تبیان، دستیار زندگی
م كه تحریف جنگ محسوب می‌شود انقلاب اسلامی هجوم مردم ایران به دشمنان، و پاتك آنها، جنگ تحمیلی بود دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انقلاب اسلامی هجوم مردم ایران به دشمنان و پاتك آنها، جنگ تحمیلی بود. شهیدان احمد كاظمی و حسین خ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام این روزها چیزهایی می‌شنویم كه تحریف جنگ محسوب می‌شود

انقلاب اسلامی هجوم مردم ایران به دشمنان، و پاتك آنها، جنگ تحمیلی بود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انقلاب اسلامی هجوم مردم ایران به دشمنان و پاتك آنها، جنگ تحمیلی بود.

شهیدان احمد كاظمی و حسین خرازی در دانشگاه امام حسین «ع» سخن می‌گفت، با بیان این مطلب به بررسی سیر تاریخی تشكل سپاه و جنگ تحمیلی پرداخت و افزود: جنگ تحمیلی در بدترین وضعیت نظامی ایران رخ داد، چون ارتش از هم پاشیده شده بود و بخش نظامی سپاه شكل نگرفته بود و دولت نیز مستقر نشده بود و تحلیل دشمنان این بود كه اگر قصد شكست دادن ایران را دارند، همین موقع بهتر است و این امر در روز اول جنگ ثابت شد، چون عراق مقاومت چندانی پیش رو نداشت.

وی گفت: كاری كه دشمن علیه ما انجام داد، جنگ تحمیلی و اقدام ما بر علیه آنها دفاع مقدس بود، چون از مردم،دین و كشورمان دفاع كردیم.

دكتر رضایی اظهار داشت: در طول هشت سال جنگ تحمیلی، جنگ زمینی در استان‌های كرمانشاه، ایلام، كردستان، خوزستان و آذربایجان‌غربی، جنگ هوایی در بیش از نصف ایران در سرزمین و آسمان و جنگ دریایی در استان‌های ساحلی و در دریا ادامه داشت.

وی با اشاره به روزهای اول جنگ، گفت: در این روزها هیچ مرزی بیشتر از چند ساعت در مقابل عراق نتوانست مقاومت كند، در آن زمان ، سپاه مسوولیتی نداشت و البته توان دفاعی هم نداشت. مجموعه سپاه حدود 20 هزار نفر داوطلبی بودند كه می‌خواستند از انقلاب دفاع كنند و سلاحشان هم كلاشینكف و ژــ3 بود، بعضی اوقات هم چند تا تیربار پیدا می‌شد، به اندازه انگشتان دست خمپاره داشتند و ضد هوایی، آرپیجی، توپخانه و موشك دوربرد هم در كار نبود.

دكتر رضایی ادامه داد: برای ارتش هم كه مسوولیت دفاع از مرزها را بر عهده داشت: اتفاقاتی افتاده بود؛ سران ارتش فرار كرده بودند و بالاترین رده‌های آن سرهنگ بود، مثلا شهید صیاد شیرازی سرگرد بود كه سرهنگ شده بود، از سوی دیگر، سلاح و مهمات ارتش قطع شده بود، «اف 14» داشتیم، اما موشك «فونیكس» بیشتر از چهار تا پنج فروند نبود و یا ناو داشتیم اما موشك‌هایی چون «هارپون» نداشتیم، چون آمریكا به دلیل بی‌اعتمادی به ارتش ایران، مهمات استراتژیك را در ایران انبار نمی‌كرد و بالاخره 50 هزار مستشار آمریكایی هم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را ترك كرده بودند.

وی یادآور شد: حادثه دومی كه برای ارتش اتفاق افتاد، كودتا بود كه این نیرو را تضعیف كرد و همه موارد مطرح شده در بالا باعث شد تانك‌های عراقی به راحتی تا دروازه شهرها آمدند و جنگ و مقاومت اصلی در رها شكل گرفت.

دكتر رضایی اظهار داشت: در چنین شرایطی، نیروهای انقلابی، بسیجیان و پاسداران، ملت و دولت و ارتش را تنها نگذاشته و از سراسر ایران به سوی جبهه‌ها شتافتند، اما خیلی زود متوجه شدند اجازه جنگیدن به آنها نمی‌دهند، چون بنی‌صدر به عنوان رییس جمهور و فرمانده نیروهای مسلح دستور داده بود، پاسداران و بسیجیان حق ندارند در جبهه به صورت مستقل مستقر شوند و از آنها به جای سرباز استفاده شود.

وی گفت: شهید حسین خرازی، شهید مهدی باكری، شهید همت و شهید زین‌الدین ، شهید احمد كاظمی، شهید بقایی و شهید جهان آراء در آن زمان یا دانشجو بودند، بعضی‌ها هم یا در سپاه بودند و بعضی هم نه، اما هر كدام تیمی درست كرده و مشغول دفاع از كشور بودند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: از مهرماه تا اسفند ماه 1359 وضعیت ناگواری در جبهه‌ها داشتیم، چون هم باید مشكل خودی‌ها را حل می كردیم و هم مشكل سلاح داشتیم، به غیر از اینها اجازه جنگیدن هم نداشتیم، بنابراین هر كدام در مناطق خالی از نیرو شروع به دفاع از كشور كردیم. شهید خرازی به دارخوین، شهید كاظمی به آبادان، شهید باكری به اروند، شهید جهان آراء به خرمشهر، همت به پاوه و متوسلیان به مریوان رفتند، در آن زمان، 20 نفر نیرو هم بر ایمان زیاد بود، عشایر هم به دلیل ناآشنایی با جنگ‌های مدرن در جبهه مشكل داشتند.

