تبیان، دستیار زندگی
از نظر اسلام و دستورات تربیتی امامان راستین ما، از لحظها تولد فرزند باید درگوش راست اذان و در گوش چپ اقامه گفت و تربیت دینی را از آغاز زندگی پس از تولد باید شروع کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امور تربیتی و نیازها و چالش های جدید

پدر و مادر های امروزی باشید

از نظر اسلام و دستورات تربیتی امامان راستین ما، از لحظه تولد فرزند باید درگوش راست اذان و در گوش چپ اقامه گفت و تربیت دینی را از آغاز زندگی پس از تولد باید شروع کرد.

ضرورت تربیت برای فرد، کمتر از ضرورت غذا برای جسم نیست، همان طوری که حفظ و بقاء حیات انسان به غذا و خوراک بستگی دارد، تربیت نیز ضامن نوعی از حیات و زندگی است، که زندگی بارور و سالمی را برای انسان فراهم می سازد.

کودک و نوآموز مانند گیاه نورسی است که به حمایت و مراقبت برای رشد و نمو خود، نیازمند است تا بتواند در برابر مفاسد اجتماعی، مبارزه نماید. لذا بر مدرسه لازم است که کودک را از گزند مفاسد مصون داشته و محیطی آکنده از تقوی و فضیلت را برای او فراهم نماید تا وقتی در میان چهار دیواری مدرسه رشد کرد علاقه به تقوی و فضیلت نیز در او پیشرفت نماید و پیروی از روش نیک را – پس از فارغ شده از مدرسه – نصب العین خود قرار دهد و در زندگی اجتماعی خود معمول دارد.

لذا کیفیت پرداخت به کتب پرورشی و سازماندهی دبیان پرورشی باید به گونه ای تدوین، برنامه ریزی و سازماندهی شود که به اهداف مورد نظر در اهمیت و تزکیه ی نفس و تکامل هیت و شخصیت دانش آموز منجر شود.

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

جای بسی تأسف است که امروه برداشت عموم از مربی پرورشی برداشت صحیحی نیست و تنها به چسباندن تبلیغات، اجرای مناسبت ها، صبحگاه، کتابخانه و مسابقات هفده گانه فرهنگی هنری (که به تعداد محدودی اختصاص می یابد) متبادر به ذهن می شود و این نتیجه ی آن است که هنوز معنای پرورشی برای خودمان نیز جا نیافتاده!

که به طبع پیامدها و عواقب منفی آن به شرح ذیل بوده است:

1- عدم کتاب های پرمحتوای پرورشی از سطوح ابتدایی تا دبیرستان

2- نبودن نمره ی پرورشی در کارنامه (در مقطع راهنمایی)

3- نبودن کتاب جهت نمره ی انضباط (10 نمره عمی و 10 نمره مربوط به آموزش انضباط تحت عنوان انضباط اجتماعی و وجدان کاری) و لحاظ کردن نمره در کارنامه.

4- عدم افزایش تعداد کتاب های پرورشی با توجه به نیاز کسترده به آن در موضوعات اخلاقی، مذهبی و سیاسی در هر پایه ی تحصیلی با توجه به سن دانش آموز.

به امید اصلاح ساختار پرورش و آموزش و تزکیه و تعلیم و به امید توفیق روز افزون برای تمامی دست اندرکاران مخلص و دلسوز امر تربیت و تعلیم انشاء الله.

خلاصه مقالات هفتمین مجمع علمی جایگاه تربیت - نویسنده: ماندانا فائقیان

مرکز یادگیری سایت تبیان - گردآورنده: شکوفه باصری

تنظیم:یگانه داودی