تبیان، دستیار زندگی
در سال 2010 سیل بزرگی در مناطقی از پاکستان آمد که باعث شد میلیون ها عنکبوت برای نجات خود به روی درختان پناه بردند و در نتیجه تنیدن حجم انبوهی تار، این درختان را به پیله های بزرگی تبدیل کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درختان عنکبوتی
عنکبوت

میلیون ها عنکبوت در پی سیل سال 2010 به درختان پناه برده و این گیاهان را در میان تارهای خود مدفون کرده اند.

در سال 2010 سیل بزرگی در مناطقی از پاکستان آمد که باعث شد میلیون ها عنکبوت برای نجات خود به روی درختان پناه بردند و در نتیجه تنیدن حجم انبوهی تار، این درختان را به پیله های بزرگی تبدیل کردند. در اثر زیاد شدن بیش از حد تارهای عنکبوت این درختان و همچنین حشرات ساکن آنها مردند.

پناهگاه عنکبوتها

در روستای "سیند" واقع در پاکستان، درختان در اثر حمله ی عنکبوتها شبیه به پیله های کرم ابریشم شدند. این حادثه در مدت یک هفته و به اندازه 10 سال بارندگی در این منطقه به وجود آمد. به این ترتیب آب در مدت کوتاهی بالا آمد و روی مناطق مسکونی را پوشاند.

در این تصویر، پسر بچه ای در کنار درختی که در میان تارهای عنکبوت مدفون شده ایستاده است.

عنکبوت

بافندگان ناشناخته

تارهای غول پیکر عنکبوت در روستای سیند در پاکستان بر روی بسیاری از درختان منطقه دیده می شوند. این پدیده ناشناخته در بخشهای دیگری از دنیا به خصوص در مناطق گرمسیری نیز دیده می شود. با وجود این، هنوز مشخص نیست که کدام گونه از عنکبوتها این پیله ها را بر روی درختان پاکستان تشکیل داده اند.

شبکه حفاظتی

تارهایی که عنکبوتها بر روی درختان سیند تشکیل داده اند موجب شد که بسیاری از این درختان در اثر نرسیدن نور خورشید نابود شوند. هرچند به نظر می رسد که این تارها اثرات مثبتی هم داشته اند. به طوریکه تعداد بسیار زیادی از حشرات به ویژه حشرات عامل انتقال بیماری مالاریا را هم نابود کردند.

عنکبوت

درحقیقت، پس از این سیل، افزایش سطح آب امکان تولید مثل پشه ها را افزایش می داد اما مردم این منطقه شاهد بودند که تعداد این حشرات پس از تنیده شدن این تارها از تعداد معمول نیز کمتر شد.

تارهای دفن کننده

مرگ درختان پوشیده از این تارهای عنکبوت مشکلات جدیدی را برای ساکنان منطقه به وجود آورده است.

در این منطقه تابستان بسیار گرم است اما این پوشش درختی تا حد قابل توجهی از شدت نور آفتاب می کاهد و موجب خنک شدن و تصفیه هوا می شود. درحالی که با تنیده شدن این تارها درختان دیگر قادر به انجام این وظیفه خود نبودند.

عنکبوت

جزیره عنکبوتها

درختانی که از میان آب بیرون آمده بودند برای عنکبوتهایی که در تلاش برای نجات خود بودند همانند یک کلک و وسیله نجات رفتار می کردند.

عنکبوت

در سیند و مناطق اطراف آن، آبهای سیل به تدریج در زمین فرو رفتند و جمعیت درحال بازگشت به باقیمانده های دهکده های خود هستند.

فرآوری: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

کوچکترین آکواریوم دنیا

عقاب طلایی

ابرهای قلمبه ی ماماتوس

این قورباغه قور قور نمی کند

درخت های نقاش

قورباغه آبی اما سمی!

بندبندی در اعماق اقیانوس

حلزون های مخروطی خطرناک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.