تبیان، دستیار زندگی
یکی از قوای انسانی قوه شهوت است که خداوند به حکمت خویش آن را در وجود انسان قرار داده و شکی نیست که باید نیاز واقعی آن را تأمین کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین نحوه ی ارتباط با مردان


زن مسلمان به خوبی می داند که حکم الهی حجاب برای او نیکوترین و جامع ترین حکم در مورد نحوه ارتباط با مرد است. حکمی است که بوسیله آن باید قدم در راه تکامل گذاشت و بدون آن حتی قدمی در مسیر انسانیت نمی توان برداشت.

شهوت

یکی از قوای انسانی قوه شهوت است که خداوند به حکمت خویش آن را در وجود انسان قرار داده و شکی نیست که باید نیاز واقعی آن را تأمین کرد.

اگر زمانی را بیشتر از آن مقدار که لازم است صرف ارضای آن کنیم، بطور حتم از فرصت شکوفایی قوای دیگر کاسته ایم در نتیجه به تعالی و رشدی که در اثر عمل هماهنگ و متناسب قوا حاصل می شود، نخواهیم رسید و همچنین از کمال اصلی باز می مانیم . قوه جنسی به طور طبیعی در زمان خاصی شروع به فعالیت می کند. چنانچه نیازش بطور معقول برطرف شود، نه تنها مانع تکامل نیست، بلکه خود در رساندن انسان به کمال تأثیر دارد. آن دسته از احکام تکلیفی و بایدها و نبایدهای دینی که به این قوه مربوط می شود، طوری تشریع شده اند که از طرفی با رعایت آنها این خفته، بی موقع بیدار نشود (که فعالیت بی هنگام آن باعث تباهی استعدادهای دیگر است) و از سوی دیگر هر گاه فعالیت خود را بطور طبیعی آغاز کرد طوری ارضا شود که نه تنها به شکوفایی استعدادهای عالی دیگر و تغذیه و رشد صحیح و شایسته آنها لطمه ای وارد نسازد، بلکه خود نیز به شکوفایی آنها کمک کند.

این که می گوییم استعدادهای عالی، منظور این است که قوه شهوت از استعدادهای عالی بشری نیست، چرا که انسان دارای قوا و شؤون عالی تری است که غیر او هیچ مخلوقی دارای آنها نیست و آن قوا، ارتباط تنگاتنگی با هدف خلقت او و سعادت و کمال نهایی وی دارند. این احکام همانطور که گفه شد براساس شناخت انسان و قوای مختلف او ضرورت کاربرد هر یک در زمانهای مختلف و نیز رابطه بین این قوا با کمال واقعی بشر صورت گرفته است و در یک کلام، نظام تشریع و تکوین و خلقت و دین با هم تطابق و هماهنگی دارند.

این قوه برخلاف آنچه روان شناسان و فیلسوفان غرب و پیروان آنها تصور کرده اند مثل یک ظرف نیست که اگر آنرا پر کنند، دیگر چیزی طلب نکند، بلکه ماهیتش چون آتش است که هر چه در آن بریزند می سوزاند و هرگز سیر نخواهد شد و او را حد و نهایتی نیست و اگر به امید آرامش و راحتی، بدون قید و بند به ارضای آن پرداخته شود، اثرات مخربی برای شخص و جامعه خواهد داشت. البته بی نهایت بودن انسان فقط در این مورد نیست، بلکه تمام قوای او بی نهایت طلب هستند و انسان از جهت خواسته هایش حدّی ندارد.

هرگز نباید تصورمان از حجاب، زندانی شدن زن باشد چرا که خداوند حجاب را واجب کرده تا زن ها آزادتر باشند وقتی که خانمی حجاب خود را رعایت نکند و جلوه گری های خودش را از نامحرم نپوشاند قطعا محدودتر خواهد شد و نگاه مردان چشم چران و هرزه را در پی داشته و چنین شخصی از دام افراد هوس ران در امان نیستند.

