تبیان، دستیار زندگی
جراحی به منظور کاهش وزن برای همه کاربرد ندارد. قبل از انجام عمل جراحی حتما باید درباره ی مسایل پیرامون آن با پزشک متخصص تغذیه مشورت نمایید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوالات رایج در جراحی چاقی(1)

www.novindiet.com


خیلی از افرادی که از افزایش بی رویه ی وزن رنج می برند گاها از رژیم گرفتن خسته شده و تصور می نمایند که عمل جراحی تنها راه حل مشکل چاقی آنان است. اما واقعیت آن است که هر فرد چاقی نامزد خوبی برای استفاده از عمل جراحی نیست.

weight-loss

عمل جراحی جایگزین رژیم غذایی سالم نیست و حتی اگر شما عمل هم بنمایید بایستی تغییرات لازم را در رژیم غذایی خود اعمال نمایید. به همین دلیل، قبل و بعد از عمل جراحی بایستی یک سری از اقدامات را داشته باشید تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

در ذیل سعی شده است به سوالات متداول درباره جراحی کاهش وزن جواب داده شود.

آیا جراحی کاهش وزن برای شما مناسب است؟

جراحی به منظور کاهش وزن برای همه کاربرد ندارد. قبل از انجام عمل جراحی حتما با پزشک متخصص تغذیه مشورت نمایید و ابتدا رفتارهای غذایی سالم را با نظر متخصصین برای خود طراحی نمایید.

پزشکان عموما جراحی کاهش وزن را برای افرادی با شرایط زیر مناسب می دانند:

* داشتن یک نمایه توده بدنی معادل 40 و یا بیشتر(در حدود 50 کیلوگرم اضافه وزن برای مردان و 40 کیلوگرم اضافه وزن برای زنان)

* داشتن نمایه توده بدنی کمتر(35 تا 40) ولی به همراه عوارض جدی در سلامت که با چاقی مرتبط هستند از جمله: بیماری قلبی، دیابت نوع 2، کلسترول بالا، تنگی نفس شدید در خواب.

* سابقه ی تلاش ها و شکست های مکرر در کاهش دادن وزن با استفاده از روش های رایج غیر جراحی(روش هایی نظیر رژیم غذایی و فعالیت بدنی و غیره).

* درک کامل خطرها و تمایل داشتن به عمل توسط بیمار

چگونه جراحی کاهش وزن به کاهش وزن من کمک خواهد کرد؟

دو شکل اصلی برای جراحی کاهش وزن وجود دارد. جراحی محدود کننده ی حجم و جراحی کاهش دهنده ی جذب غذا. که هر کدام از آن ها، وزن را به شیوه ی متفاوتی به شرح زیر کاهش می دهند:

banding

* جراحی کاهش وزن محدود کننده(تکنیک باندینگ یا حلقه گذاری معده یا gastric banding):

در این روش به صورت فیزیکی سایز معده کاهش داده می شود و مقدار غذای جامدی که می توانید بخورید کاهش می یابد. یک معده ی طبیعی قبل از جراحی حدودا به میزان 1400 سی سی گنجایش دارد و پس از جراحی به میزان 100 تا 120 سی سی می رسد. بدیهی است وقتی حجم معده ی شما کوچک تر باشد کمتر هم غذا می خورید.

* عمل جراحی کاهش جذب(مانند عمل بای پس معده)

توسط تغییر دادن طول مسیر جذب غذا، عمل می کند. این شکل از جراحی کاهش وزن، پیچیده تر است. جراح بخش هایی از روده ی شما را بر می دارد و یک راه میان بُر  برای هضم غذا باقی می گذارد که بدین معناست که غذای کمتری جذب بدن می گردد. ترکیب جراحی سوء جذبی با جراحی محدود کننده، گنجایش کمتری را در معده ایجاد می کند که در نتیجه مقدار غذایی که می توانید بخورید کاهش می یابد.

تاثیر جراحی کاهش وزن بر سلامت عمومی بدن چگونه است؟

پس از جراحی کاهش وزن معمولا عوارض بالینی مرتبط با چاقی، بهبود خواهند یافت که این عوارض عموما عبارت هستند از:

* تنگی نفس در خواب

* دیابت نوع 2

* رفلکس مری معده(GERD)

* کلسترول بالا

عمل جراحی جایگزین رژیم غذایی سالم نیست و حتی اگر شما عمل هم بنمایید بایستی تغییرات لازم را در رژیم غذایی خود اعمال نمایید

* درد مفاصل دژنراتیو و یا عوارض ارتوپدیک

* فشار خون بالا

* آسم

البته باید متذکر شد که ادامه ی این بهبودی منوط به داشتن رژیم غذایی سالم خواهد بود.

