تبیان، دستیار زندگی
افزایش نیاز مردم به اسکناسهای نو و تانخورده برای عیدی دادن بازار خرید و فروش و دلالی اسکناسهای نو داغ تر و قیمتها در این بازار تصاعدی می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید پول با پول برای عیدی سال نو


هیچ کس نیست که لذت گرفتن یک اسکناس نو به عنوان عیدی را فراموش کند. اما این اسکناس های نو حکایت از یک بازار عریض و تحویل دارند. در پشت صحنه این بازار چه می گذرد؟


هر سال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش نیاز مردم به اسکناسهای نو و "تانخورده" برای عیدی دادن بازار خرید و فروش و دلالی اسکناسهای نو داغ تر و قیمتها در این بازار تصاعدی می شود.

پول

خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان اینکه این بانک به نمایندگی از بانک مرکزی توزیع اسکناس بین بانکهای کشور را در ایام پایانی سال انجام می دهد، گفت: اسکناس نو پایان سال تامین شد.

محمودرضا خاوری در مورد تامین اسکناس پایان سال گفت: در این خصوص هیچگونه جای نگرانی نیست، وظیفه بانک ملی در این زمینه تامین اسکناس و توزیع آن بین بانکهای کشور به نمایندگی از سوی بانک مرکزی است.

رئیس شورایعالی هماهنگی مدیران عامل بانکهای دولتی از تحویل اسکناسهای نو پایان سال توسط بانک ملی برای ایام پایانی سال خبرداد و افزود: برنامه ریزی شده که در ایام تعطیلات نوروزی بانک با سقف بالاتری وجوه را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

به نظر می رسد که دسترسی به اسکناسهای نو برای دلالان راحت تر از مردم عادی است، این افراد از طریق کارمندان بانکها که به راحتی به اسکناسهای نو دسترسی دارند، پول نو تهیه می کنند.

حتی دلالان بازار هم بر این نکته اذعان می کنند که مردم عادی از طریق بانکها موفق به دریافت اسکناس نو نمی شوند و یا اینکه به تعداد مورد نیاز آن را دریافت نخواهند کرد، اما دلالهای عمده از طریق ارتباطات خود در بانکها از طریق کارمندان بانکها اسکناسهای نو را دریافت و آن را در بازار آزاد می فروشند.

همین موضوع باعث می شود که برای خرید اسکناس نو به دنبال دلالان و واسطه گران بروی. گشت و گذاری در محدوده چهارراه استانبول و میدان فردوسی، بورس دلالی انواع ارز را به نمایش می گذارد، اما این روزها بازار داغ خرید و فروش اسکناس نو هم به آن افزوده شده است.

که دسترسی به اسکناسهای نو برای دلالان راحت تر از مردم عادی است، این افراد از طریق کارمندان بانکها که به راحتی به اسکناسهای نو دسترسی دارند، پول نو تهیه می کنند.

به عبارتی با توجه به اینکه مراجعه مستقیم مشتریان به بانکها به ویژه در ایام پایانی سال جهت تامین اسکناس های نو عملا ثمر چندانی ندارد و بانکها به قول یکی از دلالان اسکناس مورد نیازشان را به آنها نمی فروشند، از این رو بازار دلالان اصلی و فرعی و حتی برخی کارمندان بانکی برای خارج کردن اسکناس ها از بانک ها و فروش به مشتریان داغ می شود.

سوال اینجاست كه چرا باید بازار این دلالی، پررونق باشد و مردم مجبور باشند برای تهیه اسكناس نو به بازار سیاه و غیررسمی مراجعه كنند؟

به علت نزدیكی چهارراه استانبول به مراكز تجاری و صرافی، تعداد شعب بانك‌ها در حوالی این منطقه بسیار زیاد است. برای یافتن پاسخ مطرح شده در قسمت قبل سراغ چند شعبه از شعبه‌های بانك‌های مختلف رفتیم و از مسوولان شعب سوال كردیم كه آیا ممكن است در صورت تقاضای مشتریان به آنها پول نو ارائه كنند و با كمال تعجب در تمامی موارد پاسخ یكسانی دریافت می‌كردیم: خیر!

