تبیان، دستیار زندگی
تا آنجا که ممکن است بایستی از محصولات تازه برای ذخیره سازی استفاده کرد. در غیر این صورت باید مواد اولیه به ترتیبی که انبار می شوند، مصرف گردند تا از کهنه شدن بیش از حد آنها جلوگیری شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه هایی برای  کدبانو های خانه

مواد غذایی آلوده به سم افلاتوکسین


یکی از وظایف مهم خانم های خانه ، بررسی سلامت مواد غذایی است که اعضای خانواده استفاده می کنند.برای رسیدن به این منظور در قدم اول خود باید روش های صحیح و بهداشتی برای تهیه و نگهداری و طبخ مواد داشته باشند.دراین مقاله راه هایی برای نگهداری صحیح مواد غذایی ارائه می شود.


1- قبل از انبار کردن مواد غذایی، لازم است از عدم آلودگی آنها به حشرات، کپک ها، کود و... مطمئن شوید.

2- تا آنجا که ممکن است بایستی از محصولات تازه برای ذخیره سازی استفاده کرد. در غیر این صورت باید مواد اولیه به ترتیبی که انبار می شوند، مصرف گردند تا از کهنه شدن بیش از حد آنها جلوگیری شود.

3- لازم است مواد غذایی در ظروف کاملا سر پوشیده و دردار نگهداری شوند تا از هر نوع آلودگی آنها جلوگیری شود. ضمناً از قرار دادن مواد غذایی در تماس مستقیم با سطح زمین باید خودداری شود.

4- هر چند وقت یک بار باید مواد غذایی را جا به جا کرد و کنترل نمود.

5- کیسه های محتوی مواد غذایی به خصوص سیب زمینی و پیاز، باید دقیقا کنترل شوند تا مربوط به کیسه های حمل سموم دفع آفات و کود شیمیایی نباشند و باعث آلودگی و مسمومیت نگردند.

مواد غذایی منجمد

6- غذاها و مواد غذایی آلوده به حشرات را باید معدوم نمود تا از گسترش آلودگی جلوگیری شود.

7- غذای پخته شده را نباید بیش از دوبار گرم و استفاده کرد.

چنانچه مجبوریم ماده غذایی را مدتی در کیف حمل کنیم، مانند توشه مدرسه یا اداره، باید در انتخاب نوع ماده غذایی و بسته بندی آن دقت لازم را داشته باشیم و روزهای گرم از مواد غذایی فاسد نشدنی استفاده کنیم.

8- بهتر است مواد غذایی که در معرض هوا قرار دارند، در مواقع غیر لازم پوشانده شوند.

9- نباید از کاغذ باطله، روزنامه، پاکت مستعمل و امثال اینها برای بسته بندی هیچ نوع مواد غذایی استفاده کرد.

10- چنانچه مجبوریم ماده غذایی را مدتی در کیف حمل کنیم، مانند توشه مدرسه یا اداره، باید در انتخاب نوع ماده غذایی و بسته بندی آن دقت لازم را داشته باشیم و روزهای گرم از مواد غذایی فاسد نشدنی استفاده کنیم.

11- نگهداری مغزها و دانه های روغنی و فرآورده های آنها، به دقت خاصی نیاز دارد و در صورت قرار گرفتن در جای گرم و مرطوب یا کمدها و قفسه های در بسته، به قارچ های کپک زا آلوده می شوند و باعث ایجاد حشرات می گردند.

12- گوشت و سایر مواد غذایی را پس از پختن، (اگر بلافاصله مصرف نمی شوند) باید فوری سرد کرد ودر یخچال نگهداری نمود. از نگهداشتن مواد غذایی پخته شده در قابلمه، روی گاز خاموش خودداری کنید.

13- رعایت بهداشت کامل فردی پیش از تهیه، بسته بندی، نگهداری و پخت مواد غذایی الزامی است.

فرآوری : بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : کتاب بهداشت خانه و خانواده

مقالات مرتبط :

فوت و فن کدبانو گری

خواندنی های خوردنی

قابل توجه نو عروسان تازه کار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.