تبیان، دستیار زندگی
سال 1389 برای غرب تحولات بسیاری را در پی داشت كه در عرصه بین‌الملل نیز تاثیرگذاری لازم را ایجاد كرد. بحث خروج نسبی آمریكا و اروپا از بحران اقتصادی جهانی، امضای پیمان استارت میان آمریكا و روسیه و نهایتا سردرگمی دولتمداران غربی از تحلیل تحولات خاوریمانه و ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحولات غرب در سال 1389


 سال 1389 برای غرب تحولات بسیاری را در پی داشت كه در عرصه بین‌الملل نیز تاثیرگذاری لازم را ایجاد كرد. بحث خروج نسبی آمریكا و اروپا از بحران اقتصادی جهانی، امضای پیمان استارت میان آمریكا و روسیه و نهایتا سردرگمی دولتمداران غربی از تحلیل تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا و افشاگری های جولیان آسانژدر سایت ویكی لیكس از جمله مهمترین تحولات است.


چین و آمریکا

در سال 1389 دول غربی از جمله آمریكا و متحدان اروپایی ‌اش تحولات بسیار چشم‌گیری را در عرصه بین‌الملل و مسایل داخلی خود شاهد بودند. آمریكا تا حدود زیادی توانست از بحران اقتصادی سال گذشته خود كه با ورشكستگی بسیاری از بانك‌ها و موسسات اقتصادی این كشور همراه بود، عبور كند. اگرچه این روند در سال 89 نیز تاحدودی ادامه یافت اما روند بهبود شرایط اقتصادی نیز مشهود شد. از سوی دیگر در اروپا این روند اصلا مطلوب نبود و با ورشكستگی اقتصادی برخی كشورهای ناحیه یورو از جمله یونان و اسپانیا همراه شد. بحران بیكاری در در اروپا نیز مشكل ساز شد كه و تبعاتی سیاسی در ایتالیا و فرانسه را به دنبال داشت.

روند مباحث مربوط به عراق و به‌ویژه افغانستان مساله‌ای بود كه غرب را به چالش كشاند و سیاست‌های آمریكا و به‌ویژه انگلستان در این كشور را به چالش كشید. این مساله در كنار برخی دیگر از مسایل نظیر مباحث اقتصادی باعث كنار رفتن بروان از نخست‌وزیری انگلستان و روی كارآمدن دیوید كامرون شد. كسری بوجه آمریكا نیز به رقمی بالای 2/1 تیریلیون دلاری رسید كه در تاریخ این كشور بی‌سابقه بود. از طرفی اروپا نیز به تثبیت نرخ بهره بانك‌ها ادامه داد تا مشكل ركود خود را حل كند. آمریكا در ادامه سیاست‌های حضور خود در افغانستان فرمانده نیروهای آمریكایی در این كشور را تغییر داد و در این سال كماكان در راس كشورهای صادر كننده سلاح به جهان نیز قرار گرفت.انگلستان نیز شاهد اعتراضات دانشجویی برای افزایش شهریه‌ها بود و روسیه نیز چندین انفجار و حمله تروریستی را در كارنامه خود ثبت كرد. حمله رژیم صهیونیستی به كاروان آزادی غزه نیز از جمله تحولاتی بود كه باعث تاثر و موضع‌گیری گسترده كشورهای جهان و از جمله كشورهای غربی شد.

آمریكا همچنین مداخله خود در امور ایران و حمایت از جریان فتنه را نیز تداوم بخشید و تلاش های فراوانی به همراه سایر كشورهای هم پیمان خود برای تاثیرگذاری در روند دادگاه رفیق حریری به انجام رساند.

افشاگری های جولیان آسانژ در سایت ویكی‌لیكس عملا سیستم‌های اطلاعاتی غرب و در راس آنها آمریكا را خلع سلاح كرد و آنها را مستاصل كرد. به جرائت می توان گفت این اتفاق در راس تحولات جهان قرار دارد كه سیاست‌های بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داد.

ایالات متحده نیز با هند توافقاتی را به انجام رساند تا در زمینه هسته‌یی اقدامات خود را گسترش دهند. این روابط آمریكا با رژیم صهیونیستی نیز به گونه‌ای ویژه ادامه یافت. حمایت‌های آمریكا از این رژیم غاصب در عرصه‌های مختلف و از جمله در مذلكراتی یك‌طرفه با دولت خودگران فلسطینی و وتوی قطع‌نامه محكومیت اقدامات این رژیم در شورای امنیت سازمان ملل از جمله آنهاست.

آمریكا همچنین مداخله خود در امور ایران و حمایت از جریان فتنه را نیز تداوم بخشید و تلاش های فراوانی به همراه سایر

برلوسکونی

كشورهای هم پیمان خود برای تاثیرگذاری در روند دادگاه رفیق حریری به انجام رساند. اعلام استراتژی نظامی جدید آمریكا و سفر رییس جمهور چین به این كشور ازجمله تحولات آمریكا و غرب می باشد.

پس از مذاكرات فراوان روسیه و آمریكا و تایید پارلمان‌های دو كشور پیمان استارت 3 برای كاهش جنگ‌افزارهای هسته یی به امضا دو طرف رسید كه تحول چشمگیری در سال 1389 به شمار می ‌آید. در كنار این مساله گروه 1+5 به مذاكره با ایران اقدام كردندو آمریكا و اروپا نیز تحریم‌های یك‌جانبه‌ای علیه ایران اعمال نمودند.

در این سال انگلستان و فرانسه پیمان تاریخی در زمینه نظامی منعقد كردند كه بر ایجاد نیرویی مشترك بین دو طرف ناظر است. انگلستان به همراه آمریكا و رژیم صهیونیستی در حوادث تروریستی ایران و به ویژه حادثه چابهار ایفای نقش كردند و آمریكا با رزمایشی مشترك به كره جنوبی، زمینه جنگ مجدد در شبه جزیره كره را فراهم می كرد كه با خویشتنداری طریفین عقیم ماند.

یكی از تحولات عمیق و اساسی غرب عدم توانایی این كشورها در تحلیل مسایل خاورمیانه و شمال آفریقا بود كه‌آنها را در سردرگمی فروبرد كه هم‌اكنون نیز شاهدیم نمی ـوانند در مورد این مسایل اظهار نظر كنند. به نظر می رسد این تحولات غیر از سردرگمی برای خانم وزیر خارجه فرانسه نیز مطلوب نبود چراكه باعث شد به دلیل ارتباطش با بن‌علی، رییس جمهور فراری تونس بركنار شود.

رسوایی اخلاقی برلسكونی و تقلب وزیر دفاع آلمان در پایان‌نامه دكترایش نیز از مسایل جالب توجه غرب در سال 1389 بود.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان