تبیان، دستیار زندگی
دوره‌ی چهار جلدی «فیزیک مفهومی» که با ترجمه خانم دکتر منیژه رهبر توسط انتشارات فاطمی در سال ۱۳۸9 منتشر شده است در بیست و هشتمین دوره‌ی کتاب سال در رشته فیزیک در حوزه‌ی علوم خاص به عنوان کتاب برگزیده‌ی سال انتخاب و معرفی شد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب علمی، درسی برگزیده سال 1389

روز فیزیک

دوره‌ی چهار جلدی «فیزیک مفهومی» که با ترجمه خانم دکتر منیژه رهبر توسط انتشارات فاطمی در سال ۱۳۸9 منتشر شده است در بیست و هشتمین دوره‌ی کتاب سال در رشته فیزیک در حوزه‌ی علوم خاص به عنوان کتاب برگزیده‌ی سال انتخاب و معرفی شد.

این اثر را «پل جی. هیوئیت» نوشته و انتشارات فاطمی آن ‌را در سال جاری منتشر كرده است. نسخه‌ی اصلی این كتاب به ویرایش‌های 14 و 15 رسیده است. این اثر در چهار جلد به بیان موضوعاتی هم‌چون مكانیك، گرما، الكتریسیته و مغناطیس، موج، مواد، فیزیك هسته‌ای، نسبیت و ... می‌پردازد.»

مترجم برگزیده‌ی جایزه‌ی كتاب سال درباره‌ی آثار علمی مناسب كودكان و نوجوانان گفت: «كتاب‌های علمی خاص كودكان و نوجوانان را باید كسانی تألیف كنند كه بر موضوع مسلط باشند. علاوه بر این باید بتوانند موضوعات علمی را به زندگی روزمره ارتباط دهند و به این وسیله علم را برای بچه‌ها جذاب‌تر كنند.»

فیزیک مفهومی

نویسنده‌ی كتاب «فیزیك جدید» در ادامه افزود: «امروزه بچه‌های ما در دبیرستان‌ها فیزیك می‌خوانند؛ اما معمولاً برداشتی از ارتباط این علم با زندگی ندارند. به عنوان مثال همه‌ی ما می‌دانیم كه مورچه می‌تواند چندین برابر وزن خود بار حمل كند. این مفهومی فیزیكی است كه نشان می‌دهد زور و توان موجودات با سطح آن‌ها متناسب است و لختی و مقاومت آن‌ها با حجم‌شان تناسب دارد. این یعنی هرچه موجودات بزرگ‌تر باشند، به همان نسبت توان كم‌تری دارند. بیان چنین مثال‌هایی نوجوانان را به موضوعات علمی علاقه‌مند می‌كند.»

فیزیک مفهومی

فیزیک مفهومی یک دوره کامل آموزش فیزیک است که در چهار جلد تنظیم شده است. عناوین این مجموعه عبارتند از

•جلد اول: مکانیک

•جلد دوم: ویژگی های ماده، گرما، صوت

•جلد سوم: الکتریسیته، مغناطیس و موج

•جلد چهارم: فیزیک اتمی و هسته ای

در این دوره چهار جلدی تأکید اصلی بر مفاهیم و سرشت پدیده های فیزیک است که در زندگی روزمره با آنها رو به رو می شویم و در آن از فرمول ریاضی خبری نیست. کتاب علاوه بر مطالب درسی شامل پرسش ها، تمرین ها، مسئله ها و طرح هایی در پایان هر فصل است که درک خوانندگان از مطالب آن را می سنجد.

مخاطبان کتاب دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و علاقه مندان به فیزیک هستند که می خواهند نگرش خود به جهان اطراف را بهبود بخشند و آموزش فیزیک را به صورت فعالیتی لذت بخش در آورند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - گردآوری و تنظیم: نوربخش