هرگاه خداوند متعال بخواهد بنده‌ای از بندگانش را برای انجام امری مأمور کند، وسایل و ابزار انجام آن مأموریت را نیز مطابق و متناسب با شرایط و مقتضیات زمان، در اختیار او قرار خواهد داد و همه امکانات پیروزی او را فراهم خواهد نمود. دسیسه‌ها و نقشه‌های دشمنان او
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی تشکیل حکومت جهانی امام مهدی(عج)

قسمت چهارم

امام زمان (عج)


از دیگر راه‌های پیروزی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، نشأت گرفته از شیوه‌های رهبری و روحیه لشکریان آن حضرت است که شامل چند وجه می‌باشد:


زمینه سازی مستقیم

شکستن طلسم و کسب پیروزی با ابزار متناسب با ابزار روز

هرگاه خداوند متعال بخواهد بنده‌ای از بندگانش را برای انجام امری مأمور کند، وسایل و ابزار انجام آن مأموریت را نیز مطابق و متناسب با شرایط و مقتضیات زمان، در اختیار او قرار خواهد داد و همه امکانات پیروزی او را فراهم خواهد نمود. دسیسه‌ها و نقشه‌های دشمنان او را خنثا خواهد کرد یا به نفع وی تغییر خواهد داد. قیام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در ادامه قیام و رهبری پیامبران الهی است؛ پیامبرانی که اغلب چوپان و برخاسته از میان طبقات محروم بودند، با دو شیوه بر خصم بداندیش خود به پیروزی رسیدند: تربیت نفوس و عقول و شکوفایی استعدادها و استفاده از ابزار و سلاح متناسب با روز.

طاغوت‌ها برای آنکه مردم را رام و سرسپرده خود کنند، موهومات و خرافات را در میان آن‌ها رواج می‌دادند. موهومات و خرافات که بر عقل و اندیشه انسان سنگینی می‌کند، از غل و زنجیرهایی که بر دست و پای آدمی می‌افتد، محکم‌تر و سنگین‌تر است؛ زیرا آدمی با عقل و تفکر، غل و زنجیرهایی را که بر دست و پایش افتاده‌اند، می‌شکند؛ اما هرگاه عقل و اندیشة انسان، اسیر و محکوم پندارهای باطل و باورهای خرافی شود، در ذلت و اسارت می‌ماند. سیاست طاغوت‌های زمینی نیز این چنین بوده است که توده‌ها را همانند حیوانات بی شعور و بی زبان نگه دارند. خداوند متعال، برنامه سیاسی فرعون را برای سرسپرده کردن مردم، چنین نقل می‌کند: <فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ>؛ <فرعون، قوم خود را استخفاف کرد، پس آنان از او پیروی کردند>.1 حضرت ابراهیم علیه السلام نیز خطاب به نمرود فرمود: <پروردگار من، کسی است که خورشید را از مشرق بیرون می‌آورد؛ تو اگر پروردگاری، از مغرب بیرون بیاور>2 و با این استدلال منطقی نمرود را بیچاره و درمانده کرد و ادعای خدایی‌اش را شکست.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله  نیز در سیزده سال اولیه فقط کار فکری می‌کرد که این فعالیت‌ها نیز زمینه پیروزی‌های سیاسی ـ نظامی آن حضرت را فراهم کرد. امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز به عنوان آخرین ذخیره روی زمین و آخرین حلقه سلسله مبارزاتی از حضرت آدم علیه السلام و هابیل، با رساترین منطق و روشن‌ترین استدلال به صحنه می‌آید و انقلاب خود را از تربیت عقول و نفوس بشری آغاز می‌کند. همه طلسم‌ها، سیاست‌بازی‌ها، شگردها و حیله‌بازی های معمول قدرت‌های زمینی را که در زمین، خدایی می‌کنند، باطل و بی‌تأثیر می‌نماید و بر شیادی‌هایی که عقل و هوش همه را به تصرف خود درآورده اند، چیره می‌شود. شیادان را برای همیشه رسوا و بی‌اعتبار می‌سازد و مردم را بر ضد آنان بدبین می‌کند و می‌شوراند.

خداوند متعال، برنامه سیاسی فرعون را برای سرسپرده کردن مردم، چنین نقل می‌کند: <فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ>؛ <فرعون، قوم خود را استخفاف کرد، پس آنان از او پیروی کردند>
امام زمان (عج)

برنامه ابتدایی امام، نه متکی به جنگ و نه تهدید و قوانین تحمیلی است؛ بلکه شروع اصلاحات و سازندگی حضرت از تربیت و نفوس بشری است. تحدید و کنترل هواها و طغیان‌ها، توسط نیروی عقلی و برنامه‌های صحیح تربیتی، نخستین انقلابی است که توسط حضرت صورت می‌گیرد. روشنی عقول و افکار و آزادی از بند شهوات، تا به آن پایه می‌رسد که حقایق قرآن، به طور مستقیم بر عقول و نفوس می‌تابد و در جامعه ظهور تام و کامل نموده و همه را هدایت می‌کند، امام علی علیه السلام در این زمینه می‌فرماید: <آنگاه که هدایت تابع هوای شخصی شود، هوا را تابع هدایت می‌کند، وقتی قرآن با آرای شخصی تفسیر شود، آرای شخصی را تابع قرآن می‌کند>.3

