تبیان، دستیار زندگی
کتاب می‌خواهم از فردا زندگی کنم شامل 8 داستان کوتاه با عناوین: از دور...از نزدیک، مادر چیز غریبی است، همه درهای بسته، بلوغ، زنی در آینه، ابروهای بلوطی روشن، می‌خواهم از فردا زندگی کنم و خودکشی نهنگ‌ها است. ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از فردا می خواهم زندگی کنم / مهتاب گنجعلی

بررسی مجموعه داستان " از فردا می خواهم زندگی کنم"

از فردا می خواهم زندگی کنم / مهتاب گنجعلی

این کتاب، یکی از سه اثر نویسندگان بومی استان هرمزگان(استان میزبان دومین دوره جایزه ادبی گام اول) بود که به عنوان آثار برگزیده استان میزبان معرفی شد.

کتاب می‌خواهم از فردا زندگی کنم شامل 8 داستان کوتاه با عناوین: از دور...از نزدیک، مادر چیز غریبی است، همه درهای بسته، بلوغ، زنی در آینه، ابروهای بلوطی روشن، می‌خواهم از فردا زندگی کنم و خودکشی نهنگ‌ها است.

نویسنده کتاب، مهتاب گنجعلی ساکن جزیره قشم است.

داستان کتاب «از فردا می‌خواهم زندگی کنم» درباره مردی است که پس از جدا شدن از همسرش، به طرز اتفاقی با مرد دیگری آشنا می‌شود و با شنیدن داستان زندگی و سرگذشت او، تصمیم می‌گیرد که به سراغ خانواده‌اش برود و با آنها زندگی کند.

داستان کتاب «از فردا می‌خواهم زندگی کنم» درباره مردی است که پس از جدا شدن از همسرش، به طرز اتفاقی با مرد دیگری آشنا می‌شود و با شنیدن داستان زندگی و سرگذشت او، تصمیم می‌گیرد که به سراغ خانواده‌اش برود و با آنها زندگی کند.

نقد کتاب از زبان دو نویسنده:

محمدحسین محمدی: این کتاب در حیطه ادبیات تفریحی قرار می‌گیرد نه ادبیات تحلیلی که نگاهی نافذ و دقیق به اجتماع دارد.

در این کتاب می‌توان به ویژ‌گی‌هایی از جمله: سطحی نگری محتوایی و موضوعی، سطحی نگری در تکنیک داستان، شخصیت‌های سطحی، یک جانبه نگری یا سفید و سیاهی مطلق چه به لحاظ نگاه نویسنده و چه به لحاظ شخصیت پردازی و جهان داستانی که معمولا هم برای یک بار خواندن نوشنه می‌شوند، اشاره کرد.

خواندن این کتابها بسیار سهل و آسان است و خواننده در خواندن این کتابها نیاز ندارد حتی به سطر و کلمه قبل برگردد، در حالی‌ که در ادبیات تحلیلی خواننده ناچار می‌شود شاید چند بار به صفحه قبل بازگردد.

در این کتاب‌ها عبارت‌های ساده و خطی، کم عمق بودن جهان داستانی و اغراق بیشتر دیده می‌شود.

سطحی نگری و اغراق به شدت در این کتاب موج می‌زند نویسنده باید در نظر داشته باشد که داستانش در چه زمان و مکانی است، یا داستانش در چه برهه ای از تاریخ اتفاق افتاده است.

گیتی رجب‌زاده: فکر می‌کنم در دوران جدید انسانها وقتی فکر می‌کنند و یک مرحله جلوتر می‌روند و تصمیم می‌گیرند که بنویسند به اندازه کافی شجاع هستند و فکر می‌کنم نویسنده این کتاب این چنین باشد.

تک‌تک داستان‌ها را خواندم جا داشت که داستانها آغاز و پایانی بهتر می‌داشت.

به گمان من خود نویسنده راهنمای موثری در مراحل اول نداشته و مطمئن هستم که این کتاب را حتی به چند نویسنده که با نگاهی واقعی به داستان‌ها بنگرند و اشکالات نثری را رفع کنند، نداده است.

یکی از بزرگترین اشکالاتی که در کتاب قابل مشاهده است اینکه؛ داستان‌ها از جای خوبی شروع نشده‌اند یعنی اگر یک سوم اول کتاب را حذف کنیم شاید کار خیلی بهتر شود.

اگر نویسنده با نگاهی ژرف و عمیق به داستان‌ها نگاه می‌کرد حتما داستان‌های بهتری خلق می‌شد.

این کتاب اسفند 86 از سوی انتشارات «شوکا» روانه بازار شده است.

فرآوری: مهسا رضایی

بخش ادبیات تبیان


منابع: نمایه تهران، خبرگزاری کتاب ایران، خبرگزاری فارس