تبیان، دستیار زندگی
انقلاب اسلامی ایران كه در بهمن سال 1357 به پیروزی رسیده، مهمترین حوادث قرن بیستم لقب گرفت، موضوعی مناسب با ابعاد گوناگون برای تولید و عرضه آثار نمایشی كه كمتر مورد توجه سینما و تلویزیون قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویر كمرنگ انقلاب در آثار نمایشی تلویزیون و سینما
ارمغان تاریکی


انقلاب اسلامی ایران كه در بهمن سال 1357 به پیروزی رسیده، مهمترین حوادث قرن بیستم لقب گرفت، موضوعی مناسب با ابعاد گوناگون برای تولید و عرضه آثار نمایشی كه كمتر مورد توجه سینما و تلویزیون قرار گرفته است.

انقلاب به سبب گستردگی آن و درگیری طیف های مختلف جامعه با آن قابلیت های نمایشی فراوانی داشته كه اتوماتیك وار قابلیت جذب تماشاگر انبوه را در خود دارد و فرم را در درجه دوم اهمیت قرار می دهد.

صاحب نظران معتقدند كه ارتباط با نسل سوم و انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی به آنها موضوع دیگری است كه باید به آن توجه و فكری به حالش شود. در این میان سینما و تلویزیون به دلیل مخاطبان فراوان می بایست توجه بیشتری به این قضیه نشان دهند كه این رویكرد به شكل شایسته ای در حوزه برنامه سازی و فیلمسازی تاكنون جاری و ساری نشده است.

از این رو در دهه 1360نمایش مجموعه های مختلفی در رابطه با انقلاب از شبكه های تلویزیون كه از شاخص ترین هایشان می توان به "رعنا" ساخته داود میرباقری اشاره كرد در آن زمان با اقبال عمومی روبه رو شد.

برنامه های مختص كودكان و نوجوانان نیز در دهه فجر آن سالها سرشار از كارهایی با محتوای انقلابی بود و ارتباط شان با انقلابی كه یك دهه قبل رخ داده بود را حفظ می كرد.

اما در دهه 70 این روند سیر نزولی داشت و شبكه های تلویزیونی در این ایام نیز مبادرت به پخش مجموعه های قدیمی در رابطه با انقلاب اسلامی و نیز نمایش چندین باره فیلم هایی با این مضمون كردند كه در دهه فجر امسال نیز این امر رخ داده و فیلم هایی مانند "سناتور" ،"گردباد"، "53 نفر" و "ترن" برای چندمین بار با نسخه های رنگ و رو رفته به نمایش درآمدند.

تنها شبكه سوم سیما مجموعه "ارمغان تاریكی" ساخته جلیل سامان را با موضوعی مرتبط با انقلاب روی آنتن برد كه آنچنان كه انتظار می رفت با اقبال مخاطبان رو به رو نشده است.

در دهه 70 این روند سیر نزولی داشت و شبكه های تلویزیونی در این ایام نیز مبادرت به پخش مجموعه های قدیمی در رابطه با انقلاب اسلامی و نیز نمایش چندین باره فیلم هایی با این مضمون كردند كه در دهه فجر امسال نیز این امر رخ داده و فیلم هایی مانند "سناتور" ،"گردباد"، "53 نفر" و "ترن" برای چندمین بار با نسخه های رنگ و رو رفته به نمایش درآمدند.

هر چند كه این مجموعه نیز ارتباط مستقیمی با انقلاب نداشته و بیشتر تمركز خود را روی حوادث سیاسی ابتدای دهه 1360 چون فعالیت گروهك های سیاسی و عضویت شخصیت اصلی كار در آن در كنار جنگ تحمیلی گذاشته و بیشتر روی وجوه عاطفی داستانش تاكید داشته است.

مجموعه فوق از بازیگران خوبی سود برده و از این حیث قابلیت جذب تماشاگران بیشتر را در ادامه كار دارد. بازی نسبتا خوب آرش مجیدی و امیر آقایی در كنار موسیقی زیبا و شنیدنی عنوان بندی پایانی كه با ترانه ای از محمد اصفهانی همراه شده از نقاط قوت ارمغان تاریكی است.

شبكه سوم در كنار مجموعه یاد شده به پخش دوباره مجموعه "یك مشت پر عقاب" ساخته اصغر هاشمی مبادرت كرده كه به دلیل ساختار مناسب و بهره گیری از بازیگرانی چون حامد بهداد كه این روزها مورد توجه مخاطبان قرار گرفته در كنار رضا كیانیان و آهو خردمند در پخش مجدد نیز مورد توجه قرار گرفت.

شبكه تهران نیز با مجموعه تكراری "شب می گذرد" ساخته راما قویدل به استقبال این ایام رفته و برای چندمین بار آن را در معرض نمایش گذاشته است.

قصه ای جذاب و پر فراز و نشیب كه با ساختی حرفه ای همراه شده، "شب می گذرد" را به یكی از بهترین های دهه 80 سیما در رابطه با انقلاب سال 1357 تبدیل كرده كه نمایش چند باره اش نیز نتوانسته از ارزش های آن بكاهد.

به عقیده كارشناسان، به رغم موارد یادشده، تلویزیون در رابطه با انقلاب شكوهمند مردمی آنچنان كه شایسته بوده عمل نكرده و در زمینه تولید آثار نمایشی با محتوای انقلاب اسلامی تا حدودی ضعیف عمل كرده كه امیدمی رود در سال های آینده شاهد توجه بیشتر شبكه های مختلف به این مقوله بود.

سینما و تلویزیون تبیان


ایرنا