تبیان، دستیار زندگی
نقش سازنده الگوی مثبت بر کسی پوشیده نیست. ما در پایان این بخش بر آنیم تا الگویی کامل و تمام نما، به عنوان حسن ختام معرفی نماییم، تا ورزش کاران عزیز مسلمان و حق جو، بتوانند مسیر زندگی فردی و اجتماعی و مادی و معنوی خویش را با...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الگوی ورزشکاران

امام زمان علیه السلام


نقش سازنده الگوی مثبت بر کسی پوشیده نیست. ما در پایان این بخش بر آنیم تا الگویی کامل و تمام نما، به عنوان حسن ختام معرفی نماییم، تا ورزش کاران عزیز مسلمان و حق جو، بتوانند مسیر زندگی فردی و اجتماعی و مادی و معنوی خویش را با آن منطبق ساخته و سعادت دنیا و آخرت را به دست آورند. این الگو که می تواند در زمینه های علم، ادب، قدرت بدنی و تخصّص رزمی و نظامی، حضور مداوم در جبهه های نبرد حق بر ضد باطل، دفاع از مظلوم در برابر ظالم، رقّت و دل سوزی برای یتیمان، بیوه زنان، بی نوایان و ضعیفان، حق جویی، همراهی حق از اوّل تا آخر عمر، عفو و گذشت، کار و تلاش و سازندگی، عبادت، سیاست، همسرداری، تربیت فرزند و خلاصه همه امور زندگی، سرمشق همه انسان های آزاده و حق جو، به ویژه ورزش کاران مسلمان قرار گیرد، کسی جز علی علیه السلام، امیرمومنان و رهبر تقوا پیشگان نیست. نه این جا جای پرداختن به ابعاد گوناگون زندگی آن رهبر بی نظیر و الگوی بی بدیل است، و نه نگارنده صلاحیت انجام این مهم را دارد؛ بنابراین، علاقه مندان به تحقیق در این زمینه، باید به منابع مربوط به آن مراجعه نمایند، ولی در این جا نیز برای خالی نبودن این نوشتار از بیان ابعادی از زندگی آن سرور، به حملاتی از مقاله آقای سید جواد اسماعیلی اشاره می نماییم. وی در باره آن حضرت چنین می نگارد:

"علی کسی است که وقتی در برابر طفلی یتیم می ایستد، می گرید و وقتی در میدان نبرد، زورگویان و سلطه گران و مزدوران طاغوت زمان خود را در برابر خود می بیند، دلاورانه شمشیر می کشد و مردانه می جنگد و با سخت دلی، دشمنان اسلام را به خون می کشد. علی ورزشکار نیست، اما ورزیده است و برتر و بیش تراز قدرت بازو نیروی جسمانی، عظمت روح دارد، و به قول "ردلف زایگر آلمانی"- که زندگی پر افتخار علی را در کتابی جمع آورده- علی علیه السلام خداوند علم و شمشیر است..."

وی در بخش دیگری از همین مقاله، به الگو قرار گرفتن حضرت علی علیه السلام برای پهلوانان ایرانی اشاره نموده و چنین می نویسد:

"پهلوانان و نام آوران ایرانی، مخصوصاً آن ها که در گودها و زورخانه های زیرزمینی، دست و دلشان در کار ورزش است، علی را شناخته اند، از او یاری می جویند و از او می گویند و راهشان و کارشان و حتی حرکات ورزش شان را با یاد علی آغاز می کنند."