تبیان، دستیار زندگی
استیضاح وزیر محترم نیرو جناب آقای مهندس نامجو که با اکثریت قابل توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد یکی از مسائل فیمابین مجلس محترم و دولت خدمتگزار بود که از جهات مختلف حائز اهمیت بود. 1
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعامل مثبت مجلس و دولت

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رییس جمهور در یادداشتی با عنوان "تعامل مثبت مجلس و دولت" با یادآوری این‌كه حمایت مجلس، دولت را در رفع مشکلات مردم و انجام تحولات بزرگ اقتصادی، بسیار دلگرم و موفق می‌كند، اظهارداشت: انتظار از مجلس محترم شورای اسلامی و اصولگرا این است پس از دو استیضاح، برای تعامل و تفاهم هرچه بیشتر استیضاح‌ها را متوقف نماید.

نشست مجلس و دولت

متن كامل این یادداشت به این شرح است: در حالی‌که دولت برای کارهای بزرگی همچون اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها مشغول است و رفع مشکل مسکن، اشتغال، سیستم بانکی و ... را در اولویت کارهای خودش قرار داده است بی‌شک حمایت مجلس محترم، دولت را در رفع مشکلات مردم و انجام تحولات بزرگ اقتصادی، بسیار دلگرم و موفق می‌نماید. هر چند وظیفه نظارتی مجلس نیز کمک دیگری به دولت می‌باشد.

استیضاح وزیر محترم نیرو جناب آقای مهندس نامجو که با اکثریت قابل توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد یکی از مسائل فیمابین مجلس محترم و دولت خدمتگزار بود که از جهات مختلف حائز اهمیت بود.

1- این استیضاح با فاصله کمی از استیضاح وزیر محترم راه و ترابری مطرح شده بود که در دوره‌های قبل مرسوم نبوده است و معمولاً فرجه‌ای و فرصتی برای تنفس دولت داده می‌شد.

2- استیضاح از سوی عده‌ای از نمایندگان محترم پیگیری می‌شد و اکثریت نمایندگان محترم، استیضاح در این شرایط را به مصلحت مجلس و دولت و به طور کلی به صلاح نظام اسلامی نمی‌دانستند و بر این اساس بیانیه‌ای با امضای 150 نفر منتشر کردند و در آن بیانیه شرایط را برای استیضاح مناسب ندانستند

و از نـــــمایندگان استیضاح‌کننده درخواست کردند که استیضاح را به زمان دیگری بگذارند و لکن این درخواست از سوی همکاران خودشان پذیرفته نشد.

3- شرایط داخلی و بین‌المللی همه آگاهان جامعه را به نکته مشترک رهنمون می‌ساخت که شرایط برای استیضاح دوم با فاصله کمی از استیضاح اول مناسب نیست زیرا: مجلس و دولت در حال بررسی لایحه بوجه 1390 می‌باشد و با توجه به محدودیت وقت تا پایان سال طبعاً یک روز وقت ذی‌قیمت مجلس برای این امر گرفته می‌شود.

استیضاح وزیر محترم نیرو جناب آقای مهندس نامجو که با اکثریت قابل توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد یکی از مسائل فیمابین مجلس محترم و دولت خدمتگزار بود که از جهات مختلف حائز اهمیت بود.

شرایط بین‌المللی وقوع نهضت‌های اسلامی و قیام‌های مردمی در مصر، تونس، لیبی، بحرین و یمن و سایر کشورهای عربی، آفریقایی که تحلیلگران سیاسی و مطلعین در امور سیاست بین‌الملل را به اعتراف واداشته است که این بیداری اسلامی و حرکت‌های انقلابی از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته است و استکبار جهانی برای جلوگیری از الگو شدن ایران اسلامی به دنبال خلق وایجاد فتنه و آشوب در داخل کشور مثل غائله 25 بهمن می‌باشد و طبعاً از هر گونه چالش و اختلاف بین قوای سه گانه کشور و مسئولین محترم در این راستا استفاده می‌کند.

4- بر این اساس اکثریت نمایندگان محترم از یکسو با شناخت کافی از شرایط داخلی و بین‌المللی و با شناخت از عملکرد وزیر محترم و ویژگی اخلاقی و ایثارگری ایشان از سوی دیگر تصمیم شایسته‌ای گرفتند که تعامل و تفاهم بین مجلس و دولت را بیشتر کرد.

