تبیان، دستیار زندگی
از وقتی همسرم فوت كرد همه روزهای شاد زندگی‌ام فراموش شد، وابستگی عاطفی من به شوهرم باعث شد تا مدت‌ها پس از فوت او نتوانم امكان پذیرش واقعیات را داشته باشم از این رو فرزندانم از این خلقیات من خسته شده و دیگر كمتر تمایل دارند كه با من ارتباط داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین بهار بدون تو...


«از وقتی همسرم فوت كرد همه روزهای شاد زندگی‌ام فراموش شد، وابستگی عاطفی من به شوهرم باعث شد تا مدت‌ها پس از فوت او نتوانم امكان پذیرش واقعیات را داشته باشم از این رو فرزندانم از این خلقیات من خسته شده و دیگر كمتر تمایل دارند كه با من ارتباط داشته باشند. حالا پس از سه سال از فوت همسرم احساس می‌كنم نیاز به ارتباط بیشتر با اطرافیانم دارم و تنهایی مرا خسته كرده است.»

مرگ همسر

اولین عیدی که پس از ازدواج یا طلاق یا مرگ همسرتان تجربه می‌کنید، عید عجیب و متفاوتی است. بگذارید بحث را از ازدواج شروع کنیم. اگر امسال، اولین سال تحویلی است که شما و همسرتان زیر یک سقف رفته‌اید؛ حتما این کنار هم بودن بر سر سفره هفت‌سین، تازگی‌های خاصی برای‌تان دارد؛ حسی که تا به حال تجربه‌اش نکرده بودید. در این اولین عید ممکن است چند اتفاق ساده برای‌تان مشکلات بزرگ‌ ایجاد کند. می‌پرسید چه اتفاقاتی؟

اینکه: «اول برویم خونه مامان بابای من یا مامان و بابای تو؟!» این اولین عیدی است به عنوان عروس یا داماد خانه مادرشوهر یا مادرزن می‌روید. از خودتان می‌پرسید حالا که در حکم مهمان و البته عروس یا داماد به خانه آنها می‌روم بهترین رفتارم چیست؟

امکان دارد خانواده همسر شما رسوم و سنت‌هایی داشته باشند که اجرای آن برایشان مهم و قابل احترام باشد. سعی کنید همین حالا در مورد وجود این رسوم از یکدیگر پر‌س‌وجو کنید.

به هر حال جای هیچ گونه شکی نیست که موقعیت های این گونه در ابتدای ازدواج می تواند برای زن و شوهر ایجاد چالش کرده و اینجاست که می توانند به قدرت خود برای حل مسایل فیمابین پی ببرند . این شرایط را مثال زدیم تا بتوانیم برای شما شرایطی دشوار تر را تشریح کنیم که به مهارت های سازگارانه بیشتری در شما نیاز دارد . اگر خدای نخواسته جزو آن دسته از خانم ها یا آقایانی هستید که اولین عید را پس از فوت همسرتان می گذرانید نکاتی را باید مد نظر قرار دهید .

4 نکته درباره اولین بهار پس از مرگ همسر

درگذشت همسر یکی از شدیدترین تنش‌های روحی‌روانی را به آدم تحمیل می‌کند. دكتر محمد پناهی‌نیا، روانشناس می‌گوید: «در صورت فوت یكی از همسران، همسری كه سوگ را تجربه كرده به لحاظ روانی دچار مشكلات فكری، روانی و اجتماعی می‌شود. زنان به لحاظ روحیه وابستگی و عاطفی كه دارند سوگ همسر را یك پدیده غیرقابل جبران زندگی دانسته و حاضر به پذیرش آن نیستند و از این رو دچار مشكلات روانی فراوانی می‌شوند. به علاوه عده‌ای از زنان پس از مرگ شوهر دچار مشكلات اجتماعی، اقتصادی و حمایتی نیز شده و از این رو معضلات فراوانی پیدا می‌كنند.» برای شمایی که امسال همسرتان را از دست داده‌اید و در فقدان او به استقبال سال جدید می‌روید، احتمالا شرایط تلخ و ناراحت‌کننده‌ای وجود دارد. دایم خاطرات او در این ایام برای‌تان تداعی می‌شود و غم و اندوه و اشک را به عنوان اولین عیدی و اولین حس‌تان در سال جدید پذیرا خواهید شد. شرایط شما با کسی که همسرش زنده و سلامت است اما به دلیل طلاق با فقدان او مواجه شده، کاملا متفاوت است. می‌دانیم که شرایط شما خیلی ناراحت‌کننده است و کسی نمی‌تواند دقیقا مثل شما شدت این مساله را درک کند اما می‌خواهیم چند نکته را متذکر شوم که شاید با اندیشیدن در مورد آنها فقط اندکی از بار غم شما کاسته شود.

