تبیان، دستیار زندگی
دوران عقد فرصت مناسبی است برای پایه ریزی آینده ای شاد و مطمئن و شناخت اولین و بلندترین گام خوشبختی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه های عسلی یک زوج جوان

عشق

دوران عقد فرصتی است طلایی اما زودگذر! از آن جهت که همسران جوان، اضطراب انتخاب را پشت سر گذاشته اند و از آرامش نسبی برخوردارند ولی هنوز درگیر زندگی مستقل از خانواده های شان نشده اند. در این دوران حد و مرزهای رفتار، اخلاق و گفتار، علاقه، سلیقه و احساسات هر یک از همسران برای دیگری مشخص می شود به همین دلیل می تواند گفت این زمان فرصت سرنوشت سازی است که طریقه رفتار کردن شما، تعیین کننده رفتارهای بعدی تان در زندگی مشترک است.در واقع زوج به لحاظ معیارهای صحیح ازدواج ستون هایی را پایه ریزی کرده اند که هدفمند کردن و جهت دهی به دوران عقد می توان این ستون ها را مستحکم تر نماید به گونه ای که بتوان بر آن ها عمارت زندگی مشترک با نشاط و مطمئن را بنا کرد.

کلید

پرسش های کلیدی

دوران عقد فرصت مناسبی است برای پایه ریزی آینده ای شاد و مطمئن و شناخت اولین و بلندترین گام خوشبختی است. آیا علایق، عواطف و روحیات، اخلاق و آداب و رسوم خود، همسر و خانواده هایتان را می شناسید و می دانید در مقابل هر کدام چگونه رفتار کنید؟ آیا حریم ها و وظایف و حقوق خود، همسر و خانواده هایتان نسبت به همدیگر را می شناسید؟

وضعیت شما، همسر و خانواده هایتان از نظر جسمی، روحی و روانی، اقتصادی، اجتماعی – فرهنگی و... چگونه است؟ آیا در برخوردها و تصمیم هایتان محدودیت های خود و آن ها را در نظر می گیرید؟ پاسخ به این قبیل سؤالات، شما را در برخورد صحیح و سازنده با یکدیگر یاری خواهد کرد.

یکی از بهترین راهکارهای آشنایی با آداب و رسوم خانواده ی همسر، به جا آوردن سنت حسنه ی صله رحم و شنیدن خواسته ها و انتظارات آنان است

ازدواج

شناخت

- شناخت دوران عقد برای ارتباط است نه انتخاب!

- همسر شما شخصیتی فردی – اجتماعی منحصر به خود دارد که او را از دیگران متمایز می نماید. (ممکن است او در اجتماع پر حرف و در منزل کم حرف باشد یا بالعکس) پس تلاش کنید تا هرچه بیشتر با شخصیت فردی – اجتماعی همسرتان آشنا شوید.

- برای شناخت هر چه بیشتر همسرتان، در صورت امکان، سفر کوتاهی را با او تجربه نمایید.

- با تقدیم یک هدیه، همفکری در خرید اقلام مورد نیاز و شرکت در میهمانی ها، علاقه ها و سلیقه های همسرتان را بهتر و سریع تر می شناسید.

- یکی از بهترین راهکارهای آشنایی با آداب و رسوم خانواده ی همسر، به جا آوردن سنت حسنه ی صله رحم و شنیدن خواسته ها و انتظارات آنان است.

ساعت عشق

طول دوران عقد

آیا می خواهید دوران عقدتان کوتاه مدت (کمتر از یک ماه)، میان مدت (یک تا شش ماه) یا بلند مدت (بیش از شش ماه) باشد؟ قبل از پاسخگویی به این سؤال متن زیر را با دقت بخوانید.

طولانی شدن دوران عقد

- تهیه ی جهیزه نباید موجب تأخیر در شروع زندگی مشترکتان  شود می توانید به محض فراهم شدن وسایل ضروری، زندگی خوبی را شروع کنید.

- مسکن و شغل دو عامل مهم در زندگی شما هستند؛ اما به تأخیر انداختن شروع زندگی مشترک برای رسیدن به شغل و مسکن ایده آل راه حل درستی به نظر نمی رسد.

- مسائلی مانند فوت وابستگان، خدمت سربازی و بیماری ممکن است این دوران را طولانی نماید، در این صورت اگر واقعاً نمی توانید منتظر گذشت زمان بمانید مراسم عروسی را متناسب با شرایط موجود برگزار نمایید. (عروسی بی سر و صدا، مسافرت کوتاه و...)

درد عشق

معایب احتمالی طولانی شدن دوران عقد

- با طولانی شدن دوران عقد احتمال ایجاد خستگی، دل سردی و آسیب به وقار همسران و خانواده ها بیشتر خواهد شد.

- تأخیر در برگزاری مراسم عروسی می تواند خانواده های شما را متحمل فشارهای مالی و روحی متعدد نماید.

- با کنار گذاشتن رسوم دست و پاگیر (تهیه ی جهیزیه خاص و هدایای سنگین و...) می توانید طول این دوران را تنظیم کنید، همچنین از تحمیل فشارهای روحی و مالی بر خانواده ها و خودتان بکاهید.

معایب احتمالی کوتاه شدن دوران عقد

- دوران عقدِ کوتاه مدت، می تواند فرصت شناخت کافی همسر را از شما بگیرد. البته در صورت داشتن شناخت قبلی و کافی از همسرتان نیازی به طولانی کردن این دوران ندارید.

- کوتاه شدن این دوران یعنی سریع تر آماده شدن امکانات زندگی مشترک که خانواده ها را بیشتر تحت فشار قرار می دهد و فرصت کسب آمادگی برای زندگی مشترک را از شما می گیرد.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از مجموعه کتاب های آیینه و شمعدان

مقالات مرتبط:

نکته سنجی های دوران عقد

زمانی برای تمرین همسر بودن

نامزدی،آزمون سخت زناشویی

فراز وفرودهای دوران عقد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.