هر چند نمایندگان استیضاح‌کننده و آنهایی که با آنها همراهی کردند نگاه به مسائل حوزه‌های انتخابی و پیگیری مطالبات مردمی و نیازهای آنها خصوصاً در بخش آب بود؛ همان موضوعی که دغدغه مشترک دولت و مجلس است چرا که در سفرهای استانی دولت بیش از همه نسبت به رفع این دغدغه‌ها و مشکلات تأکید می‌نماید لکن اعتبارات وزارت نیرو برای پاسخ به همه مطالبات در زمان اندک امکان‌پذیر نیست. یادآوری می‌نمایم میزان اعتبارات مورد نیاز برای یک سال 150 هزار میلیارد ریال است در حالی که بودجه این وزارت در سال 1389، 33 هزار میلیارد ریال بود و در سال 1390 به 39 هزار میلیارد ریال ارتقا یافته است.

مجلس شورای اسلامی

5- با توجه به آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و عدد حاضرین در مجلس که 246 نفر بوده است و در همین حد هم کارت توزیع شده بود، تنها 101 نفر به استیضاح رأی دادند یعنی 145 نفر به استیضاح رأی ندادند و این عدد با بیانیه منتشر شده از سوی نمایندگان محترم کاملاً تطبیق می‌کند، بنابراین آنچه که بعد از رأی‌گیری بعضی از رسانه‌ها با شانتاژ خبری اعلام نمودند «وزیر نیرو تنها با اختلاف یک رأی در دولت باقی ماند» درست نبوده است چرا که حداقل مورد نیاز برای رأی آوردن استیضاح 124 نفر بود پس اختلاف رأی 23 نفر می‌باشد نه یک نفر! و علت این خبر عدم شرکت در رأی توسط 37 نفر از نمایندگان بود که این نکته اعلام نشد چون از 246 نفر حاضر در جلسه 102 نفر مخالف استیضاح و 101 نفر موافق و 6 نفر ممتنع و 37 نفر رأی نداده‌اند که با احتساب آنها فی‌الواقع 145 نفر به استیضاح رأی نداده‌اند و تنها 101 نفر موافق رأی داده‌اند. بنابراین اکثریت قابل توجه مجلس محترم با آن مخالف بوده‌اند.

6- وزیر محترم جناب مهندس نامجو از وزرای پرتلاش و مخلصی است که خدمت و پیگیری وظایف سنگین در وزارتخانه عریض و طویل خود، سرلوحه اصلی برنامه کاری ایشان است و حقیر به عنوان یک عضو هیأت دولت چه در جلسات دولت و چه در سفر استانی همواره شاهد تلاش صادقانه و پیگیری مجدانه ایشان برای رفع مشکلات مردم و مسائل مربوط به حوزه مدیریتی وزارت بوده‌ام. وزیری ایثارگر و متخلق به اخلاق اسلامی و متعهد، بی‌شک انتظاری غیر از این از مجلس محترم شورای اسلامی نبود.

7- انتظار از مجلس محترم شورای اسلامی و اصولگرا این است پس از دو استیضاح، برای تعامل و تفاهم هرچه بیشتر استیضاح‌ها را متوقف نماید. در مجلس هفتم مجلس اصولگرا تنها یک استیضاح از دولت اصلاحات را داشت و بعد از آن دیگر هیأت رئیسه مجلس و همچنین هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان که اینجانب نیز عضو آن بودم بر این تأکید کردند برای ایجاد آرامش در جامعه استیضاح‌ها را ادامه ندهند زیرا مجلس هفتم اصولگرا در مورد هر وزیری از دولت اصلاحات اراده می‌کرد می‌توانست استیضاح کرده و وزیر مورد نظر را کنار بزنند کما این‌که استیضاح وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات آقای خرم با 180 رأی افتاد.

اکنون هم از مجلس اصولگرا خصوصاً از فراکسیون اصولگرایان چنین انتظار می‌رود که دولت را در پیشبرد اهداف نظام اسلامی و خدمت به مردم یاری نمایند در حالی‌که دولت برای کارهای بزرگی همچون اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها مشغول است و رفع مشکل مسکن، اشتغال، سیستم بانکی و ... را در اولویت کارهای خودش قرار داده است بی‌شک حمایت مجلس محترم، دولت را در رفع مشکلات مردم و انجام تحولات بزرگ اقتصادی، بسیار دلگرم و موفق می‌نماید. هر چند وظیفه نظارتی مجلس نیز کمک دیگری به دولت می‌باشد.

در هر صورت «ما ز یاران چشم یاری داشتیم»

بخش سیاست تبیان


منبع:ایسنا