تاثیر منفی جراحی کاهش وزن بر وضعیت تغذیه ی فرد چیست؟

پس از جراحی کاهش وزن، بدن در جذب برخی مواد مغذی به شرح زیر مشکل خواهد داشت:

* آهن

* ویتامین B12

* فولات

* کلسیم

* ویتامین D

در هر حال، دریافت روزانه مولتی ویتامین به علاوه دیگر مکمل ها با نظر متخصصین تغذیه می تواند در جهت پیشگیری و کاهش این کمبودها موثر باشد.

پس از جراحی کاهش وزن، انجام کدام تغییرات در الگوی زندگی، مورد نیاز است؟

bypass

با گذشت زمان برخی افراد علی رغم جراحی کاهش وزن، وزن اضافه می کنند. برخی به جای مصرف غذاهای سالم، غذاهای پُرکالری و پُرچرب را مکررا می خورند و  برخی از افراد بر مصرف وعده ها و خوراکی های شیرین تکیه دارند(مواردی نظیر: بستنی، میلک شیک ).

همچنین خود بدن ممکن است با گذشت زمان دستخوش تغییراتی گردد که مستعد افزایش وزن شود. برای مثال ممکن است دستگاه گوارش شروع به جذب کالری بیشتری کند. حتی سایز معده ی جراحی شده ی شما ممکن است با گذشت زمان تدریجا افزایش یابد.

لذا برای پایین نگه داشتن وزن تان، نیاز دارید که اقدامات زیر را  پس از جراحی به کار بندید:

* مصرف وعده های غذایی بسیار کوچک(سازگار شدن با وعده های غذایی کوچک چالش بر انگیز است اما ضروری است):

مقادیر کم غذا را به آهستگی بخورید و به خوبی آن را بجوید و مقادیر زیادی پروتئین دریافت نمایید.

* تغذیه را یک اولویت برای خود قرار دهید:

شما می بایست حساب مقدار غذایی که می خورید را داشته باشید. تغذیه ی مناسب بسیار مهم است. شما می بایست مکمل های صحیح را طبق تجویز پزشک معالج تان مصرف کنید چرا که به راحتی می توانید به سوء تغذیه ی جدی دچار شوید. یک رژیم شناس می تواند یک برنامه ی غذایی مناسب را برای شما ترتیب ببیند و از مشکلات تغذیه ای در امان بمانید.

* ورزش و فعالیت بدنی منظم:

بسیاری از افراد چاق عادت به ورزش ندارند در حالی که ورزش و فعالیت بدنی تنها راه موثر برای پیش گیری از اضافه وزن است. خبر خوب برای شما آن است که به موازات شروع کاهش وزن و کم شدن وزن تان، ورزش و فعالیت بدنی برای شما راحت تر می شود.

تغییر ظاهر پس از عمل جراحی کاهش وزن چگونه است؟

به موازات شروع کاهش وزن و تداوم آن، عموما افراد از دیدن ظاهر جدید خود هیجان زده می شوند و از اندام جدید خود خوشحال خواهند شد. تنها نکته ی منفی آن است که: به موازات این که سایز بدن تان کاهش می یابد سایز پوست تان چندان کاهش نمی یابد و ممکن است شل و چروکیده به نظر آید.

آیا زندگی اجتماعی و معاشرت فرد پس از جراحی کاهش وزن تغییر می کند؟

در حقیقت ممکن است پس از جراحی کاهش وزن ارتباطات شما با دوستان یا خانواده تان، تغییر کند. برای بسیاری از افراد چاق، غذاها و نوشیدنی ها نقش اصلی را در زندگی(اعم از زندگی اجتماعی شان) ایفا می کند و به عبارتی دیگر بخش اعظم تعاملات اجتماعی آن ها نیز بر پایه ی غذا خوردن، استوار می گردد. لذا پس از جراحی کاهش وزن می بایست راه های دیگری را برای ارتباط با اجتماع پیدا کنید، راه هایی که بر غذا خوردن متمرکز نباشند.

علاوه بر آن به موازات کاهش وزن، نتایج آن در ظاهر شما آشکار خواهند شد و لذا  مردم نیز متوجه آن خواهند شد و از شما در مورد ظاهرتان سوال خواهند کرد و...  لذا می بایست از قبل برای پاسخ به پرسش های احتمالی آماده باشید و تفکر کنید که چگونه می خواهید از عهده ی آن ها بر آیید.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

بخش تغذیه تبیان


* مطالب مرتبط:

عوارض برداشتن چربی به روش لیپوساكشن

لیپوساکشن فایده ای ندارد

لیپوساکشن؛ خلاصی از شرّ چربی های مزاحم!

روش مُد شده برای کاهش وزن!

تعداد سلول های چربی در بزرگسالی ثابت می ماند

روش های درمان چاقى

وضعیت جراحی زیبایی در ایران

عوارض جراحی زیبایی در کودکان و نوجوانان

پیش‌شرط‌ های جراحی زیبایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.