفا کرد. تبحر ویژه شهید صیاد شیرازی، آزادسازی مناطق اشغال شده از سوی رژیم بعثی صدام بود و پرافتخارترین دوران ارتش پس از انقلاب، زمانی بود که وی در کسوت فرمانده نیروی زمینی ارتش، موجب آزادی بسیاری از مناطق اشغالی کشور شد. وی جزو نخستین ارتشیانی بود که پس از غائله کردستان به آن استان رفت و نقش امنیتی و تاکتیکی مؤثری را ایفا نمود. شهید صیاد، مفهوم تحول با انقلاب اسلامی را عمیقاً در روح و اندیشه اش درک کرد؛ انقلاب به شهید صیاد، هویت واقعی نظامی- سیاسی- امنیتی داد و از این رو وی برای از دست نرفتن خاک کردستان، راهی این دیار شد تا به فرمان حضرت امام که فراخوانی مردمی برای نجات کردستان از دست نیروهای تجزیه طلب وابسته به شرق و غرب صادر فرموده بودند، عمل کرده باشد.

شهید صیاد شیرازی پایه گذار «قرارگاه مرکزی کربلا» که نماد اشتراک ارتش و سپاه است بود و اولین عملیات مشترک سپاه و ارتش، «طریق القدس» بود که موجب فتح بستان شد

ایجاد وحدت بین سپاه و ارتش

شهید صیاد شیرازی، بی شک بسیجی ترین فرد ارتش جمهوری اسلامی بود. ارتش، پس از انقلاب، هم چنان درگیر مسأله موجودیتی و هویتی پس از انقلاب اسلامی و پی آمدهای آن بود؛ ولی شهید صیاد، ضمن آن که خود با سرعتی شگفت انگیز از این مرحله عبور کرد؛ بلکه بسیاری از نیروهای ارتش را نیز با این مفهوم که انقلاب اسلامی می خواهد کاری کند که نظامی ایرانی، آقای خودش باشد نه نوکر مستشاران آمریکایی هم چون زمان شاه، آشنا کرد. شهید صیاد تلاش بسیاری کرد که روحیه بسیجی که موجب نورانیت معنوی و صلابت بیش تر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده بود؛ وارد ارتش هم شود تا روابط و مناسبات خشک نظامی که از قدیم در ارتش ایران وجود داشت، در ارتش جمهوری اسلامی، جای خود را به برادری و محبت و اخلاق اسلامی در عین رعایت نظم و انضباط و صلابت بدهد. او بدین وسیله سپاه و ارتش را به هم بسیار نزدیک کرد و آن حالت رقابت و دوری را مبدل به رفاقت و نزدیکی و اتحاد و یگانگی ارتشیان و سپاهیان کرد؛ تا جایی که این دو نیروی نظامی، موفق ترین عملیات های نظامی را در کنار یکدیگر انجام دادند. بدین ترتیب، ناکامی های سال نخست جنگ تحمیلی که شهید صیاد شیرازی معتقد بود، به دلیل عدم وحدت بین ارتش و سپاه بوده است، با اتحاد این دو نیروی نظامی مبدل به توفیق در جبهه نبرد حق علیه باطل شد و رژیم بعثی عراق شکست های متوالی را متحمل شد.

وی پایه گذار «قرارگاه مرکزی کربلا» بود که نماد اشتراک ارتش و سپاه بود. اولین عملیات مشترک سپاه و ارتش، «طریق القدس» بود که موجب فتح بستان شد. وقتی پیش از این عملیات، فرماندهان ارتش تحلیل کردند، نقاط قوت ارتش عراق بسیار زیاد است، شهید صیاد در کنار طرح عملیات نوشت: «با حضور نیروهای بسیجی و سپاهی در کنار ارتش، تحولی واقع می شود و ترکیب مقدس ارتش و سپاه موجب پیروزی اسلام می شود». وی صریحاً وعده این پیروزی را داد.

سرانجام این مجاهد نستوه که بارها از سوی گروهک نفاق به ترور تهدید شده بود، در 55 سالگی، بامداد 21 فروردین 78 به دست منافقی بدبخت، شربت شهادت نوشید و به امام شهدا و یاران هم سنگرش که غم دوری شان را سال ها تحمل کرده بود، پیوست.

یادش گرامی و شفاعتش نصیبمان باد. 

محمد مهدی تقوی

بخش فرهنگ و پایداری تبیان