تبیان، دستیار زندگی
وقتی خبرهای عجیب و غریبی از وضعیت فرهنگی و امنیتی شهرها به گوش می رسد هر انسان دغدغه مند را نگران می کند و طلاب و روحانیون بیشترین نگرانی را از افول اخلاق و معنویت خواهند داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاب و ناهنجاری های اجتماعی
اجتماع ،ناهنجاری ،راهکارها ،طلاب ،فرهنگ

وقتی خبرهای عجیب و غریبی از وضعیت فرهنگی و امنیتی شهرها به گوش می رسد هر انسان دغدغه مند را نگران می کند و طلاب و روحانیون بیشترین نگرانی را از افول اخلاق و معنویت خواهند داشت.

امروز همه ما، در جایگاهی قرار داریم که نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شرافتمند ایران عزیر در اختیار ما قرار داده است لذا تک تک ما در مقابل خداوند متعال و ملت شریف به خصوص مردم شریف و نجیب شهرهای ایران مسئول هستیم و یقینا از این اتفاقات بازخواست می شویم چرا که این اتفاقات نابهنجار و مذموم در زمانی اتفاق می افتد که این  امانت الهی به دست ما سپرده شده است. از این رو باید بدون وقفه و گذشت زمان، برای بازگشت فضای محبت و دوستی در سایه ایمان دینی و قانون اساسی تلاش کرد و با انجام فعالیت های پیشگیرانه و درمانی به صورت ضربتی کوتاه مدت و بلند مدت اقدام نمود.

از این رو، طلاب و روحانیون، می بایست با اعلام مراتب نگرانی خود از وضعیت نابهنجار و غیر قابل تحمل، خواستار مواجه مسئولانه و عاقلانه ی مسئولین ذی ربط فرهنگی، سیاسی و امنیتی باشند و خود نیز در یاری مسئولان آماده و کوشا باشند.

از این رو، چند پیشنهاد  ارائه می گردد تا طلاب و روحانیون (غیر مسئول) نیز در امر فرهنگ و معنویت شهرها دخالت داشته باشند و کمک کار مسئولان محترم شهری باشند:

1. تشکیل ستادی از فضلای علمی حوزوی و دانشگاهی جهت ریشه یابی و آسیب شناسی ناهنجاری های اجتماعی؛

2. برگزاری همایشهای  یک روزه تخصصی با موضوعات آسیب شناسی فرهنگ و معنویت در شهرستانها و دعوت از صاحب نظران و پژوهشگران کشوری ، استانی و شهرستان؛

3. مهیا نمودن امکانات و فضای مناسب برای تبلیغ معارف اسلامی و سیره و سنت اهلبیت(علیهم السلام) توسط اساتید و روحانیت معزز قم به خصوص مبلغان فرهیخته و کارشناس بومی مقیم قم و تهران؛

4. توجه به تربیت دینی، اخلاقی و اجتماعی نوجوانان و جوانان شهرستان از طریق ابزارهای مختلف (همچون: تعلیم و تربیت، هنر و فرهنگ، خطابه و منبر، نصیحت و ارشاد) توسط نهادهای فرهنگی (همچون روحانیت معظم، آموزش و پرورش و فرهنگیان عزیز، هنرمندان متعهد و بسیجیان سلحشور)

5. تقویت ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان، سازماندهی و بسیج نیروهای مردمی(به خصوص ریش سفیدان، بزرگان دینی و قومی که از جایگاه موجهی نزد مردم برخوردار هستند) در برخورد با منکرات، ترویج شعائر دینی، رفع خصومات و ایجاد فضای صلح و دوستی پایدار زیر نظر امام جمعه محترم شهرستان با حضور تربیتی و تبلیغی طلاب؛

6. تقویت هویت دینی و ملی مردم شهرستان و ایجاد روحیه خودباوری و کرامتمندی و عزت مداری(به خصوص با معرفی شخصیت های برجسته علمی، فرهنگی و دینی همچون مراجع دینی، علما و فرزانگان دینی بزرگ، شهدای عزیز، دانشمندان برجسته و هنرمندان متعهد شهرستانها)

7. گسترش مجالس اهلبیت(ع) و تقویت سطح بصیرت دینی و شعور سیاسی و اجتماعی جوانان؛

8. استفاده از اوقات فراغت جوانان و مناسبت های مذهبی با برنامه های جذاب و متنوع دینی، فرهنگی و ورزشی با حاکمیت روح معنویت و فطرت

9. گسترش "سبک زندگی فطری" اسلام در مقابل سبک زندگی غربی که بر پایه غریزه شکل گرفته است.

10. ارائه علمی و عملی الگوی پیشرفت اسلامی ، ایرانی با توجه به امید بخشی به جوان و ایجاد اعتماد به نفس در مردم برای حرکت و پویایی در مسیر سعادت دنیوی و اخروی.


نوشته سید مهدی موسوی گروه حوزه علمیه