تبیان، دستیار زندگی
با همه ی معیار هایی که برای مؤمنان ذکر شد ، از این نکته نباید غافل بود که مؤمنان در قرآن ویژگی های دیگری را نیز دارا می باشند که برای اختصار از آنان صرف نظر می کنیم . اما در یک نتیجه گیری کلی می توان در یک جمله بیان کرد که هر که در پی سعادت و بهشت برین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه وارث بهشت شویم؟

چگونه وارث بهشت شویم ؟!


قرآن كریم در سوره‌های متعددی ملاك‌های فرد و جامعه قرآنی را ارائه داده  است . در دو سوره « مؤمن » و « مؤمنون » ملاك‌های زیادی مبنی بر اخلاقیات قرآنی ارائه شده است كه فهم و مصداق‌یابی آن دشوار نیست . اگر این خصائص و ویژگی‌ها در فردی نباشد قطعاً می‌توان گفت كه آن فرد قرآنی نیست.


اولین ملاك‌ ، تعهد و امانت‌داری

«وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ : و آنان كه امانت‌ها و پیمان خود را رعایت مى‏كنند» (مؤمنون ، آیه 8 ) همه ی ما باید به این آیه توجه ویژه داشته باشیم  ، به عبارتی همیشه به این نکته توجه داشته باشیم که هیچ گاه نباید سخنی و قولی را بیان کنیم که از عهده ی انجام آن بر نیاییم. باید توجه كرد كه خیانت فقط در مسائل مادی منحصر نیست .

خیانت در مسائل مادی ، یکی از درجات پائین خیانت است،  بلكه فكردزدی و انحراف افكار مردم از مسیر درست و سعادت ، بالاترین درجه خیانت به حساب می آید .

دومین ملاک ، مواظبت  از نمازها

نگاه اسلام به موضوع نماز، از اهتمام ویژه و جدی به فریضه نماز خبر می دهد . در بسیاری از روایت ها، ترک عمدی نماز، معادل کفر دانسته شده و این عمل مهم عبادی، در هیچ شرایطی تعطیل بردار نیست تا آنجا که حتی برای شخص در حال غرق شدن نیز احکام « نماز غریق » وضع شده است . پروردگار رحمان در قرآن کریم ، مؤمنان را به مراقبت همیشگی از امر نماز سفارش می کند و می فرماید: « وَالَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ ؛ و آنان كه بر نمازهایشان مواظبت مى‏نمایند .» (مؤمنون ، آیه 9)

معنای زكات در آیه ی زیر عبارت است از انفاق خاص و به جا كه لازمه آن  این است كه افراد راه‌های كسب حلال و نحوه صرف آن را بدانند تا از اسراف و تبذیر به دور بمانند

کسب  روزی حلال

کسب درآمد

« وَالَّذِینَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ ؛ و آنان كه زكات مى‏پردازند » (مؤمنون ،آیه 4 )

واژه " زکات " در قرآن دو معنا دارد : در سوره‌های مدنی که گاهی به معنای مالیات زکات واجب است که بر چند چیز تعلق می‌گیرد. ولی در سوره‌های مکی برخی مفسران احتمال داده‌اند که به معنای انفاق باشد یعنی مؤمنان کسانی هستند که از اموالشان انفاق و بخشش می‌کنند و این یکی از صفات بارز مؤمنان می‌باشد .(تفسیر نمونه و المیزان ، ذیل آیه ذکر شده )

معنای زكات در آیه ی فوق عبارت است از انفاق خاص و به جا كه لازمه آن  این است كه افراد راه‌های كسب حلال و نحوه صرف آن را بدانند تا از اسراف و تبذیر به دور بمانند .

قرآن كریم همیشه این مسئله را گوشزد می‌كند كه در جایی كه شخص نمی‌داند چگونه باید اموال را مصرف كرد و مابه‌ التفاوت‌ آن ها را نمی‌شناسد ، قطعاً به مسیر رشد و كمال نائل نخواهد آمد .

مؤمنان ، وارثان بهشت هستند

بعد از ذكر این صفات ، خداوند دارندگان این خصائل را وارث بهشت معرفی می‌كند : «أُوْلَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ»

نتیجه گیری :

با همه ی معیار هایی که برای مؤمنان ذکر شد ، از این نکته نباید غافل بود که مؤمنان در قرآن ویژگی های دیگری را نیز دارا می باشند که  برای اختصار از آنان صرف نظر می کنیم .

اما در یک نتیجه گیری کلی می توان در یک جمله بیان کرد که هر که در پی سعادت و بهشت برین الهی است ، راهی جز اطاعت از خداوند و گام نهادن در مسیر او نخواهد داشت .

فرآوری : زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان


منبع :

اخلاق در خانواده ، آیت الله مظاهری