تبیان، دستیار زندگی
عقاب طلایی Golden Eagle با نام علمی Aquila chrysaetos یكی از زیباترین پرندگان شكاری است كه در بسیاری از مناطق جهان زندگی....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عقاب طلایی

عقاب طلایی Golden Eagle با نام علمی Aquila chrysaetos  یكی از زیباترین پرندگان شكاری است كه در بسیاری از مناطق جهان زندگی می‌كند و در ایران، نیز به صورت بومی وجود دارد. عقاب‌های طلایی معمولا پرندگان نیمه مهاجری هستند که به صورت انفرادی یا جفت زندگی می‌كنند. عقاب طلایی در زیستگاه‌های باز و نیمه باز و در ارتفاع 3600 متری از سطح دریا یافت می‌شود.

عقاب طلایی در نیم‌كره شمالی، در نواحی آمریكای شمالی، سراسر اروپا، آسیا و شمال آفریقا پراكنده است.

عقاب طلایی

بیشتر این عقاب‌ها در نواحی كوهستانی یافت می‌شوند، ولی در تالاب‌ها و مناطق ساحلی نیز زندگی می‌كنند. به طور كلی، عقاب طلایی در كوهستان‌های كم گیاه و خشك، و گاهی جنگل‌های كوهستانی و صخره‌های ساحلی و دشت‌ها زندگی می‌كند.

این پرنده دارای هیکل درشت، چنگال‌های بزرگ، دم مستطیلی نسبتاً بلند و پهن و بال‌های بلند و عریض است. برای این دلیل به این پرنده عقاب طلایی می گویند که در قسمت فرق سر، گردن و صورت رنگ طلایی یا مسی طلایی دارد.

از عقاب طلایی 5 یا 6 گونه وجود دارد كه از نظر انتشار جغرافیایی، اندازه و رنگ، با هم تفاوت دارند.این پرنده با داشتن پهنای بال 187 الی 230 سانتیمتری، یكی از بزرگ‌ترین عقاب‌های نیم‌كره شمالی است. وزن آن به طور متوسط، 3 - 6/5 كیلوگرم می‌باشد.

صدای این پرنده به صورت پارس كردن بلند و شبیه «كلیاك – كلیاك  kliak» شنیده می‌شود.

عقاب طلایی

یکی از توانایی های متفاوت عقاب طلایی با دیگر پرندگان در نوع پرواز او است. با بال های باز و گسترده اوج گیری می کند و گاه گاهی بال می زند. بال‌ها را در حالت افقی نسبت به بدن، نگه می‌دارد و منطقه زیر پایش را به دنبال غذا، زیر نظر می‌گیرد. برای شكار طعمه، از ارتفاع خیلی كم، حمله كرده و شكارش را با یك پرواز سریع رو به پایین، می‌گیرد و می‌تواند در حین پرواز، تا بیش از 4 کیلوگرم را حمل كرده و با سرعت بالای 93 کیلومتر در ساعت پرواز كند. سرعت در موقع شیرجه می‌تواند تا بیش از 200 کیلومتر در ساعت برسد.

عقاب طلایی، در حالت وحشی، بالای 30 سال و در اسارت، بیش از 46 سال عمر می‌كند.

ترجمه: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان


مطالب مرتبط:

درخت های نقاش

قورباغه آبی اما سمی!

بندبندی در اعماق اقیانوس

حلزون های مخروطی خطرناک

گربه ماهی‌ كه چوب می خورد

خونخوار آفریقایی، موش می‌خورد!

پروانه‌های ابریشم‌باف اقیانوس

نیمروی شناور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.