البته مسوولان شعب در توجیه این موضوع دلایل مختلفی را عنوان می‌كردند، از جمله این‌كه تعداد اسكناس‌های نویی كه از سوی بانك مركزی در ایام پایانی سال توزیع می‌شود، بسیار اندك است یا این‌كه به دلیل وجود متقاضیان كاذب، اساسا از ارائه پول و اسكناس نو صرف‌نظر می‌كنیم و  ...

پای صحبت دلالان پول!

یکی از دستفروشان پول گفت: اسکناسهای 200 و 500 تومانی کمتر متقاضی دارند، زیرا ارقام آنها پائین است و شاید

پول

مناسب عیدی دادن و یا حتی استفاده در مناسبت های مردم نباشد ولی اگر افراد حتی یک اسکناس هم از ما خریداری کنند با دریافت سود اندکی به آنها می فروشیم، زیرا چاره دیگری نداریم.

وی اضافه کرد: در این مقطع زمانی که در روزهای پایانی بهمن ماه قرار داریم، برای خرید هر 100 هزار تومان اسکناس نو از دلالهای اصلی 1400 تا 1500 تومان هزینه می کنیم تا بتوانیم 2 تا 3 هزار تومان (بستگی به روز و نوع مشتری) بفروشیم که در هر صورت سود ما بیشتر از 1500 تومان نخواهد شد.

یکی دیگر از دلالان خرید و فروش اسکناسهای نو میدان فردوسی به خبرنگار مهر گفت: با نزدیک شدن به اسفندماه یعنی ماه پایانی هر سال، خرید و فروش اسکناسهای نو در بازار آزاد رونق می گیرد.

وی با بیان اینکه بیشتر اسکناسهای درخواستی مشتریان درشت است، این ارقام را یکهزار،2 هزار و 5 هزار تومانی اعلام کرد و افزود: امسال ممکن است که اسکناس 10 هزار تومانی هم به این اسکناسها افزوده شود.

دلال بازار اسکناس نو گفت: در اواخر سال با شدت گرفتن خرید و فروشها و داغ شدن بازار، سود حاصل از فروش اسکناس نو در هر 100 هزار تومان به 8 یا 9 هزار تومان هم می رسد.

بد نیست اگر در پایان این مطلب به حکم شرعی خرید اسکناس هم بپردازیم؛ سید عباس موسویان عضو کارگروه بانکداری بدون ربا گفت: اگر اختلاف قیمت در خرید اسکناس نو در حد متعارف باشد، اشکالی ندارد.

محمودرضا خاوری در مورد تامین اسکناس پایان سال گفت: در این خصوص هیچگونه جای نگرانی نیست، وظیفه بانک ملی در این زمینه تامین اسکناس و توزیع آن بین بانکهای کشور به نمایندگی از سوی بانک مرکزی است.

وی  درباره حکم شرعی و فقهی خرید و فروش اسکناس نو در بازار گفت: اگر اختلاف قیمت در حد متعارف و در حد نو و کهنه بودن اسکناس باشد، اشکالی ندارد.

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا ادامه داد: اما چنانچه در این خرید و فروش سوء استفاده هایی صورت گیرد و اجحاف شود، دارای اشکال است، یعنی اگر اختلاف قیمت بیش از حد متعارف باشد اشکال دارد.

موسویان با اشاره به تفاوت ارزشی اسکناس نو وکهنه از نظر فقهی افزود: برخی از افراد رغبت دارند که برای ایامی همچون اعیاد اسکناس نو تهیه کنند، بنابریان این امر باعث می شود که قیمتی برای اسکناس نو پرداخت شود.

کسی منکر لذت عیدی دادن و عیدی گرفتن نیست. اسکناسهای تا نخورده سال نو همیشه تداعی گر اتفاقات خوبند. اما سوال اینجاست که از این اسکناس های نو چگونه نگهداری میکنیم و عمر نو بودن این اسکناس ها چقدر است. بیایید از پولهایمان درست نگهداری کنیم.

فرآوری:ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع:

خبرهای مختلف جام جم

خبرگزاری مهر