تبیان، دستیار زندگی
بوی بهار و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال موجب شده است تا این روزها با افزایش تقاضا برای شست‌وشو و نظافت، کار و کسب برخی واحدهای صنفی رونق بیشتری به خود گیرد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرش ها را باید شست!

قالیشویی


بوی بهار و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال موجب شده است تا این روزها با افزایش تقاضا برای شست‌وشو و نظافت، کار و کسب برخی واحدهای صنفی رونق بیشتری به خود گیرد.


نظافت منازل و قالیشویی‌ها از جمله اموری است که این روزها با اقبال بیشتر مردم مواجه است. با این وجود به اعتقاد برخی دست‌اندرکاران این صنوف، هنوز بازار رونق سال‌ گذشته را به خود نگرفته و تغییر نگرش مردم به نحوه دخل و خرج شب عید یکی از عوامل مؤثر در این زمینه بوده است، این در حالی است که نرخ مصوب شست‌وشوی فرش افزایش نیافته است.

الزامات زندگی شهری از جمله عوامل مؤثر در رونق بیش از پیش بازار ارائه‌کنندگان برخی کالاها و خدمات در روزهای پایانی سال است.

در واقع افزایش تقاضا برای نظافت و شست ‌وشوی منازل در آستانه نوروز، زمینه رونق کسب و کار برخی امور صنفی مانند قالیشویی و ارائه خدمات نظافت منازل را به همراه دارد اما این افزایش تقاضا زمینه تخلف در بازار خدمات مذکور را افزایش داده و ضرورت نظارت بر قیمت و کیفیت ارائه اینگونه خدمات را دو چندان می‌سازد.

تثبیت قیمت و رونق نسبی

رئیس اتحادیه قالیشویان معتقد است که طبق روال سال‌های گذشته، این روزها بازار شست‌ وشوی فرش و موکت نیز از رونق بیشتری برخوردار شده گرچه گرایش مردم به صرفه‌ جویی بیشتر و افزایش تعداد واحدهای قالیشویی رکود 20 درصدی بازار کسب و کار این صنف در شب عید امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را به همراه داشته است.

قاسم میرزایی با بیان اینکه باوجود افزایش هزینه تمام شده ارائه خدمات شست ‌وشوی فرش، نرخ مصوب این صنف از تابستان امسال تا کنون افزایشی نداشته است به خبرنگار ما گفت: نرخ شست ‌وشوی فرش و موکت در ایام پایانی سال همان نرخ مصوب بوده و واحدهای صنفی تحت پوشش این اتحادیه حق افزایش قیمت را ندارند. وی تنها تفاوت نرخ قالیشویی را در نوع فرش و شست ‌وشو با شامپو یا تاید قلمداد کرد و افزود: نرخ شست ‌وشوی هر متر مربع فرش ماشینی با شامپو هزار و  500 تومان و برای فرش دستباف معمولی دوهزار و 500 تومان است اما نرخ مصوب شست‌وشوی فرش‌های دستباف کرم یا اعلاتر با شامپو 2 هزار و 800 تومان و گل ابریشم 4 هزار و 200 تومان است. همچنین نرخ شست ‌وشوی انواع فرش با تاید بیست درصد کمتر از شست ‌وشو با شامپو است گرچه اکنون اغلب، شست‌ وشوی فرش با شامپو صورت می ‌گیرد. میرزایی همچنین نرخ کرایه حمل برای شست ‌وشوی فرش در سراسر شهر تهران را 5 هزار تومان اعلام کرد.

قالیشویی‌ها مجاز به افزایش نرخ شست‌وشو بر اساس کاهش متراژ فرش نبوده و باید نرخ مصوب شست ‌و شو را حتی برای یک متر مربع فرش رعایت کنند

درجه‌بندی شست‌وشو تخلف است

بسیاری از واحدهای مجاز و غیر مجاز قالیشویی هنگام مراجعه به منازل برای شست‌وشوی فرش نرخ‌های متفاوتی را بر اساس کیفیت شست‌وشو به مشتریان ارائه کرده و از وجود درجه‌بندی کیفی برای انجام این کار خبر می‌دهند این در حالی است که رئیس اتحادیه قالیشویان با بیان اینکه قالیشویی‌ها مجاز به افزایش نرخ شست‌وشو بر اساس کاهش متراژ فرش نبوده و باید نرخ مصوب شست‌وشو را حتی برای یک متر مربع فرش رعایت کنند، در مورد ادعای برخی قالیشویی‌ها مبنی بر تفاوت کیفیت و درجه بندی شست‌وشوی فرش گفت: تفاوتی در این زمینه وجود ندارد و شست‌وشوی اعلا و غیر اعلای فرش معنی ندارد.

هشدار به مشتریان

ادعای برخی واحدهای قالیشویی در زمینه مشکلات فرش‌های ماشینی و دستباف و احتیاج به انجام تعمیرات، از دیگر نکاتی است که این روزها مشتریان از آن گلایه دارند. میرزایی با اشاره به این موضوع می‌گوید: مشتریانی که قصد استفاده از خدمات قالیشویی را دارند باید هنگام تحویل فرش و امضای فاکتور دقت کنند و اگر خواستار رفع عیوب احتمالی فرش هستند باید نرخ و کیفیت دریافت اینگونه خدمات در فاکتور مذکور قید شود تا به این روش متحمل هزینه اضافی نشوند چرا که با امضای مشتری بدون مطالعه فاکتور، زمینه تخلف واحدهای قالیشویی فراهم شده و قدرت اتحادیه برای برخورد با تخلفات احتمالی نیز کاهش می‌یابد.

قالیشویی‌های غیرمجاز

افزایش تقاضای شست‌وشوی فرش موجب فعالیت غیرمجاز برخی واحدهای صنفی شده که با اعمال نرخ‌های متفاوت خدمات چندان مطلوبی نیز به مشتریان عرضه نمی‌کنند. رئیس اتحادیه قالیشویان در مورد روش تشخیص واحدهای صنفی مجاز از غیر مجاز، گفت: این اتحادیه از طریق 3خط تلفن که شماره آن از طریق سامانه 118 قابل دریافت است نسبت به اعلام اسامی مراکز مجاز قالیشویی اطلاع ‌رسانی می‌کند، با این وجود اتحادیه، مجاز به معرفی هیچ واحدی برای شست‌وشوی فرش نیست.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: همشهری