تبیان، دستیار زندگی
مسلمانان امروزه در یک گستره عظیمی قرار دارند که از یک سو آموزه های الهی پیامبر (صلی الله علیه و آله) درباره خانواده و حریم های آن و روابط زن و مرد و تربیت کودکان و غیره را شامل می شود و از سوی دیگر غلبه فرهنگ غربی و پاشیدگی بنیان خانواده و ولنگاری جنسی را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازیچه های غربی ها!


خانواده از بنیادی ترین اجزاء اجتماع است که نقش مهمی در تربیت اعضای جامعه دارد. پیامبر گرامی اسلام به نقش خانواده و توجه به زن و فرزندان، بسیار اهمیت داده اند و به نهاد خانواده بسیار توجه کرده اند چرا که معتقدند، ایشان از ارکان خانواده هستند .


خانواده

در این نوشتار به بررسی سیره پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) در رفتار ایشان با خانواده می پردازیم:

رفتار در خانواده

پیامبر مهربانی از جمله عرصه های مهم در بروز و ظهور مهر و لطف و اخلاقیات را خانواده معرفی می نمودند. ایشان بهترین مردم از نظر ایمان را کسی می دانستند که نیکوترین و مهربانانه ترین رفتار را با خانواده خویش داشته باشد و تصریح می فرمودند که «من مهربان ترین شما به خانواده ام هستم: أنا ألطفکم بأهلی.» (1)

رفتار درباره زنان

زن خانواده به عنوان رکن اساسی در آن همواره مورد توجه پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود و ایشان نسبت به خوش رفتاری با زنان بسیار توصیه می کردند و می فرمودند: بهترین شما برای زنانش است و من بهترین شما برای همسرانم هستم.(2)

از انس نقل است که گفت کسی را مهربان تر از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نسبت به همسرش ندیدم. (3)

ام سلمه یکی از همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل می کند: ایشان هر صبح نزد همسرانشان می رفتند و به ایشان سلام می گفتند. (4)

رسول گرامی اسلام تا جایی به زن و همسر در خانواده اهمیت می دادند که می فرمودند: سه چیز در دنیا برای من دوست داشتنی تر است:1- زن   2- بوی خوش   3- نور چشمم در نماز. (5)

پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مورد کودکان توصیه فراوان به مهربانی می نمودند و همواره خود در این مسیر پیش قدم بودند. نقل است که هرگاه میوه ای بدستشان می رسید به کوچک ترین کودکان آن را می دادند

این در حالی بود که در فرهنگ آن روز عرب زن جایگاهی نداشت و همچون کالایی تحت نظر و اختیار مردان مورد بهره برداری قرار می گرفت و یا پس از تولد در زیر خاک مدفون می شد!

رفتار با کودکان

پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مورد کودکان توصیه فراوان به مهربانی می نمودند و همواره خود در این مسیر پیش قدم بودند. نقل است که هرگاه میوه ای بدستشان می رسید به کوچک ترین کودکان آن را می دادند. (6)

حجاب

رفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله) در مورد کودکان دختر و پسر تفاوتی نداشت و با دختران نیز بسیار مهربان بودند. هنگامی که به ایشان خبر می رسید دختری متولد شده است می فرمودند: ریحانه است و روزی اش در دست خداوند عز و جل می باشد.(7) از این روی رفتار پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله) با آنچه پیش از آن در جامعه مرسوم بود تفاوتی ماهوی داشت. دختر و زن به عنوان هدیه های الهی و از جمله ارکان خانواده به شمار می روند و پیامبر(صلی الله علیه و آله) با بوسیدن دستان دختر گرامی خویش جایگاه زن را در جامعه به حد بالایی ارتقا دادند.

جامعه ای که پیامبر (صلی الله علیه و آله) با چنین روشی پایه گذاری نمودند جامعه ای بود که خانواده در آن عنصری مهم و حیاتی به شمار می رفت در واقع مرد و زن و کودکان مجموعه ای را تشکیل می دهند که همگی به هم وابسته اند و سعادت هر یک در گرو سعادت دیگران است. از این روی از بی بند و باری های اخلاقی و تشتّت خانوادگی جلوگیری می شود و اعضای خانواده در قراردادی الهی مهربان ترین و صمیمی ترین روابط را با یکدیگر ترسیم می نمایند.

جامعه ای که خانواده ندارد!

در جوامع غربی از مهمترین ضعف ها فرو پاشیدگی بنیان خانواده است که در نتیجه بی مهری اعضای خانواده نسبت به یکدیگر فراهم شده است. در جامعه غربی خانواده محوریت ندارد و زن و مرد خود را موظف به رعایت حقوق یکدیگر و وظایف خود در قبال فرزندان نمی دانند! علّت این مساله در بی مهری هایی است که از جانب مرد اعمال می شود و سپس زن و کودکان نیز واکنش نشان داده و هر کدام به سویی می روند و این چنین بنیان خانواده فرو می ریزد. از این رو توصیه های اکید پیامبر (صلی الله علیه و آله) به مهربانی و رفتار مناسب با خانواده، همسران با یکدیگر و فرزندان اهمیت خویش را نشان می دهند!

دختر و زن به عنوان هدیه های الهی و از جمله ارکان خانواده به شمار می روند و پیامبر(صلی الله علیه و آله) با بوسیدن دستان دختر گرامی خویش جایگاه زن را در جامعه به حد بالایی ارتقا دادند

خانواده و فرهنگ های غربی و شیطان پرستی

امروزه ما و فرهنگ های گوناگون

مسلمانان امروزه در یک گستره عظیمی قرار دارند که از یک سو آموزه های الهی پیامبر (صلی الله علیه و آله) درباره خانواده و حریم های آن و روابط زن و مرد و تربیت کودکان و غیره را شامل می شود و از سوی دیگر غلبه فرهنگ غربی و پاشیدگی بنیان خانواده و ولنگاری جنسی را مشاهده می نمایند و بایستی تصمیمی سرنوشت ساز بگیرند که اسوه و الگوی الهی خود را بیابند یا در پیچ و خم حقوق بشرهای فریبنده نظام خانواده را با آزادی های نامشروع از هم متلاشی سازند!! کنوانسیون های مختلف درباره حقوق زنان و کودکان که بازیچه های فرهنگ غربی است اگر چیزی از فرهنگ غنی اسلامی کم نکند و آن را منهدم ننماید هرگز نمی تواند الگو دهی مناسب و کاملی مطابق با نیازها و شرایط روحی و جسمی انسان ها داشته باشد. پس خود را نفریبیم و بکوشیم اسوه واقعی و الهی خود در مورد خانواده را بیابیم!

نتیجه گیری

خانواده به عنوان رکن اساسی در جامعه مورد حمایت جدی اسلام است و توصیه های پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره و عمل و رفتار خود ایشان الگویی تمام عیار برای همیشه بشریت است. باشد که با توجه به این موضوع اساسی خود را از پرتگاه های تمدن ها و فرهنگ های بیگانه و مهاجم نجات بخشیم!

پی نوشت ها:

1- بحارالانوار- ج 71- ح 387 و ح 34

2- من لا یحضره الفقیه، ج 3- ص 443- ص4538

3- اخلاق النبی و آرابه، ص 65

4- المعجم الکبیر، ج 23، ص 397، ح 950

5- بحارالانوار- ج 76، ص 141- ح 9

6- المعجم الکبیر، ج 10- ص 313-  10761

7- بحارالانوار- ج 104- ص 97

رادفر

بخش سیره و عترت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.