تبیان، دستیار زندگی
آیا می دانید اینترنت ماهواره ای چیست؟ کاربران اینترنت با استفاده از امکانات مختلف قادر به اتصال به اینترنت و استفاده از منابع موجود می باشند ، خطوط تلفن معمولی ( Dial up ) ، اینترنت Wireless ، خطوط DSL و ... از نمونه های موجود می باشند .همانطــور که می دا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت ماهواره‌ای برای تمام جهان

 اینترنت ماهواره‌ای برای تمام جهان


آیا می دانید اینترنت ماهواره ای چیست؟ کاربران اینترنت با استفاده از امکانات مختلف قادر به اتصال به اینترنت و استفاده از منابع موجود می باشند ، خطوط تلفن معمولی ( Dial up ) ، اینترنت Wireless ، خطوط DSL و ... از نمونه های موجود می باشند .همانطــور که می دانیم حجم اطلاعات دریافتی ( Recieve ) در ارتباطات اینتـــرنتی همواره چندین برابر بیش از اطلاعات ارســـالی ( Send ) می باشد ، تکیه بر همین واقعیت است که سرویس دهندگان اینترنت نیز به طرق مختلف سعی بر اضافه کردن پهنای باند دریافت خود داشته باشند.


یکی از روشهای دریافت اطلاعات با سرعت بالا استفاده از ماهواره است. به زبان ساده ارسال اطلاعات به اینترنت از طریق خطوط تلفن معمولی، اینترانت، وایرلس و یا خطوط DSL می باشد و دریافت اطلاعات ( Recieve ) از طرِیق ماهواره تامین می گردد که به آن اینترنت یک طرفه گفته می شود. .لذا با توجه به ســـرعت بسیار بالای دریافت اطلاعات،شما قادر به استفاده از اینترنت پـــر سرعت ، ده ها برابر سریعتـــر از خطوط Dial up خواهید بود .

تکنولوژی ارائه اینترنت از طریق ماهواره سال‌ها است فکر صاحبان تجارت و شبکه را به خود مشغول کرده است. در جهانی که از هر ده نفر، هفت نفر هنوز به اینترنت دسترسی ندارند و میزان دسترسی به اینترنت نوعی شاخص توسعه اجتماعی محسوب می‌شود برخی نیز در این اندیشه‌اند که فاصله دیجیتالی میان کشورها و جوامع را در این زمینه از بین ببرند.

کاستا گراماتیس یکی از این افراد است که قصد دارد با خرید یک ماهواره مخابراتی نوعی اینترنت ماهواره‌ای را به تمامی جهان (یا حداقل بخش‌هایی که دسترسی به اینترنت ندارند) ارائه دهد. نشریه نیوساینتیست گفت‌وگویی را با وی انجام داده که می‌خوانید:

شما می خواهید یک ماهواره مخابراتی بخرید که در مداری نزدیک به زمین باشد. چرا؟

تا سرویس آنلاین را در اختیار میلیون‌ها نفری بگذارم که در حال حاضر به اینترنت دسترسی ندارند.

خرید یک ماهواره چه کمکی خواهد کرد، وقتی میلیون‌ها نفر از همین مردم تلفن یا کامپیوتری ندارند تا به اینترنت دسترسی داشته باشند؟

هزینه کار با کامپیوتر به شکل قابل‌ ملاحظه‌ای در حال کاهش است. به عنوان مثال، در هند لپ‌تاپ 12 دلاری را رونمایی می‌کنند. برخی مردم در کشورهای در حال توسعه نصف درآمد قابل تصرف خود را خرج تلفن‌های همراه می‌کنند چون ارتباطات در زندگی‌شان اهمیت دارد و ارزش زندگی‌شان را بالا می‌برد. اگر دسترسی به اینترنت آزاد و رایگان باشد، مردم بالاخره راهی برای به دست آوردن این دستگاه‌ها پیدا می‌کنند.

ماهواره خاصی را در ذهن دارید؟

ما در این فکر بودیم که یکی از ماهواره‌های موجود را برای مدتی دوباره مورد استفاده مجدد قرار دهیم. در سال 2009 شنیدیم که شرکت Terrestar از بورس سهام NASDAQ خارج می‌شود. در آن زمان آنها بزرگترین ماهواره مخابراتی را که در فضا مستقر شده بود در اختیار داشتند. ما فکر کردیم که چنانچه اعلام ورشکستگی کنند، خرید ماهواره آنها می‌تواند یک فرصت استثنایی باشد.

 اینترنت ماهواره‌ای برای تمام جهان

در حال حاضر ماهواره کجاست؟ نمی‌بایستی جابه‌جا شود؟

در حال حاضر Terrestar-1، در طول جغرافیایی آمریکای شمالی است. اگر ما آن را بخریم، به کشوری که فاقد دسترسی به اینترنت است منتقلش خواهیم کرد و از آن برای ارائه دسترسی به اینترنت استفاده خواهیم کرد. هر ماهواره‌ای دارای راکت‌(های) کوچکی است که به آن امکان حرکت می‌دهد.

آیا دسترسی به آموزش، بهداشت و آب سالم از اهمیت بیشتری نسبت به دسترسی به اینترنت برخوردار نیست؟

دسترسی به اینترنت و اطلاعاتی که در آن است، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و دسترسی به آب سالم را تسهیل می‌کند. آموزش از راه دور به کودکان در مناطق روستایی کمک می‌کند تا تعلیم ببینند، طب از راه دور به پزشکان امکان می‌دهد تا بیمار را از هر نقطه‌ای در جهان درمان کنند و پروژه‌های آنلاین به مردم کمک می‌کند تا به آب سالم دسترسی پیدا کنند.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی


منابع: نیوساینتیست، کتاب اینترنت ماهواره ای از مبتدی تا پیشرفته