تبیان، دستیار زندگی
مدرسه اساسی ترین بستر و مهم ترین و تأثیر گذار ترین فضای تربیتی برای دانش آموزان است و.......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امور تربیتی از منظر وزیر آموزش و پرورش

قسمتی از سخنان وزیر محترم آموزش و پرورش -1388

مدرسه اساسی ترین بستر و مهم ترین و تأثیر گذار ترین فضای تربیتی برای دانش آموزان است و از آنجایی كه رویكرد غالب تقدم پرورش بر آموزش است و به واقع آموزش منشعب از پرورش خوب است اهمیت امور تربیتی آشكار شده و قطعاً نهاد امور تربیتی بهترین نهاد برای تحقق این امر است، لذا اگر به دنبال تربیت نسلی آگاه، متدین و آینده‌ ساز برای كشور هستیم باید به احیا و تعمیم نقش امور تربیتی بپردازیم.

امور تربیتی از منظر وزیر آموزش و پرورش

"بدیهی است، عامل اصلی در نظام تربیتی، نیروی انسانی به‌صورت اعم و مربی و معلم به صورت اخص است كه با دارا بودن تخصص و تعهد لازم، نقش محوری در تربیت صحیح دانش ‌آموزان را رهبری كرده و بازوی اصلی در پیشبرد سیاست‌ ها و برنامه‌ های كلان آموزش و پرورش است،‌ اگر چه نقش مربیان در تحقق رسالت تربیت و پرورش دانش‌آموزان، نقشی اساسی و محوری است اما هیچ امری بدون وحدت، هماهنگی و یكپارچگی قابل تحقق نیست.

تمامی مؤلفه ‌های تعلیم و تربیت اعم از مدیریت، ضوابط و مقررات، برنامه ‌های درسی، فضا، مربیان و معلمان، خانواده، اولیا و دانش‌آموزان باید به‌صورت هماهنگ و یكپارچه در راستای تحقق اهداف عالیه تربیتی گام برداشته و مدرسه را فضایی نه فقط برای یادگیری برخی مفاهیم حافظه ‌محور بلكه برای یادگیری درس زندگی ترسیم كنند.

 در چنین مدرسه ‌ای عناصری نظیر نشاط، تفكر، ایمان، مهرورزی، آزادی، سلامت، نوآوری، اخلاق، آداب، مهارت، بصیرت سیاسی و اجتماعی، توانمندی، كارآفرینی، همكاری و تعاون، پیشرفت، نظم، هویت ملی، مبارزه با باطل، مجاهدت در راه حق و مشاركت ‌جویی در عینیت ‌بخشی به اهداف، برنامه ‌ها و روابط فی ‌مابین عوامل انسانی تحقق می ‌یابد."

از اینرو با توجه به این سخنان اهمیت و ضرورت امور تربیتی در مدارس آشكار می شود،زیرا تربیت نسلی بارور و توانمند در امور تحصیلی نیازمند دارا بودن یك زمینه تربیتی و شخصیتی منسجم می باشد كه تحقق آن به وسیله مربیان تربیتی امكان پذیر است.

در هر صورت، امور تربیتی و پرورشی مدارس، با هر نام و عنوان و تشکیلاتی که به کار بپردازد، هم کارش مقدس است، هم مفید و هم ضروری؛ به شرط آن ‌که تحقیقات گسترده‌ای درباره نیازهای نسل جدید، ویژگی ‌های مخاطبان، روحیات و دغدغه ‌های فکری آنان، انجام شود.

الگوهای تربیتی متناسب با موارد نامبرده و سازگار با آرمان‌ ها و اهداف مذهبی و ملی شناسایی شود. راه کارهای عملی و کاربردی تربیتی متناسب با زمان و روحیات نسل جدید، یافته شود. مربیان مداوم در کلاس ‌های آموزشی و بازآموزی به یادگیری بپردازند.

سازمان و تشکیلات امور تربیتی متناسب با شرایط روز باشد و همواره با انعطاف ‌پذیری اصلاح شود.

مركز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: شكوفه باصری