تبیان، دستیار زندگی
انی  98" برای ایرانی ها صعود به جام جهانی 1998 فرانسه، یک خاطره فراموش نشدنی است . حضور در فرانسه نقطه اوج فوتبال ایران بود. هر چند که اکنون پیترولاپان دبیر کل کنفدراسیون فوتبال آسیا، معتقد است ایرانی ها نسبت به جام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" سیری در تاریخ لژیونرهای ایران بعد از صعود به جام جهانی  98"

برای ایرانی ها صعود به جام جهانی 1998 فرانسه، یک خاطره فراموش نشدنی است . حضور در فرانسه نقطه اوج فوتبال ایران بود. هر چند که اکنون پیترولاپان دبیر کل کنفدراسیون فوتبال آسیا، معتقد است ایرانی ها نسبت به جام جهانی 98 فرانسه ضعیف تر شده اند.

تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فرانسه بهترین تیم آسیایی لقب گرفت . نمایش خوب فوتبالیست های ایرانی فرصت خوبی بود تا راه حضور آنان در لیگ های معتبر فوتبال اروپا باز شود. پایان سال میلادی و استراحت کوتاه مدت تیم ها فرصت مناسبی است تا به ارزیابی بازیکنان ایرانی درلیگ های خارجی بپردازیم.

ایرانی ها در آلمان

خداداد عزیزی اولین بازیکنی بود که با عضویت در باشگاه کلن آلمان طعم بازی در این کشور را چشید . در حالی که انتظار می رفت خداداد بتواند در آلمان نیز خودی نشان دهد . در کلن نیمکت نشین شد.

او پس از مدتی با مربی کلن مشکل پیدا کرد و از این تیم جدا شد و به ترکیه رفت تا پیراهن ترابوزان اسپور ترکیه را بر تن کند، ولی این کار عملی نشد و در نهایت سر از باشگاه سن خوزه آمریکا درآورد تا درMLS بازی کند.  خداداد با بازگشت به ایران سال های پایانی فوتبال خود را در باشگاه پاس سپری می کند.

علی دایی وکریم باقری پس از عزیزی به باشگاه آرمینیا بیله فلد آلمان پیوستند. آنها نمایش بهتری از عزیزیداشتند. باقری پس از پایان نیم فصل بوندس لیگا از باشگاه النصرامارات سردرآورد و پس از چهار ماه حضور در امارات به باشگاه چارلتون انگلیس پیوست.تا اولین ایرانی لیگ انگلیس لقب بگیرد، ولی مصدومیت نگذاشت تا باقری طعم بازی در انگلیس را بچشد. باقری درحال حاضر در باشگاه پرسپولیس توپ می زند و تنها نام و نشانی از گذشته خود دارد.

نام علی دایی به عنوان پر افتخارترین فوتبالیست ایرانی ، در تاریخ ثبت شده است . دایی پس ازحضور در آرمینیا بیله فلد به عضویت بایرن مونیخ بهترین باشگاه آلمان درآمد و حتی تا فینال جام باشگاه های اروپا نیز پیش رفت، ولی اوتمارهیتزفیلد کمتر از او استفاده کرد، تا دایی به هرتا برلین برود.  دایی روزهای درخشانی با هرتا برلین داشت . حضور در جام باشگاه های اروپا و گلزنی در برابر چلسی و آث میلان نقطه اوج فوتبال دایی بود . در اصل باشگاه هرتابرلین با گل های دایی بود که به دور دوم جام باشگاه ها صعود کرد . حضور دایی در اردوی تیم ملی باعث شد تا الکس الوز برزیلی جای او را در نوک حمله بگیرد. دایی این بار به امارات آمد تا در الشباب توپ بزند. وی در حال حاضر یکی از گران قیمت ترین بازیکنان لیگ امارات است ، ولی الشباب در رده آخر جدول قرار دارد و درحال سقوط به دسته دوم است.

مهدی مهدوی کیا، رسول خطیبی و وحید هاشمیان سه بازیکن ایرانی بودند که به باشگاه هامبورگ پیوستند و البته تنها مهدوی کیا بود که توانست جای خود را در این تیم تثبیت کند .

رسول خطیبی که قرار داد 6 ماهه با هامبورگ امضاء کرده بود، بعد از حضور چند دقیقه ای در بوندس لیگا به ایران و باشگاه پاس بازگردانده شد . وحید هاشمیان نیز در ترکیب قرار نگرفت تا به تیم بوخوم نقل مکان کند . حضور هاشمیان در بوخوم برای او خوش یمن بوده است . او درحال حاضر ذخیره طلایی باشگاه لقب گرفته و با وجود حضور کمی که درمسابقات داشته، گل های حساسی برای بوخوم زده ،  و در حال حاضر هم وضعیت او خوب است و هم باشگاه بوخوم .

مهدی مهدوی کیا در فصل گذشته بوندس لیگا یکی از بهترین ها لقب گرفت و تنها بازیکن ایرانی بود که باشگاه آلمانی موافق عقد قرارداد مجدد با وی بود. مهدوی کیا در هامبورگ هم گلزنی کرد و هم بهترین گلساز باشگاه لقب گرفت . او بهترین بازیکن ایران در لیگ اروپا است. به جز بازیکنانی که نام بردیم سیروس دین محمدی، داریوش یزدانی، علی موسوی، مهدی پاشازاده و سرژیک تیموریان نیز مدتی را در آلمان سپری کردند .

موسوی و پاشازاده هر چند به عضویت تیم پر افتخار بایر لورکوزن در آمدند، ولی هیچگاه مجال خود نمایی نیافتند . هر چند که پاشازاده به فورتناکلن منتقل شد، ولی در نهایت به ایران بازگردانده شد . دین محمدی نیز به همراه تیموریان به تیم دسته دومی ما نیز رفت و پس از یک فصل به ایران آمد که به همراه موسوی، پاشازاده در استقلال توپ بزند.