از روایات امامان معصوم علیهم السلام استفاده می‌شود که سیصد و سیزده نفر ـ هسته مرکزی این تشکیلات ـ همانند قطعات ابرهای پائیزی از اطراف حرکت می‌کنند و در مکه به همدیگر می‌پیوندند. وقتی عده آن‌ها کامل شد، اصلاحات از سرزمین ظهور اسلام را شروع و با نیروی عقلی و خودسازی و اسلحه روز حرکت می‌کنند و دشمنانی را که مقاومت و بر عناد خود پای فشاری می‌کنند، به تدریج از سر راه خود بر می‌دارند. اسرار و رموزی را که خداوند در طبیعت قرار داده است، در دولت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف کشف و در راه حق و تکامل نفوس، آزادی و خدمت انسان صرف می‌شود.4

مقدمات ظهور امام، در خفا و پنهان از چشم مردم و جاسوسان حکام جور در حال انجام شدن است، ولی انسان پی جو، هر چند چشم کنجکاو خود را به کار اندازد، اثری از آن‌ها را نمی‌بیند. در این میان، گروهی آن چنان صیقلی و آماده می‌شوند که گویی دم شمشیر که توسط آهن پرداز، تیز شده باشد. بصیرت‌های آنان، پی در پی جلا می‌گیرد؛ زیرا قرآن به طور مستقیم بر عقول و نفوس آنان می‌تابد. جام‌های حکمت را پس از هر بامدادان می‌نوشند.5

مردم در دوره ظهور آن دولت، با آمادگی فکری و علمی و هدایت الهی، در پرتو چراغ پرفروغی سیر می‌کنند که همان چراغ ولایت و امامت است <آن حضرت با یاران ویژه خود، سال‌های طولانی، به طور پنهانی و به دور از انظار مردم، به سر می‌برد؛ آن چنان که اثرشناسان، هر چند در یافتن اثر و نشانه‌هایش تلاش کنند، اثر قدمش را نمی‌شناسند>.6

از روایات امامان معصوم علیهم السلام استفاده می‌شود که سیصد و سیزده نفر ـ هسته مرکزی این تشکیلات ـ همانند قطعات ابرهای پائیزی از اطراف حرکت می‌کنند و در مکه به همدیگر می‌پیوندند. وقتی عده آن‌ها کامل شد، اصلاحات از سرزمین ظهور اسلام را شروع و با نیروی عقلی و خودسازی و اسلحه روز حرکت می‌کنند و دشمنانی را که مقاومت و بر عناد خود پای فشاری می‌کنند، به تدریج از سر راه خود بر می‌دارند. اسرار و رموزی را که خداوند در طبیعت قرار داده است، در دولت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف کشف و در راه حق و تکامل نفوس، آزادی و خدمت انسان صرف می‌شود

پیامبران بزرگ الهی، با ابزار و اسلحه‌ای از جنس ابزار و اسلحه روز به میدان می‌آمدند و خصم را مغلوب می‌کردند. حضرت موسی علیه السلام از سحر که بزرگ‌ترین هنر و ابزار روز که عقول را بهت زده و چشم‌ها را خیره می‌کرد، بهره می‌برد. حضرت عیسی علیه السلام نیز از علم طب که بسیار پیشرفته بود، استفاده می‌نمود و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از بلاغت و فصاحت، شیوایی و رسایی گفتار که در میان عرب به اوج خود رسیده بود، بهره می‌برد. امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز که عصاره خلقت است، از این سنت و قانون مستثنی نیست. خداوند، او را به اسلحه‌ای مجهز می‌کند که همة سلاح‌های پیشرفته روز را همانند عصای موسی علیه السلام می‌بلعد و معدوم می‌سازد. تولید کنندگان سلاح‌های پیشرفته، تسلیم حضرت می‌شوند و به او ایمان می‌آورند. جریان سنت تغییرناپذیر خداوندی که اولیای خود را متناسب با اسلحه زمان مسلح می‌کند، این مدعا را تأیید می‌کند. امام سجاد علیه السلام فرموده است: < علم، مشتمل بر بیست و هفت حرف ( جزء) است. همه علومی که پیامبران آورده‌اند، دو حرف بوده است. مردم تا امروز، بیش از دو جزء از علم نیاموخته‌اند. وقتی قائم ما قیام کند، بیست و پنج جزء دیگر علم را بیرون آورده و آن را میان مردم پخش می‌کند و دو جزء دیگر را نیز به آن ضمیمه می‌کند تا بیست و هفت جزء علم تکمیل شود و همه را برای مردم بیاموزد>.7

زهرا رضاییان

بخش مهدویت تبیان


پی نوشت ها:

1. زخرف : 54.

2. بقره: 258.

3. نهج‌البلاغه، خطبه 136.

4. فصلنامه انتظار، ش21، مقاله چگونگی پیروزی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.

5. نهج البلاغه، خطبه 150.

6. همان.

7. مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص336.

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.