تبیان، دستیار زندگی
ش گذارده شده چهره‌ی حقیقی لئوناردو داوینچی است؟ نمایشگاه جدیدی از یك اثر از لئوناردو داووینچی این شك را میان كارشناسان برانگیخته است كه آیا چهره‌ای كه در سطح جهان به این هنرمند بزرگ توسكانی نسبت داده می‌شود، واقعا خود اوست. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا تابلویی كه در تورین به‌نمایش گذارده شده

چهره‌ی حقیقی لئوناردو داوینچی است؟


نمایشگاه جدیدی از یك اثر از لئوناردو داووینچی این شك را میان كارشناسان برانگیخته است كه آیا چهره‌ای كه در سطح جهان به این هنرمند بزرگ توسكانی نسبت داده می‌شود، واقعا خود اوست.

افرادی كه برای شركت در بازی‌های المپیك زمستانی به شهر تورین واقع در شمال ایتالیا آمده‌اند، قادر خواهند بود طرح گچی قرمز را كه از مدت‌ها پیش پرتره خود لئوناردو خوانده می‌شود، ببینند.

این خودنگاره به‌همراه طرح‌هایی از این هنرمند عصر رنسانس جمعه‌ی گذشته در كتاب‌خانه رویال تورین به‌نمایش درآمد.

كارشناسان برای این‌كه از رنگ‌پریدگی این تابلو جلوگیری كنند، معمولا آن را در معرض نور قرار نمی‌دهند.

این تابلو چهره مردی مسن را با محاسن بلند نشان می‌دهد كه در حال فكر كردن است.

پیترو مارانی - یكی از كارشناسان ارشد در زمینه تابلوهای لئوناردو - كه بر مرمت تابلوی شام آخر این نقاش نظارت داشته است، روز گذشته (دوشنبه) به روزنامه گارادین گفت: سبك این تابلو نشان می ‌دهد، لئوناردو هنگام كشیدنش باید در اواخر سن 30 یا اوایل سن 40 بوده باشد.

وی افزود: سبك این تابلو هم‌چون سبك آثار لئوناردو در دهه 1490 است؛ یعنی زمانی كه در میلان بوده است. در آن زمان او از ضربه‌های تیز استفاده می‌كرده است، اما پس از آن از ضربه‌های نرم‌تر استفاده می‌كرده است.

از پایان قرن گذشته، ابهام‌هایی درباره‌ی این تابلو بروز پیدا كرده است، اما در این نمایشگاه، هیچ اشاره‌ای به این ابهام‌ها نشده است. در اكثر كتاب‌های تاریخ هند، تاریخ تعیین‌شده برای این تابلو 1512 یا بعد از آن تعیین شده، در این زمان لئوناردو در دهه 60 سالگی‌اش بوده است.

یك نویسنده كه در اواخر قرن 16 زندگی می كرده است، درباره‌ی این تابلو نوشته است كه این تابلو تصویری از یك مرد عاقل نجیب را نشان می‌دهد.