تبیان، دستیار زندگی
شما در هر سنی باشید می توانید از اینترنت استفاده های گوناگونی بنمایید. اینترنت فقط یک سرگرمی نیست، بلکه به شما اجازه می دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفری در دهکده ی جهانی

سفری در دهکده ی جهانی

شما در هر سنی  باشید می توانید از اینترنت استفاده های زیادی کنید. اینترنت فقط یک سرگرمی نیست، بلکه به شما اجازه می دهد با خانواده و دوستانتان ارتباط داشته باشید و اطلاعات زیادی به دست آورید. سایت های آموزشی زیادی وجود دارد که شما در آن ها می توانید سرگرمی ها، موسیقی و ورزش ها و خیلی از چیزهای مورد علاقه تان را به دست آورید.

مثلاً یک موتور جست‌وجو را باز می‏کنی، موضوع مورد نظرت را وارد می‏کنی و کلیک... انبوهی از اطلاعات در کمتر از یک ثانیه به دستت می‏رسد.

فضای اینترنت شبیه به یک شهر بزرگ است که در آن کتابخانه ها، دانشگاه ها، موزه ها، مکان هایی برای سرگرمی و فرصت های فراوانی برای ملاقات با افراد عجیب و غریب در تمامی گردشگاه ها وجود دارد. اما مواظب باشید، چون همانند هر جامعه ی دیگری برخی از افراد و مکان ها هستند که باید از آن ها دوری کرد و با احتیاط به آن ها نزدیک شد.

واقعاً این اینترنت دنیای عجیبی است؛ اگر نبود چه‏طور این همه اطلاعات را به راحتی و به سرعت به دست می‏آوردیم؟! اما آیا تا به حال فکر کرده‏اید که همین جست‌وجو در اینترنت چه موضوع پیچیده‌ای است؟

کلمه‏ای مثل «پیتزا» را در یکی از موتورهای جست‌وجو وارد می‏کنیم. با فشردن دکمه جست‌وجو، اطلاعات از هزاران کیلومتر آن طرف‏تر، برایتان فرستاده می‏شود؛ اطلاعاتی از رستوران‏هایی که پیتزا می‏فروشند گرفته تا روش تهیه آن، نشانی، نقشه، عکس و صدها موضوع دیگر مربوط به پیتزا. گزینه‏های زیادی هم برای سرعت‌بخشیدن به این کار وجود دارند: انتخاب زبان، نوع اطلاعات، حجم، تاریخ و... به‌همین سادگی. جالب است بدانید که برای همین جست‌وجوی به ظاهر ساده، حجم زیادی انرژی مصرف می‏شود، چون کامپیوترهای غول‏پیکری (سِروِرها) مشغول کار هستند که با سایت‏های زیادی ارتباط برقرار می‏کنند و در کسری از ثانیه اطلاعات را در اختیار شما قرار می‏‏دهند. حالا فکرش را بکنید که هم‌زمان با شما هزاران نفر در سراسر دنیا مشغول جست‌وجو در اینترنت هستند.

سفری در دهکده ی جهانی

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین وسیله‌های جست‌وجو در اینترنت، موتورهای جست‌وجو هستند؛ موتورهایی مثل گوگل که از معروف‏ترین جست‌وجوگرهای دنیاست یا یاهو که زودتر از گوگل وارد بازار شد، اما در رقابت با آن ناکام ماند. امروزه این موتورها امکانات گسترده‏ای به کاربرانشان می‏دهند. مثلاً گوگل بخش‏هایی مثل نقشه، خبر، کتاب، ترجمه و... دارد که بسیار پرطرفدار هستند.

اما باید به این نکته توجه کرد با وجود همه ی فوایدی که اینترنت دارد باید کاملاً محتاطانه از آن استفاده کرد چون خطراتی هم  ممکن است ما را تهدید کند.

توصیه های لازم به هنگام استفاده از اینترنت

1. زمان استفاده از اینترنت را محدود کنید.

2. هر چیزی را که در اینترنت می بینید یا می خوانید حتماً درست و واقعی نیست.

3. صحبت کردن در اتاق گفتگو همانند صحبت کردن با یک غریبه است و همان احتیاط هایی را که در مورد ارتباط با غریبه ها به کار می بندیم در این جا نیز باید به کار گیریم.

4. هرگز نباید اطلاعات شخصی و خانوادگی خود را در اینترنت به شخص دیگری بدهید.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان


منبع:

سیمرغ

همشهری آنلاین

تبیان زنجان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.