تبیان، دستیار زندگی
بارسلونا در حالی برای جبران دیدار رفت در نوكمپ پذیرای شاگردان پیرمرد فرانسوی است كه دو مدافع میانی كلیدی‌اش را در اختیار ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بارسلونا – آرسنال ؛ یا ببر یا بمیر

آرسنال - بارسلونا

بارسلونا در حالی برای جبران دیدار رفت در نوكمپ پذیرای شاگردان پیرمرد فرانسوی است كه دو مدافع میانی كلیدی‌اش را در اختیار ندارد.

دور برگشت مرحله‌ی یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا سه‌شنبه آغاز می‌شود تا تكلیف دو تیم راه یافته به مرحله بعد رقابتها مشخص شود.

بارسلونا - آرسنال

صدرنشین مقتدر لالیگا كه حریفانش را در اسپانیا یكی پس از دیگر درو می كند، برای صعود به مرحله‌ی یك چهارم نهایی به پیروزی نیاز دارد.

مهم ترین نكته بازی فردا شب دو تیم نه تاكتیك و نه اندیشه مربیان، بلكه تركیب دو تیم است. بارسلونا دو تن از مدافعان كلیدی‌اش را برای این بازی در اختیار نخواهد داشت و این مساله می تواند این تیم هجومی را با مشكل روبرو كند، مخصوصا این كه بارسلونا نشان داده آمار خوب خط دفاعی و گل‌های خورده كم این تیم را نمی‌توان به پای قدرت خط دفاعی نوشت، بلكه مالكیت بالای توپ و بازی هجومی آبی و اناری‌های بوده كه به حریفان اجازه نزدیك شدن به دروازه را نداده است.

خط دفاع بارسلونا دیكته نانوشته‌ای است كه مسلما غلط ندارد. خط دفاع شاگردان گواردیولا با وجود حضور مردانی مانند كاپیتان پویول و پیكه كه كمربند میانی بارسلونا و تیم ملی اسپانیا را تشكیل می دهند، در مقاطعی از فصل شكننده نشان داده است.

یكی از ایرادهایی كه به خط دفاعی بارسلونا وارد می‌شود این است كه این تیم راحت گل می‌خورد یا به عبارتی "گل راحت" می خورد. نگاهی به گلهای دریافتی این تیم هم در لالیگا و هم در لیگ قهرمانان اروپا و حتی در فصلهای گذشته نشان می دهد كه برای گل زدن به بارسلونا نیازی به چند دقیقه فشار مداوم بر روی دروازه و ارسال پاسهای زیاد نیست.

آرسنال اگر بتواند دروازه‌اش را در نیمه‌ی اول بسته نگه دارد، می تواند امیدوار باشد كه با افزایش فشار روانی بر روی بازیكنان بارسلونا بازی را به سود خود به پایان ببرد، اما اگر این اتفاق رخ ندهد می توان انتظار یك پیروزی پرگل را برای بارسلونا داشت.

بارسلونا در این فصل بیشتر گلهایش را پس از چند پاس دریافت كرده و البته در یارگیری در ضربات كرنر و توپ‌های ارسالی عملكرد بدی داشته است. در حالی كه بارسلونا به ندرت از روی ضربه كرنر به گل می‌رسد و حتی ضربه‌های كرنر را هم با پاس كوتاه آغاز می كند، بیشترین تعداد گلها را از روی ضربه كرنر دریافت كرده است.

وضعیت در اروپا برای شاگردان گواردیولا وخیم‌تر هم می شود، سه گلی كه بارسلونا فصل گذشته در جوزپه مه‌آتس مقابل اینتر پذیرفت، دو گلی كه از همین آرسنال در دیدار رفت وارد دروازه‌اش شد و گلی كه والكات در نوكمپ به ثمر رساند را به دو گلی كه فان پرسی و آرشاوین دو هفته قبل وارد دروازه والدس كردند، اضافه كنید، آنگاه متوجه خواهید شد كه بارسلونا در ضدحمله خوردن و دریافت گل با چند پاس بلند تا چه اندازه مهارت دارد.

غیبت پویول كه پیش از این اعلام شده بود، می تواند به بازی آرسنال برسد می تواند برای گواردیولا گران تمام شود، چرا كه با غیبت پیكه به دلیل محرومیت احتمالا میلیتو وارد میدان خواهد شد، مدافعی كه بعد از پشت سرگذاشتن دوران مصدومیت هیچگاه نتوانست كیفیتی مانند آنچه پیش از دوران مصدومیت به نمایش می‌گذاشت، ارائه دهد.

