تبیان، دستیار زندگی
بعد از انقلاب اسلامی امام خمینی نیز شورش‌هایی رخ داد که به فتنه مشهور شد: فتنه‌ی منافقین و بنی‌صدر، فتنه‌ی 18 تیر 1378 و آخرین آنها فتنه‌ی 1388 در دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری. فتنه چیست؟ چرا بعضی حوادث را در اسلام فتنه خوانده‌اند؟ ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظریه‌ی فتنه

نظریه‌ فتنه

تاریخ انتشار: آذر 1389

تعداد صفحات: 332

شابک: 2ـ467ـ419ـ964ـ978

نوبت چاپ: اول، پاییز 1389

قیمت: 30,000 ریال

شمارگان: 2500

تالیف: روح الله حسینیان

معرفی کتاب: در تاریخ اسلام بعد از انقلاب الهی پیامبر محمد (ص) حوادثی رخ داد که نام آنها را فتنه گذاشته‌اند: فتنه‌ی ناکثین، فتنه‌ی قاسطین و فتنه‌ی مارقین. بعد از انقلاب اسلامی امام خمینی نیز شورش‌هایی رخ داد که به فتنه مشهور شد: فتنه‌ی منافقین و بنی‌صدر، فتنه‌ی 18 تیر 1378 و آخرین آنها فتنه‌ی 1388 در دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری. فتنه چیست؟ چرا بعضی حوادث را در اسلام فتنه خوانده‌اند؟ آیا می‌توان در این فتنه‌ها وجه مشترکی یافت؟ آیا می‌توان در این فتنه‌ها به الگویی مشترک رسید؟ آیا می‌توان براساس اندیشه‌های دینی فرضیه‌ای را ترسیم کنیم و با تطبیق آن بر فتنه‌ها آن را به یک نظریه تبدیل کنیم؟ به نظر می‌رسد با مطالعه‌ی متون دینی به یک چارچوب نظری برسیم که بر همه‌ی فتنه‌ها قابل انطباق باشد. فرضیه‌ی ما در این تحقیق این است: منافقان داخلی و دنیاطلبانی که احساس می‌کنند منافع مادی آنها تأمین نشده با تحریک مخالفان ایدئولوژیک خارجی دست به توطئه می‌زنند و با ایجاد شبهه و تردید، با تمسک به دین و تأویل قرآن و تفسیر به رأی، قسمتی از مردم را به طغیان علیه رهبری انقلاب برمی‌انگیزند. آنها با انتخاب یک شعار به ظاهر حق و واقعاً باطل قسمتی از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهند و حکومت اسلامی را دچار یک بحران می‌کنند. در این نوشته ما چندین فتنه را مورد مطالعه قرار می‌دهیم تا ببینیم آیا این فرضیه قابل اثبات است یا نه؟ قبل از آن لازم است از دو مفهوم کلیدی «فتنه» و «نفاق» تعریفی ارائه دهیم.

چرا بعضی حوادث را در اسلام فتنه خوانده‌اند؟ آیا می‌توان در این فتنه‌ها وجه مشترکی یافت؟ آیا می‌توان در این فتنه‌ها به الگویی مشترک رسید؟ آیا می‌توان براساس اندیشه‌های دینی فرضیه‌ای را ترسیم کنیم و با تطبیق آن بر فتنه‌ها آن را به یک نظریه تبدیل کنیم؟

حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نماینده مجلس شورای اسلامی جرقه تألیف کتاب نظریه فتنه را آیاتی از سوره توبه دانست که در این آیات مبحث نفاق و تأثیر منافقان در جریان فتنه مطرح شده است.

وی با استخراج نظریه‌ای از آیات قرآن اعلام کرد: قرآن دشمنان، منافقان و هواپرستان را عامل فتنه می‌داند که با شعاری به ظاهر حق و مردم‌پسند تلاش می‌کند علیه حق و رهبری جبهه حق مسیری مفسدانه به وجود بیاورد.

حجت‌الاسلام حسینیان با یادآوری فتنه‌های ناکسین، قاسطین و مارقین در زمان حضرت علی (ع) و حضور پررنگ سه عامل فتنه یاد شده در قرآن در این فتنه‌ها، ابراز داشت: در فتنه 88 عناصر بیگانه یا مخالفان ایدئولوژیک نقش برجسته‌ای ایفا کردند. یکی از نکات تازه در این کتاب جدولی است که هزینه‌های مصرف شده توسط دولت‌های بیگانه در فتنه 88 که خود بیگانگان نیز به آن اعتراف کرده‌اند، آمده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، خبرگزاری شبستان