تبیان، دستیار زندگی
منطقه ای که در آن جشن نوروز برگزار می شود، امروزه شامل چند کشور است. نوروز همچنان در این کشورها جشن گرفته می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال نو در کشورهای دیگر

منطقه ای که در آن جشن نوروز برگزار می شود، امروزه شامل چند کشور است. نوروز همچنان در این کشورها جشن گرفته می شود. با این که بسیاری از آئین های نوروزی به صورت مشابه در این کشورها برگزار می  شود اما برخی از آیین های نوروز در این کشورها دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند. برای مثال در افغانستان در روز اول نوروز، سفره هفت میوه می چینند ولی در ایران، سفره هفت سین می اندازند.

پس جغرافیای نوروز با اسم نوروز یا مشابه آن به سراسر خاورمیانه، بالکان، قزاقستان، تاتارستان و آسیای میانه، چین شرقی (ترکستان چین)،سودان،سراسر قفقاز تا آستراخان آمریکای شمالی ،هندوستان، پاکستان، بنگلادش، بوتان، نپال و تبت محدود می‌شود .

اما همه ی مردم جهان سال نو را جشن می گیرند، اما زمان آن و آداب و رسوم شان با هم فرق می کند. ما در این جا می خواهیم چند رسم عجیب مربوط به سال نو را در کشورهای دیگر ذکر کنیم.

۱) در اسپانیا و مكزیك انتظار تحویل سال نو با دوازده حبه انگور همراه است.

هركس با دوازده حبه انگور منتظر اعلام ساعت ۱۲ نیمه شب ۳۱ دسامبر می‌شود. رأس ساعت ۱۲ با نواختن هر ضربه ساعت هر كس یك حبه انگور در دهان می‌گذارد و با پایان یافتن انگورها جشن سال نو آغاز می‌شود.

۲) در ایالت‌های جنوبی آمریكا لوبیای چشم بلبلی به همراه جوانه شلغم پخته و به عنوان تبرك سال نو خورده می‌شود. مردم معتقدند این غذا برایشان شانس به همراه خواهد آورد.

۳) در چین زمان تحویل سال نوی چینی روز دوازدهم فوریه است و جشن‌های سال نو حدود ۱۵روز طول می‌كشد. چینی‌ها كاغذهای رنگی را با شكل‌های متفاوت می‌برند و بر در و پنجره خانه‌هایشان آویزان می‌كنند. این كاغذها درگذشته فقط به رنگ قرمز بود و دلیل استفاده از آنها این بود كه مردم معتقد بودند این بریده‌های كاغذ شیطان و ارواح شیطانی را ترسانده و در سال نو از خانه‌هایشان دور نگه می‌دارد.

۴) در شهرهای ساحلی برزیل مردم در شب سال نو لباس سفید می‌پوشند و به ساحل می‌روند. علاوه بر آتش بازی در كنار ساحل رسم است مردم گل در دریا می‌ریزند و آرزو می‌كنند. برزیلی‌ها معتقدند دریا می‌تواند آرزوهایشان را برآورده كند.

سال نو در کشورهای دیگر

۵) در كلمبیا بسیاری از خانواده‌ها پیش از رسیدن سال نو، عروسك بزرگی درست می‌كنند كه نماد سال كهنه است و با تحویل سال این عروسك را آتش می‌زنند. وسایل كهنه و به دردنخور خانه و اشیایی كه در سال گذشته بدیمن بوده و یادآور خاطرات تلخ سال پیش بوده‌اند نیز درون این عروسك بزرگ قرارداده می‌شود تا سوزانده شوند.

۶) در كره همه مردم زمان حلول سال نو پای تلویزیون‌هایشان هستند تا نواختن ۳۳ضربه ناقوس كلیسا را تماشاكنند.

۸) در تایلند سال نو روز ۱۳آوریل جشن گرفته می‌شود. آنچه در این روز به وفور دیده می‌شود این است كه مردم به روی یكدیگر آب می‌پاشند و معتقدند آب در سال نو بركت و سلامت به همراه خواهدآورد.

۹) مردم ونزوئلا روز سال نو، لباس زرد می‌پوشند و معتقدند این رنگ برایشان شانس خواهدآورد.

۱۰) در ژاپن به هنگام تحویل سال نو همه كیك برنج می‌خورند!

                                                                                                                                           فرآوری: نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان


منبع:تک برگ؛ایران پرس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.