تبیان، دستیار زندگی
اگر سخنرانی با جمله های کوتاه و پرمعنی یا با یک بیت شعر آغاز شود ، اثرش غیرقابل انکار است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند ترفند ساده ولي مهم (1)

تبلیغ

در اين نوشتار و همچنين چند مقاله بعدي قصد دارم، به صورت کليدوار و خلاصه، نکات ريز و درشت مهم ديگري در سخنراني را خدمت شما ارائه دهم.

برخي از اين نکته ها در ظاهر خيلي جزئي و کوچک به نظر مي‌رسد، اما اثر قابل توجهي روي مخاطب شما خواهد گذاشت. اين ترفندها از اين قرارند:

1. هدف

سخنران باید از سخن گفتن هدفی داشته باشد و بخواهد از آن منظوری حاصل کند. سخنرانی که در سخن پردازی خود هدف مشخصی را دنبال نمی کند مانند آدم کوری است که در چهار راهی سرگردان باشد. [لذا به نمي‌تواند مخاطب را به سمت و سوي اهدافي که در نظر گرفته هدايت کند. بعلاوه اينکه ، اين مساله باعث پراکندگي سخن و خستگي مخاطب نيز مي‌شود].

اگر سخنرانی با جمله های کوتاه و پرمعنی یا با یک بیت شعر آغاز شود ، اثرش غیرقابل انکار است

2. آغاز سخن

آغاز یا شروع سخن باید جذاب باشد تا در همان لحظات اول روح شنونده تسخیر شود. هر سخنران باید سعی کند که شروع صحبتش خوب باشد ، اگر سخنرانی با جمله های کوتاه و پرمعنی یا با یک بیت شعر آغاز شود ، اثرش غیرقابل انکار است.

قبل از اینکه صحبت کنید باید توجه و پذیرش شنونده را به دست بیاورید. چند دقیقه اول اثر مهمی بر روی نتیجه پایانی خواهد داشت. بدین ترتیب شروع سخنرانی با خنده ارتباط با شنونده را توسعه می دهد و آنها را آرام می کند.

3. تماس چشمی

به عنوان قسمتی از فن گفت و شنود ، تماس چشمی داشتن با یک گروه از افراد مهم می باشد زیرا به شنونده شما کمک می کند تا گوش دادن به صحبت های شما برایش آسان شود. [ لذا سخنران بايد توجه و نگاه خود را در مدت سخنراني بين تمام مردم تقسيم کند. و يا اگر نمي‌خواهد نگاه کند، به هيچ کس نگاه نکند، تقسيم نگاه بين مخاطبين، باعث برقراري يک نوع ارتباط و ايجاد زمينه، پذيرش در آنها مي‌شود]

4. لبخند

خنده نشانه شادمانی و سرور است. سخنرانی که با لبخندی طبیعی در پشت تریبون قرار می گیرد موفقیتش حتمی است. [علاوه بر اين، لبخند علاوه بر نشاط گوينده، باعث ميشود که اين حالت بهجت و نشاط به مخاطب نيز منتقل شده و او را از حالت خستگي درآورده و  آماده پذيرش مطالب مي‌کند.]

5. سکوت

استفاده کردن از سکوت های کوتاه و بجا بزرگترین هنر سخنران است ، سخنران خوب تنها کسی نیست که متوالیاً سخن بگوید بلکه آن است که گاهی عاقلانه و ماهرانه در مواقع حساس لحظه ای سکوت کند تا بدین طریق بر جذابیت سخن خود بیفزاید.

[اگر بتوانيم از اين هنر، استفاده لازم را ببريم، در کنترل مجلس نيز موفق تر خواهيم بود. چه بسا سکوت مخاطب، باعث آرامش مجلس از همهمه و يا در آوردن مخاطب از فضاهاي ديگر و توجه آن به سخنراني است]

استفاده کردن از سکوت های کوتاه و بجا بزرگترین هنر سخنران است ، سخنران خوب تنها کسی نیست که متوالیاً سخن بگوید بلکه آن است که گاهی عاقلانه و ماهرانه در مواقع حساس لحظه ای سکوت کند تا بدین طریق بر جذابیت سخن خود بیفزاید.

6. یادداشت

در سخنرانی باید تمام نکات آن قبلاً با دقت تنظیم شود و بدون مطالعه قبلی نباید سخنرانی کرد. عمل تهیه گفتار باید تا آغاز سخنرانی ادامه یابد ، چندین بار خوانده شود ، رئوس مطالب آن یادداشت و از بین آنها نکات برجسته را نگاه داشت و بقیه را حذف کرد.

[البته پس از مدت زمان طولاني، و سخنراني‌هاي زياد، اين مساله براي شما بسيار ساده خواهد شد به گونه‌اي که بدون استفاده از يادداشت نيز مي توانيد مطالب خود را جمع آوري کرده و دسته بندي نماييد. اگر چه توصيه ما استفاده از يادداشت است هرچند شما سخنران ماهري باشيد.]


منبع:

برگرفته از مقاله سارا علومی و مریم کارنامه به همراه اضافات.

پايگاه علوم مديريت ايران.

تهيه: محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان