انسان باید طوری با جهنم رفتار كند كه گویا شعله‌های جهنم را می‌بیند و اگر این طور باشد هم خودش را اصلاح می‌كند و هم سعی می‌كند دیگران را اصلاح كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

  چرا صراط از مو باریک تر است
جوادی آملی

انسان بايد طوري با جهنم رفتار كند كه گويا شعله‌هاي جهنم را مي‌بيند و اگر اين طور باشد هم خودش را اصلاح مي‌كند و هم سعي مي‌كند ديگران را اصلاح كند.

1.اخلاق یک امرحقیقی است نه اعتباری چرا که برابر قرآن کریم خدای سبحان قوای درونی ما را بعنوان عطیه  آفرید وباید حداکثر بهره صحیح را ازاین نعمتها برد وآنها را مدیریت کرد.

2.روح مطهر انسانی فرمانده کل قواست و اگر این روح بتواند اندیشه را سامان دهد که وهم و خیال را رام کند، این شخص اندیشمند کامل می شود اما انسان کامل نیست؛ و اگر روح بتواند شهوت و غضب را که تحت عقل عملی است سامان دهد، این شخص یک صاحب اندیشه در بخش انگیزه می شود ولی باز هم انسان کامل نیست؛ اما اگر اندیشه و انگیزه را تحت رهبری روح انسانی هدایت کند، این انسان کامل می شود و هیچ مشکلی با خود نخواهد داشت.

3.وهم و خيال ما در بخش انديشه و همچنين شهوت و غضب ما در بخش انگيزه همانند آب و آتش هستند كه اگر اينها را عقل مديريت كند در جاي خودشان كاربري دارند و نافع هستندو الّا سیل وآتش سوزی براه می افتد.

4.اینکه می بینید وقتی برخی ها نماز می خوانند حواسشان نیست به خاطر این است که عقل این افراد می خواهد به فکر نماز باشد ولی وهم و خیال آنها نمی گذارد؛ بنابراین اولین رسالت اخلاقی ما این است که به اینها سامان بخشیم و نماز جماعتی در حوزه درون برپا کنیم که وهم و خیال را به عقل عرضه کند تا عقل اندیشمند کامل شود.

5.غضب باید به عنوان سرمایه خوب و ارزشمند در درون انسان ذخیره شود تا اگر دشمن حمله کرد همانند دفاع مقدس از میهن اسلامی دفاع کنیم. شهوت هم باید در سایه نکاح الهی تامین شود. اگر عقل اين نيروهاي خدادادي را مديريت نكند، اين نيروها به جاي اينكه عليه دشمن به كار روند، در داخل مشكل ايجاد مي‌كنند.اگر غضب و شهوت که بهترین نعمت های الهی هستند تحت امامت عقل درآمدند، انسان با اخلاق می شود و اگر هر کدام به راه خودشان بروند، بداخلاقی بروز می کند.

6.مکروحیله بیش ازهرچیز دامنگیر خود مکّار می شود.

7.عمل مخصوص عامل است وهرکس ستم کند برخودستم کرده است.بنابراین هیچ عملی رها نیست وبه جایی مرتبط است وآنجاخودعامل است.

8.همانطورکه انسان راخداوندآفریدوفرمود<لقدخلقنا الانسان فی احسن تقویم >همانطور هم فرمود من او را خلیفۀ خود قرار دادم؛ مستخلف خداست وخلیفه انسان.

9.دردرون مایک بدنی بوسیلۀ اعمال ماساخته می شود که خُلق ماست ومابایدخُلق که یک حقیقت خارجی است رابسازیم.

10. انسان بايد طوري با جهنم رفتار كند كه گويا شعله‌هاي جهنم را مي‌بيند و اگر اين طور باشد هم خودش را اصلاح مي‌كند و هم سعي مي‌كند ديگران را اصلاح كند.

11. اينكه فرمودند صراط مستقيم از مو باريك‌تر و از شمشير تيزتر است براي اين است كه صراط مستقيم معرفت و عملي مي‌خواهد كه انسان تشخيص دهد و برابر آن عمل كند.

12. مسجد از آن جهت كه معبد مسلمانان است پيام‌هاي فراواني دارد و اولين پيام آن اين است كه محرابش چشم مسجد است و ما را به كعبه هدايت مي‌كند كه ما بايد از راه محراب مسجد به كعبه رو كنيم و بگوئيم «والكعبه قبلتي».

13. اگر نوجوانان و جوانان ما از مجراي محراب با بيت عتيق آشنا شوند، آن وقت خطر اعتياد و نارضايتي والدين و فرار از منزل و& در جامعه جايي نخواهد داشت.

لینک های مرتبط

آیت الله جوادی و حکایت دندان پزشک

درمان بیماری های اخلاقی

شرط رسیدن به كمال

اثر یاد خدا در دل

آثار ذکر خدا

چه کسانی در فتنه می مانند

جوادی آملی از راه عارفان میگوید

سکوت ذکر خداست

از حرکت جوهری ملاصدار چه می دانید؟

بيت‌الغزل انسانيت

سلوک عرفانی آیت الله بهجت

نــیــل بـه مـــقــام عـــصـمـت انحـصاری نیست

صله رحم در بیان آیت الله جوادی

مهر استاد

آینـــده جـــهــان

شهود قلبی باطن اعمالجوادی آملی


تنظیم برای تبیان گروه حوزه علمیه