آرسنال - بارسلونا

بارسلونا اما نقطه قوتی دارد كه بدون تردید منحصربفرد است و هیچ تیم دیگری در دنیا از این نظر به آنها نمی‌رسد. هماهنگی فوق العاده در خط میانی و حضور دو بازیكن خلاق و هوشمند در كمربند میانی این تیم زمانی كه با بازی فانتزی مسی و قدرت تمام كنندگی داوید ویا همراه می شود، هر تیمی را می تواند ویران كند. اینیستا در آخرین دیدار بارسلونا در لالیگا استراحت كرد تا با آمادگی كامل مقابل آرسنال بازی كند.

بهترین بازیكن جهان در سال 2010 با توجه به خاطره‌ی خوشی كه از بازی با آرسنال در فصل گذشته دارد می‌تواند شانس اول گلزنی در دیدار برگشت باشد، هرچند ستاره آرژانتینی زمانی كه چند فرصت گل را از دست بدهد تا حدی عصبی می‌شود و كمتر هم‌تیمی‌هایش را صاحب توپ می كند.

آرسنال هم برای بازی برگشت تمام بازیكنانش را در اختیار ندارد. فان پرسی كه با زدن گل تساوی در ورزشگاه امارات، آرسنال را به بازی برگرداند، نمی تواند تیمش را همراهی كند. آرسن ونگر همچنین تئو ولكات را در اختیار ندارد و این مساله بیش از هر چیز گواردیولا را خوشحال می كند كه در غیاب مدافعان كلیدی‌اش از فرارهای سریع او در امان است. ویلشر اما با بازی درخشانی كه در دیدار رفت به نمایش گذاشت نشان داد كه ونگر بار دیگر یك استعداد جوان و آینده‌دار را رو كرده است.

ونگر در بازی رفت درون دروازه از آلمونیا استفاده نكرد، اما این سنگربان احتمالا به بازی برمی گردد. دروازه بان آرسنال كه فصل گذشته 4 بار مقهور مسی شد، اگر بتواند دروازه‌اش را بسته نگه دارد مدعی‌ترین تیم برای كسب عنوان قهرمانی را حذف كرده است. تیمی كه باشگاه‌های شرط بندی شانس قهرمانی‌اش را یك به دو در نظر گرفته‌اند.

كاپیتان توپچی‌ها كه باردیگر به ورزشگاه نوكمپ و زادگاهش باز می گردد، مورد توجه تمام دوربین‌ها خواهد بود، ورزشگاهی كه فصل آینده شاید برای فابرگاس به ورزشگاه خانگی تبدیل شود. فابرگاس هرچند از پزشكان مجوز بازی دریافت كرده،‌ اما شاید ونگر از ابتدا به او بازی ندهد و در صورت نیاز از او استفاده كند چرا كه تیم لندنی بیش از هر چیز باید در بسته نگه داشتن دروازه‌اش تلاش كند.

آرسنال اگر بتواند دروازه‌اش را در نیمه‌ی اول بسته نگه دارد، می تواند امیدوار باشد كه با افزایش فشار روانی بر روی بازیكنان بارسلونا بازی را به سود خود به پایان ببرد، اما اگر این اتفاق رخ ندهد می توان انتظار یك پیروزی پرگل را برای بارسلونا داشت.

رم - شاختار

نایب قهرمان فصل گذشته سری A با نتیجه‌ی ضعیفی كه در دیدار رفت، گرفت باید چشم به اما و اگر داشته باشد. شاگردان رانیری در دیدار رفت با نتیجه‌ی 3 بر 2 شكست خوردند و این به بدین معناست كه پیروزی با اختلاف یك گل هم نمی تواند باعث صعود جالوروسی شود، مگر اینكه بازی 7 گل یا بیشتر داشته باشد.

توتی و ووچینیچ امیدهای اصلی رانیری برای رسیدن به گل هستند. ووچینیچ در دیدار رفت نتوانست عملكرد درخشانی داشته باشد، اما بوریلو هم كه از دقیقه 68 به جای او وارد میدان شد، نتوانست رم را از شكست خانگی نجات دهد.

خط دفاع رم معمولا زیر فشار شكننده نشان می دهد. با وجود این كه رم از لحاظ نفرات مدافعان خوبی را در اختیار دارد،‌ اما خط دفاعی كه از حضور بازیكنانی مانند بوردیسو، مكسس، ریسه و كاستی شكل می گیرد استحكام زیادی ندارد و تیم اوكراینی كه آن را جز تیم‌های دسته دوم اروپایی هم نمی توان به حساب آورد، سه بار دروازه رمی‌ها را در پایتخت ایتالیا باز می كند.

سقف آرزوهای تیمی مانند شاختار می تواند صعود به مرحله‌ی یك چهارم نهایی باشد. شاختار در مرحله گروهی بالاتر از آرسنال در صدرگروه قرار گرفت.

شاختار اگر بتواند از پس رم بربیاید بیش از هر چیز باید مدیون دور برگشت مرحله گروهی باشد كه با عملكرد خوب صدرنشین گروه شد، در غیر این صورت باید مقابل بارسلونا به میدان می رفت.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا