تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز اگر قصد انجام پروژه های هنری را دارید، اگر به هنر معماری و اماکن تاریخی ایران علاقمندید، از باغ موزه هنر ایرانی بازدید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ موزه هنر ایرانی

موزه ای زیبا برای بازدید دانش پژوهان

باغ موزه هنر ایرانی

دانش پژوهان عزیز اگر قصد انجام پروژه های هنری را دارید، اگر به هنر معماری و اماکن تاریخی ایران علاقمندید، از باغ موزه هنر ایرانی بازدید نمایید.

باغ‌ موزه‌ی هنر ایرانی در زمستان 1385 به‌ همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هدف نگهداری و نمایش آثار هنری در فضایی آرامش بخش، گشایش یافت. این باغ با مساحت تقریبی یک هکتار در منطقه الهیه در شمال شهر تهران واقع شده است.

باغ موزه هنر ایرانی

این باغ از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول بوده و با شیوه معماری خاص دوره خود در سال1310 (ه.ش) بنا شده است. این باغ که متعلق به همسر سپهبد امیر ابراهیمی بوده و به دلیل منطقه ساخت آن برای ییلاق و استفاده از آب و هوای خنک آن در فصول گرم سال ساخته شده است.

موقعییت فعلی باغ در کوچه باغ های با صفای تجریش می باشد که با دیوارهای کاهگلی و عمارت آن با نمای آجری و دیوارهای قطور در متراژی کمتر از یک هکتار بنا شده است.

طرح اولیه باغ بجز درخت های کهنسال به صورت کنونی نبوده و تمامی آبراه، حوضچه، دیوارها و نرده های اطراف باغ از سال 1384 مرمت گردیده است.

باغ موزه هنر ایرانی

در گذشته باغ در اختیار خانه سینما با فعالیت های جانبی آن بوده است که در حال حاضر با مرمت نهایی در سال 1385 تغییر کاربری داده و تبدیل به موزه گردیده است.

آثار هنری باغ‌ موزه را می‌توان به دو دسته‌ی کلی تقسیم کرد؛ دسته‌ی نخست ماکت آثار باستانی، میراث گران ‌بهای نیاکان‌مان به اضافه ‌ی آثار حجمی (چوب و فلز) برخی هنرمندان معاصر که به شکل دائمی امکان تماشای آن ها میسر است. دسته ‌ی دیگر آثار هنری قابل عرضه در فضای باغ، نگارخانه و دیواره‌ های باغ که در مدت محدودی در معرض مشاهده ‌ی علاقمندان قرار می‌ گیرد.

باغ موزه هنر ایرانی

سی و سه پل و برج آزادی

در این باغ سعی شده با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تا کنون آثار بجای مانده به عنوان نماد در فضایی سبز که یادآور ایرانی کوچک باشد گردآوری شود. این مجموعه شامل ماکت هایی از ابنیه و اماکن تاریخی ایران، آثار حجمی اولین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی و همچنین آثار حجمی اعضای انجمن مجسمه سازان ایران می باشد.

ماکت های باغ موزه هنر ایرانی شامل آثار معماری قدیمی ایران چون سی وسه پل، چهل ستون، هشت بهشت اصفهان، شمس العماره تهران، قره کلیسای آذربایجان غربی، کاروان سرای مهیار، باغ فین کاشان، شوش دانیال، گنبد کاووس گرگان، نقش رستم مرودشت و برج آزادی و میلاد می باشد.

باغ موزه هنر ایرانی

هشت بهشت

باغ موزه هنر ایرانی

میدان امام اصفهان

از دیگر آثار هنری باغ شامل: آثار حجمی و مجسمه هایی از برخی هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی در فضای سبز و در نگارخانه و دیوارها و حاشیه باغ با تابلوهایی زیبا که در مدت محدود در معرض دید شهروندان قرار می گیرد.

باغ موزه هنر ایرانی

فعالیت های فعلی باغ موزه شامل کافه گالری(نمایش آثار هنرمندان تراز اول کشور به صورت ادواری با طرح موضوع)، کارگاه استاد شاگردی در کارگاه آفرینش هنری آموزش نقاشی اصیل ایرانی توسط استاد مجید مهرگان، خوشنویسی با شیوه شکسته نستعلیق و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی - هنری می باشد.

باغ موزه هنر ایرانی

کارگاه‌های آموزشی تخصصی (نظام استادـ شاگردی) از دیگر فرصت ‌های پیش ‌بینی شده در این باغ ‌موزه است. همچنین نمایشگاه عکس فضای باز باغ‌ موزه با امکان نمایش بیست اثر هنری در دوره‌ های ماهیانه، علاوه بر فراهم آوردن عرضه‌ی آثار هنری به جذابیت بصری باغ‌ موزه می ‌افزاید.

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی همه روزه بجز ایام شهادت از ساعت 9 صبح تا 9 شب پذیرای علاقمندان می باشد. برای بازدید از باغ موزه به آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیگ)، خیابان دکتر حسابی، شماره‌ی 30 مراجعه نمایید و جهت هماهنگی و کسب اطلاع بیشتر با شماره تلفن:  22686065 تماس حاصل نمایید.

باغ موزه هنر ایرانی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: فاطمه گودرزی