دكتر رضایی ادامه داد: در چنین شرایطی، هسته‌های اولیه تیپ و لشكرهای سپاه تشكیل شد و در شهریورماه 60 كه فرمانده سپاه شدم؛ كل نیروهای سپاه كمتر از 30 هزار نفر بود، بعد از چندی، فرماندهان به من گفتند، با این تعداد نیرو نمی‌توان یك تحول جدی در جنگ ایجاد كرد، چون نیروها امكانات می‌خواهند، اما بعد از بررسی بسیار به آنها گفتم: انسان‌هایی را یافته‌ام كه اگر فرصت یابند، كارهای بزرگی انجام می‌دهند.

وی گفت: بر همین اساس، تكیه اصلی جنگ بر نیروهایی شد كه اساس یگان‌های رزمی را شكل دادند. شهید باكری موسس لشگر عاشورا، شهید كاظمی موسس لشگر 8 نجف و متوسلیان موسس لشكر 27 محمد رسول‌الله (ص) شدند؛ وقتی به متوسلیان گفتم شما با همت تیپ تشكیل دهید، خیلی خوشحال شدند، البته سختی‌هایی هم داشت و وقتی تیپ تشكیل شد، چند دستگاه لندكروز، چهار تا پنج تیربار و چند تا آرپیجی، كل سلاح‌های تیپ را تشكیل می‌دادند.

دكتر رضایی اظهار داشت: اینها كارشان را با دست خالی شروع كردند و سختی‌های سیاسی و غیرسیاسی را هم تحمل می‌كردند، مثلا وقتی در عملیات «فتح المبین» خواستیم برای مهدی باكری حكم بزنیم، عده‌ای گفتند در ارومیه علیه وی جوسازی شده است و یا شهید جهان آراء را از اتاق جنگ در دزفول بیرون كرده بودند ( به دستور بنی صدر)، من با بنی‌صدر تماس گرفتم تا علت این كار را بپرسم، گفت: برخی از فرماندهان ارتش می‌گویند به بعضی از سپاهیان اعتماد نداریم.

دكتر رضایی با اشاره به مدیران تاسیسی و اجرایی، گفت: كسانی كه هسته اولیه تیپ‌های سپاه را تشكیل دادند، استثنایی بودند و حسین خرازی، احمد كاظمی، متوسلیان، همت و زین‌الدین نیز جزو همین‌ها بودند كه خودشان با تیپ‌های تشكیل شده كار كردند.

وی به بررسی فراز و نشیب‌های جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: سال اول جنگ، سال شكست‌های ایران بود، یا عراق پیشرفت می‌كرد و یا ایران حمله می‌كرد، اما موفق نمی‌شد؛ سال دوم سال پیروزی ایران در عملیات‌های «ثامن الائمه»، «طریق‌القدس»، «فتح‌المبین»، و «بیت‌المقدس» بود.

دكتر رضایی سال‌های سوم ،چهارم و پنجم را سال عدم الفتح و توقف جنگ دانست و افزود: در این برهه 30 تا 40 درصد موفق بودیم، اما سال‌های ششم، هفتم و هشتم جنگ تحمیلی، سال پیروزی‌های ایران است و لشكرهای تحت فرماندهی شهید احمد كاظمی و شهید حسین خرازی از سال دوم جنگ به این طرف حتی در مقاطعی كه كل جبهه شكست می‌خورد، موفق بودند.

دكتر رضایی در پایان بر پرهیز از تحریف وقایع جنگ تاكید كرد و گفت: این روزها چیزهایی می‌شنویم كه تحریف جنگ محسوب می‌شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطراتی از شهید احمد كاظمی و شهید حسین خرازی بیان كرد.

پیش از سخنرانی دكتر رضایی، سردار عزتی فرمانده دانشگاه امام حسین (ع)، ضمن خیرمقدم به دكتر رضایی و تشكر از وی برای حضور در این مراسم، یاد شهداء به ویژه شهدای گمنام را گرامیداشت و افزود: امروز عواطف و نیازهای معرفتی ما متوجه شهدای دفاع مقدس است.

لینک ها :

ویژه نامه شهادت فرماندهان ارشد سپاه پاسداران

آلبوم تصاویر تشییع پیكر شهدای سانحه هواپیمای فالكن

سقوط هواپیمای فالكن

متن پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت جمعی از سرداران سپاه

آلبوم تصاویر حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تشییع شهدای سانحه سقوط هواپیمای فالكن

آلبوم تصاویر تشییع پیكر شهدای سانحه هواپیمای فالكن

روایتی ناگفته و به‌یادماندنی از سردار جاودانه ایران

دعای عرفه و تشییع شهدای سقوط هواپیما در مصلی تهران

آخرین دست نوشته سردار حاج احمد كاظمی

درّ غلتان سپاه

دل کندن از "احمد" برایم خیلی سخت بود

آن چهره‌ی فراموش نشدنی!

روایتی ناگفته و به‌یادماندنی از سردار جاودانه ایران

سالگردعملیات ‌والفجر‌‌8

شهادت سرداران رشید اسلام

ماموریت های سپاه پایان ناپذیر است

برگزاری شب خاطره سردار شهید احمد كاظمی