تبیان، دستیار زندگی
با نگاهی به زندگی حضرت معصومه و بررسی آن می توانیم نکات پیام آوری دریافت کنیم: به عنوان مثال برخلاف آنچه درباره عدم ارزش زن در اسلام مطرح می کنند،اسلام برای زنی چون حضرت معصومه(س) که با عمل و ایمان خود توانسته چنین مقام شایسته ای در میان زنان پیدا کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آن همه مقام چرا؟


با نگاهی به زندگی حضرت معصومه و بررسی آن می توانیم نکات پیام آوری دریافت کنیم: به عنوان مثال برخلاف آنچه درباره عدم ارزش زن در اسلام مطرح می کنند،اسلام برای زنی چون حضرت معصومه(س) که با عمل و ایمان خود توانسته چنین مقام شایسته ای در میان زنان پیدا کند ارزش بسیار بالایی قائل است چنانچه به او لقب شفیعه روز جزا داده شده است.


حضرت معصومه علیهاالسلام

توجه اسلام و مسلمانان به ارزش زن

در همه تاریخ و در تمام ادیان، با افراط و تفریط، به زنان ظلم شده است،‌ ولی اسلام حقوق زن را به طور كامل و عادلانه به آنها داده است، و آنها را از هر گونه انحطاط های ساختگی رهایی بخشیده است. یكی از نمونه های این حقیقت این كه: مسلمانان بانوانی همچون: حضرت خدیجه، حضرت فاطمه، حضرت زینب، حضرت معصومه ـ علیهن السلام ـ را به عنوان اینكه آنها دارای عالی ترین مقام ها هستند می ستایند، و با بهترین و عمیق ترین روش، از آنها تجلیل و احترام و نسبت به آنها ابراز احساسات می نمایند، و با این روش خود اعلام می دارند كه میزان در رسیدن به مقامات عالی، تقوا و عمل است، نه زن و مرد، سیاه و سفید و... .

و این عظمت و احترام كه در بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه(علیهاالسلام) كه همچون نگین در شهر قم، جلوه دارد بهترین دلیل و گواه به احترام اسلام به شخصیت زنان والامقام است، و همین نمونه عملی می تواند جواب كوبنده ای باشد برای آنهایی كه می گویند اسلام برای زن چندان ارزشی قائل نیست.

آن همه مقام چرا؟

می پرسند: آن همه مقام چرا؟ با این كه حضرت معصومه(علیها السلام) چندین خواهر داشت، چرا بر آنها برتری داشت؟

پاسخ: این سؤال در مورد حضرت زهرا(علیها السلام) نیز مطرح است، كه باید در پاسخ گفت: این دو بانو علاوه بر شرافت خانوادگی و ذاتی، در عرصه ها و میدان های ایمان و عمل، ممتاز بودند و در این راستا با گزینش خود، درجات عالی ارزش های والای انسانی را پیمودند، و با عرفان و عمل خود آن گونه درخشیدند.

حضرت معصومه(علیها السلام) در صحنه های علم، عرفان، ایمان، سیاست، و حمایت از مقام رهبری، بسیار ممتاز بود و سرانجام در این راستا به شهادت رسید.

امام باقر(علیه السلام):

سوگند به خدا شیعه ما نیست مگر كسی كه پرهیزكار بوده و از خدا اطاعت كند

او در اقامت هفده روزه خود در قم، به عبادت و راز و نیاز با خدا اشتغال داشت، چنان كه عبادتگاه او كه آن را"بیت النور" گویند و اكنون در مدرسه ستیه قم در محله میدان میر قرار گرفته، گواه نورانیت و صفای ممتاز او در ارتباط با خداست.

"از پرباری عمر مبارك 28 ساله حضرت معصومه(علیها السلام) همان بس كه در اقامت هفده روزه اش در قم، حوزه علمیه قم را بقای جادوانه بخشید، و ده ها هزار فرهیخته و دانش پژوه را به جهان تشیع ارزانی داشت، بزرگانی بسان زكریا بن آدم از اصحاب امام رضا(علیها السلام) و احمد بن اسحاق وكیل امام حسن عسكری(علیها السلام) در قم تا وجود مراجع تقلید و اندیشمندان متفكری چون:

میرزای قمی، آیت الله شیخ ابوالقاسم قمی، آیه الله حائری، آیت الله صدر، آیت الله سید محمد تقی خوانساری، آیت الله حجت، آیت الله بروجردی، آیت الله سید احمد خوانساری، آیت الله گلپایگانی، آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله اراكی، علامه طباطبائی، استاد شهید مرتضی مطهری و حضرت امام خمینی(اعلی الله مقامهم الشریف) همه از بركت وجود عالمه آل عبا حضرت معصومه(علیها السلام) است كه به حوزه علمیه مركزیت داه، و با پرتو افشانی خویش، آن را به مدینه فاضله اسلامی تبدیل نموده است. انقلاب اسلامی ایران در حقیقت فرزند پاك این سرزمین مطهر و فیضیه(فیض گرفته از درگاه بی بی فاطمه معصومه(علیها السلام)) است، كه با رهبری های حكیمانه ولی امر مسلمین، حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی، به مسیر خود ادامه می دهد.

حضرت معصومه علیهاالسلام

رحمت خدای بزرگ و درود خالصانه همه پیامبران، امامان، اولیای خدا و مجاهدان راستین بر این بانوی بزرگ باد، كه هماره می درخشد و نور افشانی می كند. و كوثر همیشه جوشان ولایت است.

كوتاه سخن اینكه: آنچه انسان را به مقامات ارجمند می رساند، ایمان و عمل است، چنان كه امام باقر(علیه السلام) فرمود:

"فَوَاللهِ ما شِیعَتُنا اِلا مَنْ اِتَقَی اللهَ وَ اَطاعَهُ؛ سوگند به خدا شیعه ما نیست مگر كسی كه پرهیزكار بوده و از خدا اطاعت كند."(1)

نیز فرمود:

" به ولایت و دوستی ما جز از راه انجام عمل نیك و پرهیزكاری نمی توان رسید."(2)

نتیجه:

هرکس با عمل و رفتار شایسته، و عشق به اهل بیت و پیروی از ایشان می تواند نمونه عملی برای نشان دادن چهره شیعه و واقعیت آن باشد.

پی نوشت ها:

1. اصول كافی، ج 2، ص 74.

2. همان مدرك، ص 75.

فرآوری: علی نورگستر

بخش عترت و سیره تبیان


منبع: حضرت معصومه (س) فاطمه (س) دوم، محمد محمدى اشتهاردى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.