تبیان، دستیار زندگی
به بیان دیگر خود مدرک، هیچ تحولی در طلبگی ما ایجاد نخواهد کرد. بلکه تنها ارزش آن، ارائه و معرفی توانایی‌ها و میزان علم ماست برای اینکه بتوانیم به جامعه ، بهتر و بیشتر خدمت کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخذ مدرک، چراها و بايدها (2)

اخذ مدرک، چراها و بایدها (2)

اگر مقالات گذشته ما را مطالعه کرده باشيد، درباره چرايي و لزوم اخذ مدرک، مطالبي خدمتتان بيان شد. گفتيم در زمان ما واقعا اخذ مدرک يک امر ضروري است. اين ضرورت هم ناشي از خود مدرک نيست. به بيان ديگر خود مدرک، هيچ تحولي در طلبگي ما ايجاد نخواهد کرد. بلکه تنها ارزش آن، ارائه و معرفي توانايي‌ها و ميزان علم ماست براي اينکه بتوانيم به جامعه ، بهتر و بيشتر خدمت کنيم.

البته مطالب ديگري در اين ميان باقي مي‌ماند. به عنوان نمونه، هيچ‌گاه اخذ مدرک، مهارت لازم در فن مورد نظر را براي شما به ارمغان نخواهد آورد، شما را در فن‌خودتان متخصص موفق نخواهد کرد، براي شما تقوا و نفوذ در دلها و اثر گذاري لازم را توليد نکرده و در نهايت، ممکن است با کمي بي‌احتياطي و خيره سري، شما را از طلبگي نيز فاصله دهد. پس بايد مواظب بود.

به بيان ديگر خود مدرک، هيچ تحولي در طلبگي ما ايجاد نخواهد کرد. بلکه تنها ارزش آن، ارائه و معرفي توانايي‌ها و ميزان علم ماست براي اينکه بتوانيم به جامعه ، بهتر و بيشتر خدمت کنيم.

بدین ترتیب ما گاهی وظیفه داریم خود را به جامعه بشناسانیم و آمادگی خود را برای انجام برخی از خدمات اجتماعی اعلام داریم.[1] بنابراین اگر به کسی گفته می‌شود که برای گرفتن گواهی‌نامه اقدام کند به این معنی است که برای کسب مهارت رانندگی اقدام کند نه اینکه تنها مدرک بدون حقیقت و پشتوانه‌ای فراهم آورد. از آنجا که تلاش برای گرفتن مدرک نوعاً با تلاش برای کسب مهارت ملازمه دارد این توصیه بجا است.

گاهی نیز به جهت ارتباط وثیق میان مهارت و عمل (تمرین) در میدان عمل مهارت انسان افزایش می‌یابد. اما شکی نیست که برای انجام یک کار خصوصا کارهای بزرگ حد نصابی از مهارت و دانش که در فضای آموزش حاصل می‌شود نیاز است که این تجربه و مهارت با گذر زمان و به‌کار‌گیری آن افزوده می‌شود.

اما شکی نیست که برای انجام یک کار خصوصا کارهای بزرگ حد نصابی از مهارت و دانش که در فضای آموزش حاصل می‌شود نیاز است که این تجربه و مهارت با گذر زمان و به‌کار‌گیری آن افزوده می‌شود.

مدرک‌گرایی ـ مانند دنیاگرایی ـ به معنی اصالت قائل شدن برای مدرک و تلاش مستقل برای اخذ آن حتی بدون تحصیل مهارت‌ها و شرایطِ لازم است. داشتن مدرک هیچ افتخاری نیست. جز کودکان و نوآموزان کسی با داشتن گواهی‌نامة رانندگی، فخر بر دیگران نمی‌فروشد و احساس بزرگی نمی‌کند، بلکه این گواهی‌نامه را زمینه‌ای برای استفاده شخصی خود و خدمت اجتماعی می‌داند. اگر طلبه به هدف خدمت به کاروان وحی و نصرت دین خدا جهاد علمی داشته و به توان‌‌مندی لازم دست یافته باشد، اخذ نشانی که دلالت بر این توانایی کند نه هیچ اشکالی دارد، و نه هیچ افتخاری به شمار می‌رود.

آیا بدون مدرک، خدمت به دین خدا امکان‌پذیر نیست؟ هرگز نمی‌توان چنین ادعایی کرد؛ اما بی‌واهمه می‌توان گفت که داشتن مدرک ـ اگر بر اساس حقیقتی باشد ـ گستره و تأثیر خدمت را افزایش می‌دهد و رنج برخی فعالیت‌های زائد را از دوش ما بر می‌دارد. به بیان دیگر برخی از رسالت‌های طلبه بدون هیچ گونه مدرک تحصیلی قابل انجام است. البته هرچه طلبه شناخته شده‌تر باشد و توانسته باشد مخاطب بیشتری برای خود جمع کند اثر کار او بیشتر است. بنابراین برخی از رسالت‌های بزرگ را جز با داشتن اعتبار اجتماعی بالا نمی‌توان انجام داد.[2]


منبع:

[1]. این معرفی باید به صورتی کاملا وزین و متین صورت پذیرد و با تبلیغ کالاهای مصرفی یا خدمات صنعتی تفاوت دارد.

[2]. از آنجا که نقش و کارکرد اجتماعی حوزویان با دانشگاهیان متفاوت است مدرک آنان نیز متفاوت است اگر دانشگاهیان بعد از 4 سال مدرکی دریافت می‌کنند و حوزویان پس از 9 سال، به جهت آن است که حوزوی مسئولیت دشوارتری بر دوش دارد و برای انجام آن رسالت سنگین نیاز به آموزش بیشتر و فعالیت فراوان‌تری دارد. لذا مدرک آنها برای کار خودشان است مدرک ما برای کار خودمان و نباید فریب اشتراک لفظی را بخوریم. البته معادله‌ای که میان این دو نوع مدرک برقرار می‌شود مشکلاتی دارد که مجال پرداختن به آن نیست.

برگرفته از کتاب حجه الاسلام و المسلمين، محمد عالم زاده نوري

تهيه: محمد حسين امين- گروه حوزه علميه تبيان