یونان و اتریش گذرگاه موقت فوتبال ایران

در حالیکه همه نگاهها به آسمان دوخته شده بود، مهرداد میناوند به باشگاه اشتورم گراتس اتریش پیوست، تا همراه با این تیم در جام باشگاه های اروپا نیز حضور پیدا کند .  میناوند در این باشگاه حضوری موفق داشت. وی در نهایت نتوانست قرار داد تازه ای با این تیم امضاء کند.

او به الشباب امارات پیوست ، تا همبازی علی دایی شود . او در تیم ته جدولی الشباب نیز ازسوی رایزهولمان آلمانی به بازی گرفته نمی شود تا کمتر به چشم بیاید.

علی لطیفی نیز مدتی در آدمیرا واکر توپ زد ، ولی در حال حاضر در پیکان نیمکت نشین است . علیرضا منصوریان، فراز فاطمی و مازیار ربیعی لژیونرهای ایران در لیگ یونان بودند .

هر چند که لیگ یونان در رده چندم اروپاست ولی در حال حاضر فوتبالیست ایرانی در خود ندارد .

ایرانی ها در بلژیک

داریوش یزدانی بازیکن جوان ایران ،  پس از ناکامی در آلمان به باشگاه شارلوا بلژیک که مدیر آن یک ایرانی است پیوست . پس از یزدانی ، محمدرضا مهدوی، علی رضا امامی فر و مهرداد میناوند نیز به این تیم انتقال پیدا کردند .

امامی فر در ابتدا مصدوم شد و ماهها از ترکیب تیم دور ماند ، و در حال حاضر نیز نیمکت نشین است . میناوند نیز پس از مدتی این تیم را ترک کرد و تنها مهدوی در برخی از مسابقات به میدان رفته است .

در بلژیک فقط یزدانی و امامی فر درحال حاضر باقی مانده اند و محمدرضا مهدوی هم به ایران و تیم سپاهان صدر نشین نیم فصل لیگ 81 پیوست.

ایرانی ها در ترکیه

رضا شاهرودی و سهراب بختیاری زاده نیز که نماینده ایرانی ها در لیگ ترکیه بودند، کاری از پیش نبردند. شاهرودی پس از بازی در لیگ چین به ترکیه رفت، تا در آلتاازمیر توپ بزند ، ولی ترکیه گذرگاه موقت او بود .

شاهرودی پس از یک سال کنارهگیری اکنون در پرسپولیس توپ می زند، ولی با شاهرودی سالهای قبل فرسنگ ها فاصله دارد.

ایرانی ها در لیگ ها آسیایی

در دهه اول انقلاب حضور ایرانی ها در لیگ کشورهای آسیایی به خصوص لیگ های عربی بسیار چشم گیر بود و بازیکنانی چون ناصر محمد خانی، عبدالعلی چنگیز، فرشاد پیوس، صمد مرفاوی و....  به عضویت تیم های عربی در آمدند . ولی پس از جام جهانی 1998 فرانسه حضور در کشوری چون امارات و قطر به نوعی مورد پسند هیچ بازیکنی نبود. ولی پس از عدم اقبال ایرانی ها در لیگ اروپایی و با توجه به پول خوبی که عرب ها می دادند ، در حال حاضر لیگ امارات پر درآمد ترین و بهترین لیگ برای ایرانی ها شده است .

ناکامی ایرانی ها در اروپا باعث شد ، حتی علی کریمی که عنوان می شد به اسپانیا خواهد رفت،  سر از الاهلی امارت درآورد . با پیوستن کریمی به این تیم و خشنودی سران عرب از بازی وی، باشگاه الاهلی جواد کاظمیان را به خدمت گرفت .

حامد کاویانپور نیز که ماهها صحبت از حضور او در آلمان، اسپانیا یا انگلیس بود، سر از امارت در آورد و همبازی فرهاد مجیدی در باشگاه الوصل امارت شد.  ایتالیا ایرانی ها را نمی شناسد.

با حضور علی سامره و رحمان رضایی در باشگاه پروجیا ایتالیا ایرانی ها در کالچیو صاحب نماینده شدند، ولی با پایان یافتن لیگ در فصل گذشته، باشگاه حاضر به عقد قرار داد با سامره نشد و وی به استقلال بازگشت ؛ ولی رحمان رضایی که عملکرد بسیار خوبی داشت پس از کش و قوس های فراوان میان ذوب آهن اصفهان و پروجیا بار دیگر به طور قرضی به این باشگاه رفت که تا پایان امسال در این تیم توپ بزند.

توضیح اینکه میناوند و کاویانپور در امارات وضعیت مشخص و مطلوبی ندارند و هر کدام بنابر دلایلی قصد جدایی را دارند که دراین میان امکان بازگشت کاویانپور به ایران و پرسپولیس بیشتر به نظر می رسد.

در طول این مدت می توان به طور مقطعی از صالح پور- محمد خاکپور- نیما نکیسا- نادر محمدخانی – رأفت رضا ترابیان- شافعی ، به عنوان لژیونرهای ناموفق و ناپایدار ایران نام برد که انتقال آنها بجز کسب درآمد مالی توفیق دیگری برای آنها نداشت.

در آخرین وضعیت لژیونرهای ایران و آنهایی که جدیدترین شانس را برای لژیونرشدن دارند، می توان به پرونده سهراب بختیاری زاده ، فاطمی ، منصوریان به چین و رایزنی های فتح الله زاده برای نیکبخت و فعالیت سایپا برای امیر آبادی و فولاد برای مبعلی و کعبی، اشاره کرد .