تبیان، دستیار زندگی
اگر این روزها سری به ژئوپارک قشم بزنید، می توانید غار شگفت انگیز نمکدان را ببینید که در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم و در بخش انتهایی جنوب‌غربی جزیره قرار دارد. غاری که مرتب در حال تغییر و تحول است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیاده روی در نمکدان تاریخی!

غار نمکی


سال 85 بود که خبر اکتشاف بزرگ‌ترین غار نمکی جهان در ایران به گوش رسید. غاری که برای «ترین» بودن، لقب های دیگری مثل عجیب ترین و زیباترین را هم یدک می کشید و گروهی اهل کشور چک با همکاری دانشجویان دانشگاه شیراز بیشتر از 10سال در این غار به تحقیق و بررسی پرداخته بودند.

اگر این روزها سری به ژئوپارک قشم بزنید، می توانید غار شگفت انگیز نمکدان را ببینید که در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم و در بخش انتهایی جنوب‌غربی جزیره قرار دارد. غاری که مرتب در حال تغییر و تحول است و اگر دو بار پی در پی به آن سر بزنید، هر بار چهره جدیدی از آن را می بینید.

غار نمکی

کافیست پا به پیچ و خم این غارهای طویل بگذارید تا ببینید که نمک های 570 میلیون سال قبل چطور شش جهتتان را پر کرده اند و از دیواره های غار آویزان شده اند! در غار نمکدان قشم شما در تونلی از نمک قدم می زنید که بیش از 6هزار متر طول دارد.

غار نمکی

از دل کوه نمکدان یک جریان آب زیر زمینی دائمی می‌جوشد كه راه را به خارج باز می کند و پس از حل کردن نمک در مسیر حرکت خود به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می‌شود كه در گودال مقابل خود حوضچه‌ای طبیعی به رنگ سفید به وجود می‌آورد. منظره این حوضچه از دور مثل برف زمستانی دیدنی است.

غار نمکی

این حوضچه‌های پله‌ای بلوری دهانه غار جایی است که سالها مردم برای آب درمانی از آن استفاده می کردند. نمک های کوه نمکدان از بهترین نوع نمک سر سفره شناخته شده است و در ترکیب آن عناصر دیگری همچون منیزیم وجود دارد كه به همین دلیل می‌تواند به عنوان نمک طبی به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه‌ای به صورت کپسول مصرف شود. خیلی ها معتقدند که باقی ماندن و تنفس در داخل غار نمکدان قشم می تواند به بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی‌های تنفسی کمک کند.

غار نمکی

درون غار به ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده بلورهای نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است. پا به داخل غار که بگذارید، با شاخ‌گوزن‌های منحصر به‌‌فردی رو به رو می شوید که در واقع چیزی نیستند جز استلاگمیت‌های تیز و بلورین شاخ گوزنی که منحصرا در غارهای نمکی تشکیل می‌شود. در بیشتر تالارهای اولیه این غار می توانید این استالاگمیت ها را ببینید و از شکوهشان لذت ببرید. سقف را هم قندیل‌های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده‌اند كه منظره‌ای زیبایی را به وجود آورده اند. اما احتمالا مجبورید بیشتر مسیرتان را سینه خیز بروید که البته بعد از هر صد متر به تالارهایی از غار می‌رسید که می‌توانید برای استراحت کمی سرپا بایستید.

غار نمکی

بعد از چند ساعت گشت و گذار لابه لای نمک های 500هزار ساله، غار شگفتی دیگری را برای شما رو می کند. احتمالا در بازگشت از غار خواهید دید که دهانه غار باز هم شکل دیگری به خود گرفته است... تعجب نکنید؛ شما با یکی از عجیب ترین غارهای دنیا دیدار کرده اید!

غار نمکی
غار نمکی

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


پورتال منطقه آزاد قشم، همشهری