احساس فقدان و گذراندن دوره سوگ برای شما بسیار سخت و تلخ است، پس نباید هرگز تنها بمانید. به اطرافیان و خانواده اجازه بدهید اطراف شما را شلوغ کنند. رفت و آمد آنها و اینکه بخواهند با شما به سفری کوتاه بروند پیشنهادات خیلی خوبی است

پس این پیشنهاد را رد نکنید. به همه خانواده‌هایی که با چنین موردی (فردی که همسرش را از دست داده) مواجه‌اند توصیه می‌کنیم تا می‌توانید این شخص و احتمالا فرزندانش را مورد حمایت عاطفی خود قرار دهید. از آنجا که خلق آدم‌های سوگوار پایین است باید آنها را درک کنید و برای برقراری رابطه پیش‌قدم شوید.

ماهیت سوگ کاملا با طلاق فرق می‌کند چون در سوگ همسر شما قهراً از شما گرفته شده است و امید بازگشت وجود ندارد اما برای کسی که طلاق داده شده است و هنوز همسر خود را دوست دارد، این اطمینان وجود دارد که او سلامت و زنده است و وجود دارد و احتمال اینکه یک روزی، یک جایی دوباره در کنار او زندگی کند، صفر نیست، بنابراین از جهاتی به هم شبیه هستید اما تفاوت‌های فاحشی نیز وجود دارد. عمده تفاوت این است که به خاطر ماهیت تلخ سوگ، بازگشت شما به زندگی عادی نیازمند کمک و حمایت عاطفی دیگران است. باید به خودتان کمک کنید و این حقیقت را بپذیرید که ما یک روز به دنیا می‌آییم و روزی هم می‌رویم. برای افزایش خلق شما هیچ‌کس موثرتر از خودتان نمی‌تواند عمل کند. ببینید چه شرایطی به شما کمک می‌کند حال‌تان بهتر شود؟ رفتن بر سر مزار همسرتان و گریه و زاری شاید خلق شما را افزایش دهد اما امکان دارد برای شخص دیگر جواب معکوس دهد و وضعیت روانیش را بر هم بریزد. اما آنچه در مورد همه شما عمومیت دارد اینکه ورزش کردن کمک می‌کند لق‌تان بهتر شود. پس حتما آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید. به علاوه ورود معنایی جدید به زندگی می‌تواند برای همه افراد مفید باشد. به عنوان نمونه رفتن به محیط جدید کاری، شرکت در کلاس خاص و ایجاد تغییر در ظاهر و لباس می‌تواند موثر باشد. اینکه ظاهر مرتب و آراسته داشته باشید مود شما را بالا می‌برد. به بهانه سال جدید و عید می‌توانید رنگ موهای‌تان را تغییر دهید. لباس‌های تیره‌تان را عوض کنید. موهای سر و صورت‌تان را اصلاح کنید و با ظاهر ژولیده و ریش‌بلند به استقبال سال جدید نروید.

اطرافیان به ویژه خانواده این افراد باید دقت کنند در ترغیب آنها به پرداختن به خود و ظاهرشان نباید از هیچ تلاشی فروگذار

مرگ همسر

کنند. این زیبایی و آراستگی ظاهری واقعا در بهتر شدن شرایط روانی آنها موثر است. به آنها یادآوری کنید با پوشیدن لباس تیره و یا نتراشیدن ریش‌های‌شان همسر آنها برنمی‌گردد. کسی که فوت می‌کند و می‌میرد هر چه‌قدر هم عزیز باشد، مرده است و نباید زنده‌ها از زندگی کردن دست بردارند و به خاطر او نقش مرده‌ای متحرک را ایفا کنند.

