تبیان، دستیار زندگی
یکی از اموری که در ایام نوروز خیلی از دوستان به سراغ آن می روند ، تلویزیون و دیدن برنامه های رنگارنگ این جعبه ی جادو می باشد . باید گفت که هیچ کس منکر خوب بودن و سرگرم کننده بودن بسیاری از برنامه های تلویزیون نیست اما این را هم نباید فراموش کرد که گذران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سپردن ایام عید به جعبه جادو!

تماشای بیش از اندازه تلویزیون به کودکان آسیب می‌رساند!


در آستانه ی فرا رسیدن بهاری دیگر قرار گرفته ایم .ایام نوروز فرصت بسیار مناسبی است که با یک برنامه ریزی صحیح در مسیر رشد و بالندگی تلاش کنیم و در این راه قدم برداریم .

سعی کنیم در این ایام از عمری که همچون باد خواهد گذشت ، حداکثر استفاده را در مسیر داشتن لحظاتی شاد و مفرِح همراه با معنویت داشته باشیم و آن را به بطالت و بی برنامگی نگذرانده که در آخر جز افسوس و پشیمانی را در پیش نخواهد داشت .


عمر نوروزیتان را تنها در اختیار جعبه جادو قرار ندهید

یکی از اموری که در ایام نوروز خیلی از دوستان به سراغ آن می روند ، تلویزیون و دیدن برنامه های رنگارنگ این جعبه ی جادو می باشد .

باید گفت که هیچ کس منکر خوب بودن و سرگرم کننده بودن بسیاری از برنامه های تلویزیون نیست اما این را هم نباید فراموش کرد که گذراندن تمام اوقات فراغت بر پای این جعبه نمی تواند زمینه ای برای رشد و شکوفایی ما را در ایام تعطیلات فراهم کند .

ایام تعطیلات می تواند زمان خوبی برای تمسک جستن به خیلی از امور برای رشد و بالندگی در بسیاری از زمینه ها از جمله؛ عبادی، علمی، کسب تجربه، ارتباط برقرار کردن با دیگران و ...باشد .

امروز به از دیروز

چه خوب است که با یک برنامه ریزی خوب ، به اندرز حکیم بزرگ ، لقمان توجه کرده و گونه ای نباشد که امروزمان مساوی با دیروز و یا خدای ناکرده بدتر از دیروز باشد که آن موقع است که برچسب خسران و زیان زدگی و صفت ملعونیت را برای خود به ارمغان آورده ایم ؛ چنان که لقمان در یکی از اندرزهایش به فرزندش بیان می کند که ؛بکوش امروزت از دیروزت بهتر، و فردایت از امروزت نیکوتر باشد. زیرا هرکس که دو روزش مساوى باشد زیان دیده ، وکسى که امروزش از دیروزش بدتر باشد ملعون است .

دو نعمت اساسی برای سعادت دنیا و آخرت

در دستورهاى پیامبر به اباذر داریم كه: «یا اباذر، احفظ ما اوصیك تكن سعیداً فى الدنیا و الاخرة؛ اى اباذر، نصیحتى كه به تو مى‏كنم حفظ كن تا در دنیا و آخرت سعید شوى.»

* انسان سعید یعنى انسانى كه از بین نرود و به ثمر برسد. مسلّم همه ما دنبال به ثمر رسیدن و سعید شدن هستیم. پس ببینیم معلم بشریت این راه را چگونه معرفى مى‏كند:

«یا أباذر! نعمتان مغبون فیهما كثیر من الناس؛ الصحة و الفراغ؛ اى اباذر، دو نعمت است كه اكثریت مردم در آن زیانكارند، مردم در دو نعمت صحت و فراغت مغبونند، حق این نعمت‏ها را ادا نكرده و به راحتى از دستش مى‏دهند.»1

حال اگر ما در فراغت‏ها به جاى عبادت (هر كار مفیدى با نیت خالص؛ چه قرآن خواندن باشد، چه درس خواندن، چه مطالعات غیردرسى داشتن، چه صله رحم  و...) خود را سرگرم مسائل و کارهای پوچی که هیچ سودی نه برای دنیا و نه برای آخرتمان دارد ، بکنیم؛ اگر فراغت‏هایمان را به سرگرمى تبدیل کنیم، قطعاً خود را در حجاب بزرگی قرار داده ایم که باعث خواهد شد که در پرده ای از غفلت از حق و رؤیت حقیقت قرار گیریم
عبادت

فراغت وسیله ای برای رسیدن به زهد و حقیقت

امام سجاد(ع) در دعاى مكارم الاخلاق مى‏فرمایند: خدایا! فراغت‏هایم را وسیله زهدم قرار ده.

حال اگر ما در فراغت‏ها به جاى عبادت (هر كار مفیدى با نیت خالص؛ چه قرآن خواندن باشد، چه درس خواندن، چه مطالعات غیردرسى داشتن ، چه صله رحم  و...) خود را سرگرم مسائل و کارهای پوچی که هیچ سودی نه برای دنیا و نه برای آخرتمان دارد ، بکنیم ؛ اگر فراغت‏هایمان را به سرگرمى تبدیل کنیم ، قطعاً خود را در حجاب بزرگی قرار داده ایم که باعث خواهد شد که در پرده ای از غفلت از حق و رؤیت حقیقت قرار گیریم .

خدا را در هرزمان به خاطر داشته باش

اگر حضور حضرت حق را در تمام صحنه‏هاى حیات، حاضر و قاهر نبینیم، غیر حق را و در نتیجه باطل و پوچى‏ها را مى‏بینیم و در مسیر آنها قرار خواهیم گرفت ؛ « فَعَلِمُوا أَنَّ الْحَقَّ لِلَّهِ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُوا یَفْتَرُونَ »2

ونتیجه این پوچی ها و نادیده گرفتن حقیقت ها ، به پوچی رسیدن انسان و بی محتواکردن او است و چنان می شود که فردا كه بیدار شویم ؛« النّاس نیام فاذا ماتوا انتهوا » مى‏بینیم که در نامه اعمالمان به جای همه چیز ، هیچ ها و پوچ ها قرار گرفته است؛ چرا که در دنیا همه‏اش به دنبال مسائل وکارهای بی محتوا بوده ایم و كار با محتوا و ماندنى نكرده‏ایم.

نتیجه گیری:

فراغت‏ها و تعطیلات  را با سرگرمى‏ها و اعمال پوچ و بی ارزش آتش نزنیم ! بابرنامه ریزی صحیح به سوی تعطیلات درست و پرباری قدم برداریم.

امیدوارم که بعد از اتمام تعطیلات ، وقتی فلش بکی به عقب می زنیم جز سرور وشادابی و رضایت از عملکردهایمان چیزی را در آن نبینیم و از اعمال و فرصت هایی که داشته ایم و از آنها استفاده بهینه نکرده ایم ، پشیمان نباشیم .

با آرزوی داشتن تعطیلات خوب برای همه ...

فرآوری : زهرا اجلال

بخش دین تبیان


پی نوشت ها:

1- تحف العقول، ص 410

2- قصص ، 75

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.