تبیان، دستیار زندگی
سویا به دلیل فیتواستروژن ‌ها در پیشگیری از برخی بیماری ‌ها مانند سرطان پستان در خانم‌ ها و سرطان پروستات در آقایان، بیماری ‌های قلبی ـ عروقی و کاهش علایم یائسگی بسیار مفید است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سویا سرطان‌ زا است یا ضد سرطان؟


سویا، یکی از مواد غذایی است که در گروه حبوبات قرار می ‌گیرد و ارزش پروتئینی بسیار بالایی دارد. علاوه بر پروتئین، سویا از نظر چربی هم مناسب و از نظر فیبر بسیار غنی است و ترکیب ‌های شیمیایی گیاهی که مهم‌ ترین آن فلاونوییدها هستند، دارد. همچنین سویا حاوی فیبر و استروژن‌ ها است و می ‌تواند منبع بسیار خوبی برای مصرف هم آقایان و هم خانم ‌ها باشد.

سویا

سویا به دلیل فیتواستروژن ‌ها از جمله مواد غذایی است که مصرف آن در پیشگیری از بیماری‌ های مزمن به خصوص برخی سرطان ‌ها به ویژه سرطان پستان در خانم‌ ها و سرطان پروستات در آقایان، بیماری ‌های قلبی ـ عروقی و کاهش علایم یائسگی بسیار مفید است.

تحقیقاتی که در کشورهای مختلف انجام شده، نشان داده‌ اند در کشورهای آسیایی به ویژه در ژاپن، میزان مصرف سویا و غذاهای تهیه شده از آن بسیار بالا است و در نتیجه شیوع سرطان پستان و پروستات بسیار پایین است.

مقایسه ‌ای که در 42 کشور مختلف انجام شده نشان داده است در کشورهایی که مردمش سویا زیاد می ‌خورند، میزان مرگ و میر ناشی از دو سرطان پستان و پروستات بسیار پایین است.

البته این مطالعات در کشورهای غربی همین نتایج را نداشته و دیده شده که هیچ ارتباط مستقیمی بین مصرف سویا با کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ ها وجود ندارد. شاید دلیل اصلی این امر نوع مصرف سویا در کشورهای غربی باشد. زیرا غربی ‌ها سویا را اغلب به صورت پروتئین استخراج‌ شده مصرف می ‌کنند در حالی که در کشورهای آسیایی، دانه کامل سویا به صورت لوبیای سویا مصرف می‌ شود.

سویا به دلیل فیتواستروژن ‌ها از جمله مواد غذایی است که مصرف آن در پیشگیری از بیماری‌ های مزمن به خصوص برخی سرطان ‌ها به ویژه سرطان پستان در خانم‌ ها و سرطان پروستات در آقایان، بیماری ‌های قلبی ـ عروقی

و کاهش علایم یائسگی بسیار مفید است

بحث دیگر این است که در کشورهای غربی همراه سویا، قند و چربی استفاده می ‌شود. به همین دلیل ارتباطی که در کشورهای دیگر بین مصرف سویا و پیشگیری از بیماری ‌ها نشان داده شده، در کشورهای غربی وجود ندارد. دلیل دیگری که می ‌توان به آن اشاره کرد این است که عوامل مختلفی در بروز سرطان‌ ها نقش دارند که حدود 40 تا 60 درصد آن مربوط به تغذیه است.

لوبیا سویا

نکته ی بسیار مهم دیگر این که تمام مواد غذایی اگر در حد متعادل مصرف شوند اثر مفیدی دارند اما اگر همین مواد غذایی مفید را زیاد مصرف کنیم، می‌ توانند مضر باشند. سویا هم اگر به صورت زیاد مصرف شود، می‌ تواند خود عامل ابتلا به سرطان باشد. در واقع فیتواستروژن‌ ها می ‌توانند رشد سرطان‌ های مرتبط با هورمون را تحریک کنند. به همین دلیل مصرف زیاد سویا یا مکمل آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌ شود.

امروزه حتی متخصصان تغذیه و انجمن‌ های مقابله با سرطان در کشورهای پیشرفته پیشنهاد نمی‌ کنند کسی مکمل سویا بخورد. مکمل سویا تنها زیر نظر پزشک در شرایط خاص می ‌تواند مورد مصرف قرار گیرد. البته توصیه می ‌شود از سویا به شکل دانه ی کامل استفاده کنید تا از بروز بسیاری از بیماری ‌ها پیشگیری شود. میزان مصرف هم می ‌تواند 2 تا 3 بار در هفته و هر بار به اندازه ی یک لیوان سویای پخته باشد.

بخش تغذیه تبیان


منبع: هفته نامه سلامت - شماره 311- دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه

مطالب مرتبط:

مقایسه گوشت با سویا

سویا در مردان ؛ مفید یا مضر؟

سویا برای ریه ها نیز مفید است

مواد غذایی که از سویا به دست می آیند

فواید سویا برای بدن

فواید سویا برای بیماری های مختلف

تهیه شیر و پنیر از سویا

مردم به تاثیر سویا شک دارند!

سویا و تناسب اندام

مصرف زیاد سویا مضر است

سویا از تعریق شبانه در خانم ها جلوگیری...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.