تبیان، دستیار زندگی
آیت الله العظمی جوادی آملی، با انتقاد از ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام، تأکید کردند: درست است که ایران مرز پرگهر و وطن ما است، اما این اسلام، مذهب و روحانیت است که ایران را نگه داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت الله جوادی آملی:

اسلام مرز پرگهر وطن را نگه داشته است

آیت الله جوادی آملی

آیت الله العظمی جوادی آملی، با انتقاد از ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام، تأکید کردند: درست است که ایران مرز پرگهر و وطن ما است، اما این اسلام، مذهب و روحانیت است که ایران را نگه داشته است.

به گزارش مرکز خبر حوزه ، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار فعالان تشکل های قرآنی خمینی شهر اصفهان، درسخنانی با تبریک سال جدید به ملت شریف ایران، اظهار داشتند: نظام اسلامی مدیون قرآن و عترت است.

ایشان با تبیین ویژگی های جامعه قرآنی، حرکت در مسیر قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) را رمز صیانت انسان از انحرافات دانستند و با بیان اینکه اسلام و مذهب، ایران را نگه داشته است، از قرآن به عنوان میزان و ترازوی سنجش انسان یاد کردند.

استاد برجستۀ حوزۀ علمیه تصریح کردند: رویکرد نظام اسلامی ما قرآنی است و با این رویکرد حیات خود را ادامه می دهد تا این امانت به دست صاحب اصلی آن، حضرت صاحب الامر (علیه السلام) تقدیم شود.

معظم له افزودند: اینها سرمایه ما است، بنابراین با داشتن این سرمایه ها هم می توانیم تکبر نداشته باشیم، نه بی جا برویم و به برکت قرآن و عصمت و عترت یک سرو گردن هم از دیگران بالاتر باشیم و یقیقنا قرآن هم ما را حفظ می کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه خود را بر قرآن عرضه کنید، تاکید کردند: پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار (علیهم السلام) تاکید می کردند که قبل از اینکه شما را وزن کنند، خودتان را وزن کنید، مقصود از این سخن وزن کردن ظاهری نیست بلکه مقصود جان و هویت انسان است.

مفسر بزرگ قرآن کریم از این کتاب آسمانی به عنوان میزان و ترازوی سنجش انسان یاد وخاطر نشان کردند: هویت انسان با قرآن سنجیده می شود و اگر انسان قرآن را درست نفهمد، میزان را درست نشناخته است و در چنین شرایطی توزین با میزان ناشناخته امکان ندارد، ما باید کیفیت بهره وری از قرآن را با تفسیر و ادراک مفاهیم به درستی بفهمیم وبه آن عمل کنیم.

معظم له  با اشاره به مفاهیم بلند و پرمحتوای قرآن کریم، خاطرنشان کردند: برای توده مردم ادراک ابتدایی از قرآن کریم هم مقدور و هم وظیفه است، ما که جزو توده مردم هستیم و از سوادی متوسط برخورداریم، باید به این امور توجه کنیم.

ایشان با بیان اینکه ذات اقدس اله دو شاخص مهم وزین و آسان بودن را برای قرآن کریم مشخص کرده است، یاد آور شدند: قرآن کریم کتابی است وزین و آسان، این دو شاخصه در کُنه این کتاب آسمانی وجود دارد و ما باید به خوبی آن را تشخیص داده و هر روز خود را با آن بسنجیم و به همراه آن پیش برویم.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: قرآن کریم حرف سبک، بی محتوا، بی دلیل نمی زند و اسطوره و خیال بافی در آن جایی ندارد؛ اگر حرفی بی دلیل زدیم و کاری بی جهت کردیم معلوم می شود عمل و حرف ما قرآنی نبوده است.

ایشان تصریح کردند: درست است که آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که بسیاری از مفسران هم در آن مانده اند، اما همان آیات بوسیله مثل، قصه و داستان به قدری رقیق می شود که برای همه افراد قابل فهم است.

استاد برجستۀ حوزۀ علمیه تصریح کردند: قرآن کریم چون وزین است، قابل نقد نیست، چون با مغز است وزین است، اما سنگین نیست و چون با فطرت هماهنگ است، علم پذیر است.

حضرت آیت الله جوادی آملی یادآور شدند: حال که ترازو مشخص شد، توزین نیز آسان می شود، هرگاه کار خوب و وزین انجام دادیم باید خدا را شاکر باشیم و اگر کار و یا حرف و عمل اشتباه و نادرست از ما سر زد باید استغفار کنیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، معظم له با تبیین ویژگی های جامعه قرآنی، تصریح کردند: ما در شرایط کنونی دو وظیفه سنگین و مهم داریم، نخست اینکه خود قرآنی باشیم و دوم اینکه با تمام وجود از قرآن دفاع کنیم.

ایشان تاکید کردند: ما سر سفره شهدا هستیم، تمام خدماتی که در کشور می شود که کم هم نیست نخست ثواب آن را در کارنامه امام راحل و در مرحله بعد در کارنامه مسؤولان می نویسند.