تبیان، دستیار زندگی
نفس متمایز بودن از دیگران مذموم نیست آنچه بد است امتیازخواهى و برترى‏جویى است نه انتساب به یك گروه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لباس طلبگي و شبهات (6)

لباس طلبگی و شبهات (6)

بهانه و دستمايه گروهي ديگر از طلاب براي فرار از لباس روحانيت، مساله «تمايز» است. گفته مي‌شود، که اين لباس، باعث تمايز جدي و بسيار متفاوت مي‌شود و اين امر با سيره پيامبر اکرم نمي‌سازد.

اگرچه اين شبهه نيز، رنگ و لعاب چنداني ندارد ولي به تناسب سلسله مباحث گذشته در باره آن نيز سخن خواهيم گفت. اگر بخواهيم اصل شبهه را کمي دقيق‌تر بيان کنيم، اينچنين خواهيم گفت:

آنگونه كه از سيرة پيامبر اكرم(ص) نقل شده، آن حضرت در ميان جمع هيچ تعيّنى نداشتند و قابل تشخيص از تودة مردم نبودند[1] در آيات قرآن هم آمده‏است: و ما ارسلنا من رسول الّا بلسان قومه[2] يعنى ما همة پيامبران را با زبان (و نشانه‏هاى ملّى) قوم خود ارسال كرده‏ايم بر اين اساس روحانيان نيز نبايد نشانه‏اى ممتاز از ساير اقشار جامعه داشته باشند.

نفس متمايز بودن از ديگران مذموم نيست آنچه بد است امتيازخواهى و برترى‏جويى است نه انتساب به يك گروه

پيش از اين گفته شد كه پيامبران هم براى اجراى مسئوليت الهى، نيازمند معرفى خود به مردم بودند. البتّه كوچك بودن محيط زندگى و ساده بودن روابط اجتماعى در آن زمان و مكان، طبعاً اين معرّفى را آسان‏تر مى‏كرد. امروزه به جهت كثرت نهادهاى اجتماعى و روابط پيچيده‏اى كه در جوامع وجود دارد از ظرفيت نمادها بيشتر استفاده مى‏شود. به بيان ديگر مى‏توان گفت نفس متمايز بودن از ديگران مذموم نيست[3] آنچه بد است امتيازخواهى و برترى‏جويى است نه انتساب به يك گروه. روحانى نبايد خود را تافتة جدابافته و مستحق احترام يا مزاياى ويژه بداند. هر كس به اين انگيزه از لباس روحانيت سوء استفاده كند از سنّت پيامبر فاصله گرفته و از دايرة اخلاق و روحانيّت به دور مانده است. چنانچه در ساير اقشار و اصناف هم امتيازطلبى و رانت‏خواهى محكوم است.

روحانى بايد تمام وجود خود را وقف اهداف «دين» گرداند نه آنكه از وابستگى به دين كلاهى براى «خود» فراهم آورد. روح رفتار پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله تواضع و مردمى بودن است كه با اين لباس هم مى‏توان آن را رعايت كرد و مخالفت با برترى‏جويى و فخرفروشى است كه بدون اين لباس هم امكان‏پذير است.

ثانياً آيه‏اى كه به آن استناد شده بيش از آن كه اشكال را تأييد كند، مدعا را تثبيت مى‏نمايد. هر پيامبرى به زبان قوم خود ارسال شده است و رسالت پيامبران بايد در سطح آگاهى تودة مردم و با ابزار تبليغى متناسب با زمان و مكان اجرا شود تا به خوبى به بار نشيند. در ادامة همين فراز از آيه آمده‏است: ليبيّن لهم يعنى اين همزبانى نه به خاطر عدم تمايز كه به هدف انتقال پيام و ارائة بيان است «استفاده از نماد» زبان متعارف انتقال پيام در ميان بشر امروز است و براساس همين آيه وارثان رسالت انبيا بايد از آن بهره بگيرند.

«استفاده از نماد» زبان متعارف انتقال پيام در ميان بشر امروز است و براساس همين آيه وارثان رسالت انبيا بايد از آن بهره بگيرند

ثالثاً خدا در قرآن اختلاف رنگ‏ها و زبان‏ها را يكى از نشانه‏هاى خود مى‏داند: و من آياته خلق السموات و الارض و اختلاف السنتكم و الوانكم[4] و مى‏فرمايد: وجعلناكم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عندالله اتقاكم.[5]

پس خداى متعال، خود، اين تمايزها را قرار داده‏است تا انسان‏ها يكديگر را بشناسند و امر تعاملات اجتماعى سامان گيرد و هيچ يك از اين تفاوت‏ها ملاك برترى انسان نيست.

اگر انسان‏ها هم به همين هدف (تعارف، شناسايى و تسهيل روابط اجتماعى) تفاوت‏هايى در ميان خود قرار دهند، بيراهه نپيموده‏اند.


منبع:

(1). بحارالانوار 1/230/41.

(2). ابراهيم 4 :14.

(3). توضيح بيشتر اين مسأله را در بحث فوايد لباس آورديم.

(4). روم 22 :30.

(5). حجرات 13 :49.

تهيه و فرآوري: محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان