تبیان، دستیار زندگی
فراخوان جشنواره ادبی آن منتشر شد و برنامه‌های جشنواره‌ی ادبی «یار و یادگار» تشریح شد ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار جشنواره های ادبی "آن" و "یار و یادگار"

اخبار جشنواره های ادبی آن و یار و یادگار

فراخوان جشنواره‌ ادبی "آن" منتشر شد

فراخوان جشنواره‌ی ادبی "آن" نخستین جشنواره‌ سراسری شعر کوتاه و داستان کوتاه‌کوتاه منتشر شد.

بر اساس این فراخوان، جشنواره‌ "آن" در رشته‌های شعر کوتاه سنتی (رباعی و دوبیتی)، شعر کوتاه نو (نیمایی و آزاد؛ حداکثر 10سطر) و داستان کوتاه‌کوتاه (یک‌صفحه؛ حداکثر 177کلمه) برگزار خواهد شد.

شاعران و داستان‌نویسان کشور برای شرکت در این جشنواره باید در رشته‌ شعر کوتاه 7 اثر و در رشته‌ داستان کوتاه‌کوتاه 3 اثر بفرستند.

همچنین شاعران و داستان‌نویسان کشور برای شرکت در بخش ویژه این جشنواره با عنوان "کتاب" می‌توانند سه نسخه از مجموعه‌شعر کوتاه و یا مجموعه‌داستان کوتاه‌کوتاه خود به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

گفتنی است کتابهایی در این بخش شرکت داده می‌شوند که تاریخ انتشارشان در سال 1388 یا 1389 باشد.

بر اساس این فراخوان، موضوع جشنواره‌ی "آن" آزاد است و پایان مهلت فرستادن آثار 20 فروردین‌ماه 1390 اعلام شده است.

حوزه هنری استان کرمان، معاونت فرهنگی‌اجتماعی شهرداری کرمان، شرکت ملی صنایع مس ایران و باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند.

شاعران و داستان‌نویسان کشور می‌توانند آثار خود را به نشانی دبیرخانه جشنواره‌ "آن" به نشانی کرمان، صندوق پستی: 435-76175 و یا به نشانی اینترنتی aan.award@gmail.com  ارسال کنند.

آیین اختتامیه‌ نخستین جشنواره‌ سراسری شعر کوتاه و داستان کوتاه‌کوتاه "آن" با حضور شاعران، داستان‌نویسان و صاحب‌نظران برجسته‌ کشور، نیمه دوم اردیبهشت‌ماه 1390 در شهر کرمان برگزار خواهد شد.

هر جشنواره ادبی که موضوعی را در پیشانی خود قرار می‌دهد، یک خط را برای مخاطبان خود ترسیم می‌کند و نویسنده و شاعری که می‌خواهند اثری را به این جشنواره ارسال کنند، به این چارچوب موضوعی قائل‌اند.

برنامه‌های جشنواره‌ی ادبی «یار و یادگار» تشریح شد

حمید هنرجو - دبیر علمی چهارمین جشنواره‌ی ادبی یار و یادگار - در این نشست که صبح شنبه، 30 بهمن‌ماه در پژوهشکده امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: چهارمین جشنواره ادبی یار و یادگار پنجم اسفندماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

او افزود: سال‌های قبل در حاشیه معرفی برگزیدگانی که آثار خود را به جشنواره می‌فرستادند، از چهره‌هایی که برای شناساندن چهره امام (ره) تلاش کرده بودند، تجلیل می‌شد که امسال نیز در کنار معرفی برگزیدگان، از «حمید سبزواری» شاعر معاصر کشور و کوشنده ادبی و سراینده اشعار «خمینی ای امام» و «الله اکبر، خمینی رهبر» و همچنین «مهدی قیصری» که در کتابی، زندگی شهید سیدمصطفی خمینی را روایت می‌کند، تجلیل می‌شود. در سال‌های پیش نیز از «نادر ابراهیمی»، «جعفر ابراهیمی»، «امیرحسین فردی» و «محمود شاهرخی» در این جشنواره تجلیل شده است.

هنرجو با اشاره به بخش ویژه چهارمین جشنواره ادبی یار و یادگار گفت: بخش ویژه جشنواره امسال به شهید سیدمصطفی خمینی اختصاص داده شده که در سال‌های پیش به خود امام (ره)، حاج احمد خمینی و همسر امام (ره)، خدیجه ثقفی، اختصاص داده شده بود. برگزیدگان نیز تلاش کردند تا در آثار خود محورهای بالا را لحاظ کنند.

دبیر علمی چهارمین جشنواره ادبی یار و یادگار با اشاره به داوری این جشنواره گفت: داوری آثار امسال در سه مرحله انجام شد که از 26 بهمن آغاز شد و شنبه آخرین مرحله داوری آن انجام و آرای نهایی صادر می‌شود.

هنرجو با اشاره به آثار رسیده به این جشنواره گفت: هر جشنواره ادبی که موضوعی را در پیشانی خود قرار می‌دهد، یک خط را برای مخاطبان خود ترسیم می‌کند و نویسنده و شاعری که می‌خواهند اثری را به این جشنواره ارسال کنند، به این چارچوب موضوعی قائل‌اند. ما نیز در جشنواره امسال سه محور «امام؛ زنده همیشه تاریخ»، «ولایت؛ محور وفاق و وحدت» و «انقلاب اسلامی؛ فصل بیداری ملت‌ها» را تعیین کرده‌ایم که محور «ولایت؛ ‌محور وفاق و وحدت» امسال به محورهای جشنواره اضافه شده است. با توجه به این‌که امسال زمان ارسال آثار بیش‌تر شده است و با دوستان مطبوعات نیز رایزنی‌هایی داشته‌ایم تا درباره برگزاری جشنواره اطلاع‌رسانی کنند، کیفیت آثار نسبت به سال‌های پیش بهتر است.

دبیر علمی جشنواره یار و یادگار سپس در پاسخ به چگونگی کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، عنوان کرد: داوران در بخش شعر و نثر ادبی احساس رضایت بیش‌تری می‌کنند و مقالات ارزنده‌ای به جشنواره رسیده است؛ اما در حوزه ترانه آثار کم‌تری بوده است و در حوزه داستان و ادبیات کودک و نوجوان ما با سطح متوسطی از آثار مواجه بوده‌ایم. در داستان خیلی شاهد پیشرفت نبوده‌ایم. در حوزه کودک و نوجوان نیز انتظار داشتیم که آثار داستانی بیش‌تری به ما برسد؛ اما بیش‌تر آثار شعر بود.

دبیر علمی چهارمین جشنواره ادبی یار و یادگار با اشاره به داوران این جشنواره گفت: در حوزه شعر و ترانه، «حسین اسرافیلی»، «عبدالجبار کاکایی»، «رضا عبداللهی»، در بخش داستان، «محمدرضا اصلانی» و «کامران شرفشاهی» و در نثر ادبی و مقاله «زهرا نوسودی» و «علیرضا بهرامی» داوری آثار را برعهده داشتند و داوری آثار حوزه کودک ونوجوان نیز بر عهده باشگاه قلم جماران بود.

او در ادامه به تعداد آثار رسیده به جشنواره اشاره و عنوان کرد: نزدیک به 427 اثر به جشنواره ارسال شده است که نمی‌توان گفت از نظر کمی آثار زیادی است؛ اما باید نوقلمان را تحسین کرد که این موضوع دغدغه آن‌ها را شامل می‌شود.

هنرجو درباره زمان برگزاری اختتامیه جشنواره نیز گفت: امسال اختتامیه این جشنواره در حوزه هنری و در تماشاخانه مهر برگزار می‌شود که ما هر سال سعی داریم یک پیشرفت را در جشنواره تجربه کنیم و قصد داریم در سال‌های آینده بخش پژوهشی را جدی‌تر بگیریم و شاید افتتاحیه را مانند اختتامیه برگزار کنیم.

فرآوری: مهسا رضایی

بخش ادبیات تبیان


منابع: خبرگزاری مهر، خبرگزاری دانشجویان ایران