تبیان، دستیار زندگی
اوضاع پیرامونی مسعود کیمیایی و هواداران سینه چاک وی به خصوص پس از ماجرای نمایش فیلم جدیدش در جشنواره فیلم فجر، مصداق بارز همین موضوع است یعنی از یک طرف کیمیایی نه تنها در فیلم جدیدش هیچ تغییر رویکردی را در ایده‌های سینمایی چهل ساله‌اش ایجاد نکرده و باز هم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا کیمیایی دست از چاقو برنمی‌دارد!؟

پوستر فیلم سینمایی جرم

پوستر «جرم» با تمرکز بر چاقو رونمایی شد


ای کاش کیمیایی حداقل سعی می‌کرد پوستر «جرم» را به سبک و سیاقی نوین طراحی می‌کرد نه درست به مانند «قیصر» که باز هم چاقو باشد که حرف اول پوستر را می‌زند!: می‌گویند حرمت مسجد را می‌بایست متولی آن نگه دارد! این مثل بیشتر در اوقاتی کاربرد دارد که خود یا نزدیکان یک شخصیت، رعایت احترام وی را نمی‌کنند اما در این شرایط این شخصیت انتظار دارد دیگرانی که دورتر از وی هستند برایش تره خرد کنند!


اوضاع پیرامونی مسعود کیمیایی و هواداران سینه چاک وی به خصوص پس از ماجرای نمایش فیلم جدیدش در جشنواره فیلم فجر، مصداق بارز همین موضوع است یعنی از یک طرف کیمیایی نه تنها در فیلم جدیدش هیچ تغییر رویکردی را در ایده‌های سینمایی چهل ساله‌اش ایجاد نکرده و باز هم با ایده‌ای یک‌خطی و از مد افتاده که چاقو در آن حرف اول را می‌زند به سراغ ساخت «جرم» رفته بلکه دغل‌دوستانی که سالها است به مدد همنشینی با کیمیایی برای خود جایگاهی حداقلی دست و پا کرده‌اند نیز چنان از فیلم جدید ایشان تعریف و تمجید می‌کنند که گویی درباره یکی از ساخته‌های کسانی مثل اسپیلبرگ یا جورج لوکاس سخن می‌گویند.

چاقو اگر هم مقدس بود نهایتا مرتبط می‌شد با اواسط دهه پنجاه که همچنان حکام طاغوتی و آب‌منگل‌ها حکومت را در دست داشتند. در جامعه‌ای به نام جمهوری اسلامی که سی سالی از آن عمر آن می‌گذرد بیش از هر چیز آموزه‌های اخلاقی اصول اسلامی است که تعیین‌کننده خوب از بد و سره از ناسره است.

در این اوضاع منتقدانی که سعی کرده‌اند مستقل باشند و بدون توجه به رانت‌هایی که ممکن است در جانبداری از کیمیایی به سمت آنها سرازیر شود، به نقد صریح فیلم ایشان پرداخته‌اند با اظهارات تندی از سوی این قیصرساز سینمای ایران مواجه شده‌اند و ایشان در یادداشتی طعنه‌آمیز که در مجله صنعت سینما منتشر شده بسیاری از این منتقدان را کسانی خوانده است که زمانی درب خانه وی را جهت تلمذ کوبیده‌اند. کیمیایی می‌نویسد:«هرکدام ازاین صفحات یک نام را آشنا می‌کند و این آشناشده‌ها درب خانه‌های ما را می‌کوبند و وقتی دیدند این که چیزی، کسی نبود می‌روند و شانه برسر می‌کنند و پودری و خیاطی و بزک و برنامه تلویزیونی و اگر شد کلاس نقد هم برپا می‌کنند.»

مساله اینجاست که فیلمساز قدیمی روزگار ما چنان بی‌حوصله شده که حتی یادش رفته یکی از همان‌ها که به مدد استفاده از نام ایشان فیلم ساخته‌اند و کلاس‌های حرفه‌ای نقد سینمایی برپا کرده‌ است، کسی نیست به جز همان منتقدی که در جشنواره امسال و حتی مدتی پیش از نمایش «جرم» در محافل خصوصی این فیلم را به عنوان یکی از بهترین‌های جشنواره امسال برگزیده بود!

پوستر فیلم سینمایی جرم و قیصر

پوسترهای «جرم» و «قیصر» در کنار هم

 این دو پوستر به فاصله زمانی چهل ساله طراحی شده‌اند اما همچنان"چاقو" است که حرف اصلی هر دو پوستر را می‌زند!

بله، جناب کیمیایی، آنها که شما را که نه بلکه فیلم‌تان را نقد می‌کنند، حتی اگر دشمن باشند دشمنان دانایی هستند که می‌خواهند فیلمساز محبوب دوران «سرب» و «دندان مار» را یک بار دیگر بانشاط و سرزنده ببینند وگرنه مجیزگویی دوستان اگر بنا بود مشکلی را حل کند در این بیست و اندی سال اخیر حل کرده بود تا حداقل وقتی بعد از سالها حضور مستمر در سینما و آن هم در آستانه دهه نود سراغ ساخت فیلمی می روید،  برای  n اُمین بار از قداست عنصری به نام "چاقو" سخن نگویید.

پوستر فیلم سینمایی قیصر

چاقو اگر هم مقدس بود نهایتا مرتبط می‌شد با اواسط دهه پنجاه که همچنان حکام طاغوتی و آب‌منگل‌ها حکومت را در دست داشتند. در جامعه‌ای به نام جمهوری اسلامی که سی سالی از آن عمر آن می‌گذرد بیش از هر چیز آموزه‌های اخلاقی اصول اسلامی است که تعیین‌کننده خوب از بد و سره از ناسره است.

آقای کیمیایی، «جرم» را که ساختید و تمام شد، ای کاش حداقل سعی می‌کردید پوستر این فیلم را به سبک و سیاقی نوین طراحی می‌کردید نه درست به مانند «قیصر» که باز هم چاقو باشد که حرف اول پوستر را می‌زند!

سینما و تلویزیون تبیان


شبکه ایران