عوامل مؤثر و تحریک کننده فردی و اجتماعی قوه شهوت بسیارند، از قبیل: دیدن، شنیدن، لمس کردن، بوییدن، وضعیت لباس و غذا، بلوغ زودرس، معاشرتهای ناسالم، تخیلها و بسیاری از عوامل دیگر که اسلام برای هر یک از این عوامل مقرراتی وضع نموده است. یعنی نحوه برخورد انسان با هر یک از اینها را طوری بیان داشته که اگر کسی عمل نماید، دچار تحریک بی موقع و نابجای شهوت نشود.

در میان این حواس، آنکه شعاع عمل و تأثیرش بیشتر از همه است و محدودیت کمتری دارد یعنی کنترل کمتری می شود؛ دیدن است. دیدنِ نامحرم یا قسمتی از بدن او قوه شهوت را تحریک می نماید. لذا اسلام نیز دستور داده که مسلمین چشمها را از نگاه بی مورد نامحرم بپوشانند و به زن و مرد، بخصوص زنان دستور داده که آرایش و فرم لباسشان را طوری انتخاب کنند که تحریک کننده نباشد؛ به طوری که در سوره احزاب- آیه 59 آمده که : ای پیامبر(ص)، به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: روسری‌های بلند( چادر) خود را بر خویش فرو افکنند تا شناخته نشوند و مورد آزاد قرار نگیرند (و خداوند همواره بخشنده و مهربان است.)

تنها با رعایت این دستورات است که استعدادهای دیگر ذاتی انسان، توان شکوفایی می یابند و آدمی در سایه رشد هماهنگ قوای خود می تواند به سوی کمال حرکت کند. جامعه ای که افرادش به این دستورات عمل می کنند، جامعه ای مترقی و رشد یافته، انسانی و الهی است. اصولاً مرز ترقی و جاهلیت همین جاست. انسان و در کلّ، جامعه ای مترقی است که پیرو کامل ترین و مترقی ترین قانون و برنامه باشد. آیا کامل تر از قانون خدا، قانونی می توان یافت؟

حجاب برتر

زن مسلمان به خوبی می داند که حکم الهی حجاب برای او نیکوترین و جامع ترین حکم در مورد نحوه ارتباط با مرد است. حکمی است که بوسیله آن باید قدم در راه تکامل گذاشت و بدون آن حتی قدمی در مسیر انسانیت نمی توان برداشت، چرا که (وقتی قید و بند از رابطه میان زن و مرد برداشته شد، حرکت در مسیر شهوت و حیوانیت انجام خواهد گرفت نه در جهت تعالی و انسانیت، بی حجابی یا بدحجابی از آن جهت که فرصت رشد استعدادهای دیگر را می گیرد، مانع عبور انسان از کمالات حیوانی به فضایل و کمالات انسانی می شود) و در نتیجه رشد و حرکت انسان را که باید صرف تهیه استعدادهای حیات اخروی گردد مختل کرده و حتی به حرکت منفی نیز تبدیل می نماید.چنان چه از حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیز روایت شده که : خداوند تقرب زن را از ناحیه حجاب و رعایت حریم محرم و نامحرم قرار داده، زن هرچه بیشتر به مسئله حجاب خود مقید باشد به خداوند نزدیکتر خواهد شد.  (وسائل الشیعه ، ج14، ص 123)

هرگز نباید تصورمان از حجاب، زندانی شدن زن باشد چرا که خداوند حجاب را واجب کرده تا زن ها آزادتر باشند وقتی که خانمی حجاب خود را رعایت نکند و جلوه گری های خودش را از نامحرم نپوشاند قطعا محدودتر خواهد شد و نگاه مردان چشم چران و هرزه را در پی داشته و چنین شخصی از دام افراد هوس ران در امان نیستند.

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی


منابع:

برگرفته از کتاب "در و صدف " نوشته محمد شجاعی

وبلاگ راز حجاب

مقالات مرتبط :

نمی گذاریم به حراج برود

حیا، فطری یا اکتسابی؟

حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.