تبیان، دستیار زندگی
اسلام برای شنا ، اهمیت ویژه ای قائل بوده و برای تعلیم و تعلّمش ، تأكید فراوانی نموده است . اسلام ، شنا را به عنوان بهترین سرگرمی برای مردان معرفی می كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامتی و ورزش شنا


اسلام برای شنا ، اهمیت ویژه ای قائل بوده و برای تعلیم و تعلّمش ، تأكید فراوانی نموده است .

اسلام ، شنا را به عنوان بهترین سرگرمی برای مردان معرفی می كند .


شنا كردن براى كاهش وزن عالى است

رسول خدا ( ص ) فرمود :

خَیْرُ لَهْوِ الْمُؤمِنِ السَّباحَهُ (1)

بهترین سرگرمی برای مرد با ایمان ، شنا است .

اسلام ، شنا را از محدوده ی لهو و لعبی كه باطل بوده حرام است ، خارج می داند .

و از همه مهم تر این كه ، آموزش شنا به فرزند ( پسر ) را یكی از وظایف پدر دانسته و واجب می داند :

رسول خدا ( ص ) فرمود :

حَقُّ الْوَلَدِ عَلی والِدِهِ اَنْ یُعَلِّمَهُ الْكِتابَهَ وَ السَّباحَهَ وَالرِّمایَهَ وََاْن لا یَرْزُقَهُ اِلاّ طَیّباً (2)

حق فرزند ( پسر ) بر عهده ی پدرش ، این است كه به او آموزش دهد ، نوشتن ، شنا كردن و تیراندازی را ، و روزی او را تنها از راه حلال و پاكیزه تهیه نماید .

شنا برای کسانی که اضافه وزن دارند، ورزش فوق العاده مفیدی است چرا که این ورزش به دلیل هوازی بودن در سوختن کالریهای اضافی که می تواند منجر به اضافه وزن شود تأثیر مطلوبی دارد. این ورزش می تواند تأثیری عمده در کم کردن استرسها داشته باشد. خاصیت ماساژ دهندگی آب آرامش خاطر و تمدد اعصاب را به انسان برمی گرداند. این ورزش به همه کسانی که علاقه مند به بهبود وضعیت روحی و جسمی خود هستند، صرفنظر از سن، سابقه آمادگی جسمانی و یا بیماری که دارند توصیه می شود. آنچه در این مورد به افرادی که به نوعی مشکل پزشکی عمده ای دارند، توصیه می شود مشورت با پزشک و رعایت برخی توصیه ها پیرامون عدم انجام حرکات خطرناک در مورد هر بیماری است این ورزش بیشتر قسمت بالاتنه را درگیر فعالیت می کند.

رسول خدا ( ص ) فرمود :

حَقُّ الْوَلَدِ عَلی والِدِهِ اَنْ یُعَلِّمَهُ الْكِتابَهَ وَ السَّباحَهَ وَالرِّمایَهَ وََاْن لا یَرْزُقَهُ اِلاّ طَیّباً (2)

حق فرزند ( پسر ) بر عهده ی پدرش ، این است كه به او آموزش دهد ، نوشتن ، شنا كردن و تیراندازی را ، و روزی او را تنها از راه حلال و پاكیزه تهیه نماید .

ماهیچه های کوچک بازوها در اثر ورزش شنا نسبت به ماهیچه های بزرگتر پا بیشتر به حرکت گرفته می شوندتقویت عضلات و بهبود ظرفیت تنفسی، همچنین بالارفتن قدرت خون رسانی قلب از دیگر فوایدی است که می توان برای ورزش شنا ذکر کرد.ورزش شنا یکی از محبوب ترین ورزشها در بین اقشار مختلف مردم است. فردی که شنا می کند، نه تنها از این طریق احساس راحتی و نشاط می کند بلکه در اثر شنا کردن قابلیتهای جسمانی خود را از قبیل استقامت دستگاه گردش خون و تنفس، قدرت، سرعت و انعطاف پذیری مفاصل شانه و مچ پا افزایش می دهد.شناموجب انعطاف پذیری و حفظ نرمی مفاصل به خصوص در ناحیه لگن، گردن، شانه و دست و پا میشود. شنا در دسته ورزشهای ایروبیک-هوازی- قرار دارد زیرا چند دور شنا بیش از سه دقیقه زمان میبرد و مقدار مصرف اکسیژن عضلات بسیار زیاد است.

برخی فواید و مزایای جسمی ـ روانی شنا

بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری

 بهبود فیزیک ظاهری بدن

o استقامت و تعادل عضلانی بهتر

o داشتن قلبی سالم و قوی‌تر

o بهبود گردش خون

o احیای مجدد جهت درمان

ماهیچه‌ها و بهبودی از عارضه‌ها

o کنترل و تحمل وزن

o آسودگی از فشار روحی و تنش

o افزایش انرژی و توانایی

o خنده‌های زیاد

از دیگر فواید شنا، مزایای درمانی ‌آن است؛ شنای اصولی و متعادل در درمان آرتریت، آرتروز، کمردرد، چاقی، فشار خون و آسم، و تسکین دردهای استخوانی و عضلانی نقش مؤثری دارد.شنا یک ورزش همه‌‌جانبه و بسیار عالی است، و یک فعالیت طبیعی و اجتماعی است؛ و نه تنها موجب تقویت جسم و روان انسان می‌گردد، بلکه روح مذهبی و معنوی انسان را نیز قوی‌تر می‌کند.

به تمام کسانی که علاقه‌مند به بهبود وضعیت روحی و جسمانی خود می‌باشند، صرف‌نظر از سن، سابقة آمادگی جسمانی و یا هر بیماری که داشته باشند، حتی اگر تا به حال شنا کردن را تجربه نکرده‌اند، این ورزش شفا‌بخش توصیه می‌شود. تمامی آنانی که از این موهبت آب استقبال کنند، آثار آن را ظرف چند هفته مشاهده خواهند نمود!

ادامه دارد...

رشیدی

بخش ورزش تبیان


منابع :

سایت آفتاب

مجله ی اینترنتی فریا

سایت آسمانی