تبیان، دستیار زندگی
ایران تنها کشوری است که کراک در آن مصرف می‌شود.» این جمله‌ای است که هفته پیش رسانه‌های خبری از قول رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نقل کردند و زنگ خطری جدی برای جامعه است. سردار حسین‌آبادی می‌گوید: در حال حاضر روند کشفیات کراک، به بیش از 90درصد رسیده است و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران، تنها مصرف کننده کراک در دنیا

مواد مخدر

شیوع گسترده مصرف ماده مخــدر «کراک»‌بین جوانان و آلوده شدن طیف‌هایی از دختران به این ماده خطرناک در کنار رواج باورهـای غلط درباره اعتیـــادآور نبودن آن باعث شده کارشنـاسان پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر به خانواده‌ها، جوانان و مسئولان در این مورد هشدار دهند.

به گزارش شبکه ایران، «ایران تنها کشوری است که کراک در آن مصرف می‌شود.» این جمله‌ای است که هفته پیش رسانه‌های خبری از قول رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نقل کردند و زنگ خطری جدی برای جامعه است. سردار حسین‌آبادی می‌گوید: در حال حاضر روند کشفیات کراک، به بیش از 90درصد رسیده است و این به مفهوم تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در کشورمان به حساب می‌آید که نقش امریکا و انگلیس در آن مشهود است. وزیر کشور نیز چندی پیش گفته بود در سال‌های اخیر مصرف کراک در میان جوانان تهرانی رتبه اول را داشته است. مصرف آسان، نداشتن بو، حجم اندک و حمل بی‌دردسر از ویژگی‌هایی است که کراک را به پرمصرف‌ترین ماده مخدر کشور تبدیل کرده است.

هشدار به خانواده‌ها

احمدرضا سعادت، کارشناس پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر می‌گوید: اگر در جیب فرزندتان فندکی پیدا کردید بدون آنکه اثری از سیگار ببینید یا حتی بوی آن را استنشاق کنید تصور نکنید که او به آتش‌بازی علاقه‌مند شده است زیرا فندک یگانه وسیله مورد نیاز برای مصرف کراک است. وی یکی از نشانه‌های ابتدایی مصرف کراک را جدایی ناگهانی فرد از کانون خانواده و نیز تغییر چشمگیر رفتار فرد می‌داند.

کراکی که در ایران تولید می‌شود، ناخالصی‌های بسیاری دارد و از فشرده کردن غیراستاندارد هروئین به دست می‌آید. به همین دلیل بشدت اعتیادآور است؛ به طوری که ظرف یک ماه از آغاز مصرف، مقدار مصرف آن به 4 برابر روز اول و تعداد دفعات مصرف آن نیز به 10 بار در روز افزایش می‌یابد.

این کارشناس برخی دیگر از علائم اعتیاد به کراک را از دست دادن توجه و تمرکز، کاهش وزن، آشفتگی، رفت و آمد با افراد معتاد، رفتار کینه‌توزانه با اعضای خانواده، خواب نامنظم، بی‌توجهی به وضع ظاهر خود، سوءظن شدید و بیقراری و اضطراب ذکر می‌کند.

اعتیادآور بودن کراک

مهدی محمدیان، کارشناس سم‌شناسی نیز می‌گوید: کراکی که در ایران تولید می‌شود، ناخالصی‌های بسیاری دارد و از فشرده کردن غیراستاندارد هروئین به دست می‌آید. به همین دلیل بشدت اعتیادآور است؛ به طوری که ظرف یک ماه از آغاز مصرف، مقدار مصرف آن به 4 برابر روز اول و تعداد دفعات مصرف آن نیز به 10 بار در روز افزایش می‌یابد.

یک مقام پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز درباره کیفیت کراک موجود در ایران می‌گوید: ماده مخدر کراک که در جهان مرسوم است، هرویین فشرده با خلوص 60 تا 90 درصد است، اما در ایران هرویین خالص شده را با برخی مواد توهم‌زا ترکیب می‌کنند و ماده‌ای شبیه به کشک خرد شده به عنوان «کراک» عرضه می‌کنند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:تابناک

مقالات مرتبط

نبرد بی پایان

اعتیاد ؛ جرم یا بیماری

رتبه اول در اعتیاد