اگر بچه‌ای دارید که در این شب عیدی مادر یا پدرش را از دست داده است، نه تنها باید خودتان را زودتر پیدا کنید، بلکه باید آنها را برای خرید لباس نو و چیدن سفره هفت‌سین و در یک کلام پذیرفتن شرایط جدید و نو ‌شدن با بهار تشویق کنید. بچه‌ها به حمایت جدی شما نیاز دارند. سعی کنید والد سالم و شادابی باشید که او حس نکند هم پدر و هم مادر را یک جا از دست داده است. از کمک یک مشاور استفاده کنید تا در مدیریت این بحران یاری‌تان کند. شما باید هر چه سریع‌تر این واقعیت را بپذیرید و مراحل سوگ را طی کنید چون بچه‌ها به والدی چون شما نیاز دارند. اگر بردن آنها بر مزار پدر یا مادر حال‌شان را بهتر می‌کند، این کار را انجام دهید وگرنه بهتر است در ایام عید از این کار صرف‌نظر کنید.

مگر ما معتقد نیستیم که اموات آگاه‌اند؟ پس باید قبول کنیم که همسر فوت‌کرده‌مان حتما خوشحال می‌شود که دوباره به زندگی برگردیم. تا قبل از چهلم یا سال، حتی به افراد  توصیه می‌شودکه اگر با بیان حرف‌هایت آرام می‌شوی، آنها را بنویس. اما پس از مدتی باید حرف‌هایش را به یک دوست یا یک مشاور بگوید؛ وگرنه با وجود مرگ همسرش، او را زنده فرض می‌کند و هیچ‌وقت نخواهد توانست به زندگی عادی برگردد.

باید سعی کنید به طریقی دوری از او و این فاصله موجود را کم‌رنگ کنید. چه‌طور؟ باید سعی کنید با او مرتبط شوید. اگر باور دارید که او را کاملا از دست نداده‌اید و فقط بخشی از او یعنی فقط جسمش از پیش شما رفته، باید با انجام کارهایی (مثلا با نماز خواندن برایش) به روح او نزدیک شوید. این کار دو حسن دارد:

1) خیرات دادن یا مثلا هر کار نیک دیگر برای آن متوفی باعث می‌شود شما از کار خیری که می‌کنید انرژی بگیرید و فراهم کردن شادی و نشاط برای دیگران هم قطعا انرژی مثبت و شادی دلنشینی را به خودتان برمی‌گرداند. 2) این کار موجب نزدیک‌تر شدن شما به خداوند می‌شود و این ارتباط عاشقانه با خالق هستی قطعا برایتان شادی‌آور خواهد بود و به شما عزم دوباره زندگی کردن می‌دهد. حس می‌کنید که با وجود خدا هرگز تنها نیستید و تسلیم اراده او می‌شوید. آدم‌هایی که اعتقاد قوی‌تری دارند با مرگ عزیزان خودشان راحت‌تر کنار می‌‌آیند.

هرگز کسی به شما نمی‌گوید که تحمل این استرس ساده است ولی باید به خودتان بقبولانید که به هر حال، او رفته و دوباره باید دست بر زانویتان گذاشته، قد راست کنید و به زندگی برگردید چرا که تا وقتی با هم بوده‌اید، قدر هم را دانسته‌اید و با هم از زندگی لذت برده‌اید.

باید به مرور به فکر این باشید که یک معنای جدید را در زندگی تزریق کنید. اطرافیان هم می‌توانند به شما کمک کنند. شرکت در یک کلاس ورزشی، عضویت در یک حرکت اجتماعی (مثلا موسسه خیریه و مردمی، شرکت در مقطع بالاتر دانشگاهی و غیره.)

سنت بسیار خوبی است که بعد از مراسم چهلم، برای داغدیده یک پارچه روشن هدیه می‌برند و او را از عزا درمی‌آورند. شما هم باید بخواهید و مطمئن باشید همسرتان از اینکه شما را با ظاهر آراسته ببیند، لذت می‌برد.

هرگز کسی به شما نمی‌گوید که تحمل این استرس ساده است ولی باید به خودتان بقبولانید که به هر حال، او رفته و دوباره باید دست بر زانویتان گذاشته، قد راست کنید و به زندگی برگردید چرا که تا وقتی با هم بوده‌اید، قدر هم را دانسته‌اید و با هم از زندگی لذت برده‌اید. در کنار این می‌توانید به خودتان قول بدهید تا اطرافیان زنده‌اند، قدر آنها را بدانید و از همه لحظه‌ها برای تبادل عشق و محبت استفاده کنید، شاید فردایی نباشد.

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی


منابع:

سلامت

سازمان تبلیغات استان زنجان

www.iranwomen.org

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.