تبیان، دستیار زندگی
از آنجا که نونهالان امروز، مسئولین فردایند، این وظیفه ی سنگین بر دوش امور تربیتی است تا امکانات آموزشی و پرورشی را به گونه ای سازماندهی و برنامه ریزی نموده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تربیت و کارکرد های سیاسی

از آنجا که نونهالان امروز، مسئولین فردایند، این وظیفه ی سنگین بر دوش امور تربیتی است تا امکانات آموزشی و پرورشی را به گونه ای سازماندهی و برنامه ریزی نموده، افراد جامعه را با نحوه ی امر به معروف و نهی از منکر آشنا نموده و در حد خود بتواند یک تحلیل گر سیاسی، یک پژوهشگر علاقمند و معتقد، بار بیاید، راه هایی که در این زمینه پیشنهاد می گردد عبارتند از:

روزنامه

1- تهیه ی روزنامه های مختلف جهت آموزشگاه، (مشترک شدن با روزنامه های مخلتف دولتی جهت کتابخانه ی آموزشگاه).

2- استفاده از گزارش های سیاسی- اجتماعی کوتاه در برنامه ی صبحگاه، (استفاده از روزنامه و اخبار و . . .)

3- احرای برنامه های مباحثه ای بین گروه های مختلف سیاسی – اجتماعی – مذهبی . . . در کلاس با حضور مربی.

4- اجرای برنامه های مباحثه ای بین گروه های مختلف سیاسی – اجتماعی – مذهبی در برنامه ی صبحگاه با نظارت استادان فن.

5- تشکیل گروه های خبرنگاران جوان و جمع آوری سؤالات ذهنی دانش آموزان سپس پاسخ دهی مناسب در فضای مناسب (در کلاس یا برنامه ی صبحگاه و یا جلسات سخنرانی).

6- تدوین کتاب هایی که دانش آموزان با چهره و زندگی نامه ی مبارزین سیاسی بیشتر آشنا شوند مانند: سید جمال الدین اسد آبادی، آشنایی با دیوان اقبال لاهوری، مدرس و . . .

7- تدوین کتاب هایی که طریقه ی امر به معروف و . . . و احادیث مربوط به آثار سوء ترک آن و . . . آشنا شوند.

8- قراردادن پاداش و تشویق برای گروه های فعال سیاسی اجتماعی آموزشگاه مثلاً حضور چنین دانش آموزانی به اتفاق دبیر پرورشی در جلسات علنی مجلس، بازدیدهایی که جنبه ی سیاسی و اجتماعی دارند و . . .

9- تهیه ی مجله ی مخصوص کودک، نوجوان و جوان به صورت مجزا به گونه ای که مسائل تربیتی راهنمایی ها، مشاوره با کد مخصوص، داستان های کوتاه و دنباله دار اخلاقی (مثلاً زندگی دختران و پسرانی که در اثر همنشینی با دوست بد گمراه شده اندو...) می تواند در آن گنجانده شود، همچنین اشعار سیاسی، اجتماعی سروده ی خود دانش آموزان، معرفی دانش آموزان موفق و تجربیات آنان، قسمتی مربوط به دانستنی ها ی سیاسی- حکایت های تاریخی و . . . (با قیمت مناسب و به قدری جذاب که تمامی دانش آموزان عضو مشترک آن شوند).

10- تهیه فیلم های پر محتوایی که در آن هشدارهای اخلاقی به طور مستقیم ارائه شوند پندهای بسیار ظریفی که متأسفانه اغلب پدران و مادران نیز متوجه آن نیستند و ...

کتاب های خاص

11- تهیه و تدوین کتبی که نونهالان و نوجوانان را بازندگی سیاسی اجتماعی انبیاء و امامان (ع) بیشتر آشنا نموده، الگوی عملی ارائه نماید.

12- تهیه ی روزنامه ی خاص نوجوانان و جوانان به گونه ای که در چاپ، تهیه خبر و نشر آن خود آنها، نقش مستقیم داشته باشند اهداف سیاسی – اجتماعی آن نیز به گونه ای تنظیم شود که قشر نوجوان و جوان را نسبت به خط بازی های سیاسی، بی تفاوتی، شایعه پراکنی و مسائل سیاسی و اجتماعی روز آشنا نموده، نوعی تحرک، پویایی و علاقمندی نسبت به سرنوشت کشور خود و دیگر کشورهای مسلمان به وجود آورد و  . . .

13- روشن کردن دید سیاسی نوجوانان و جوانان نسبت به شایعات و تهمت های بی اساس سیاسی – اجتماعی و اخلاقی

خلاصه مقالات هفتمین مجمع علمی جایگاه تربیت - نویسنده: ماندانا فائقیان

مرکز یادگیری سایت تبیان - تجمیعی: شکوفه باصری

تنظیم: یگانه داودی