تبیان، دستیار زندگی
فقیه کاشانی بر پایه سنت گذشتگان از هر استادی که بهره ای علمی هر چند اندک و یا تنها در یکه جلسه درس ایشان شرکت کرده است غفلت نکرده و از آن به نیکی یاد نموده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اساتید

اساتید

فقیه کاشانی بر پایه سنت گذشتگان از هر استادی که بهره ای علمی هر چند اندک و یا تنها در یکه جلسه درس ایشان شرکت کرده است غفلت نکرده و از آن به نیکی یاد نموده است.

ملا حبیب الله در دوران حیات پربار خویش، برای خوشه چینی از محضر بزرگان و کسب علم و ادب از هیچ کوششی دریغ نکرد. او با مسافرت به اصفهان از محضر آیت الله میرزا محمد مهدی کلباسی استفاده فراوان برد.

وی در سالهای اولیه تحصیل به تهران مسافرت و در خدمت استادان زیر کسب دانش کرد:

آیة الله حاج سید حسین کاشانی (متوفای 1296 ق.) مهمترین و بزرگترین استاد ملا حبیب الله بود که از زمان طفولیت در کاشان سرپرستی وی را به عهده داشت و پس از مهاجرت به تهران نیز، همچنان به تربیت علمی و دینی او پرداخت. ایشان جد مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی قهرمان مبارزه با انگلستان است.

ملا حبیب الله دربارة استادش آورده است: تمامی این زحماتی که او (سید حسین کاشانی) برایم متحمل شد به این سبب بود که می خواست حق شاگردی پدرم را ادا کرده باشد.

آیة الله میر محمد علی کاشانی (متوفای 1294 ق.)

ایشان عالمی فاضل و فقیهی مجتهد و جامع شرایط و داری مرتبه علم و عدالت و سداد بود. وی از شاگردان سید ابراهیم قزوینی و از عالمان فاضل بود که به علت فقر در بین مردم ناشناخته ماند. وی علاوه بر استادی، پدر همسر ملا حبیب الله بود.  ایشان به ملا حبیب الله اجازه ترویج احکام و اجازه روایت داده است و دارای تألیفاتی ازجمله"تکمیل الاحکام فی شرح المختصر النافع"، "شرح نتایج الافکار"و "شرح تشریح الافلاک شیخ بهائی در هیأت بوده است.

شیخ محمد اصفهانی

ملا حبیب الله می نویسد: بخشی از کتاب فصول را نزد آقا شیخ محمد اصفهانی فرزند خواهر صاحب این کتاب خوانده ام

حاج ملا هادی مدرس تهرانی (متوفای 1295 ق)

ایشان مجتهدی والا مقام و والا منزلت بود که اغلب اهل علم در پایتخت شاگردی وی را نموده اند و مرحوم ملا حبیب الله بخشی از کتاب "قوانین الاصول" را نزد ایشان خوانده است.

 ملا عبدالهادی تهرانی

ایشان عالمی فضل و دقیق و مدرس در مدرسه معروف خان مروی بوده است. او مردی صالح بود و تمام همش تدریس علوم دینی بود.

میرزا محمد اندرمانی

اعتماد السلطنة او را از مجتهدان طراز اول، سرشناس و مقبول نزد خاص و عام یاد کرده است. ایشان در ترویج شرع و برآوردن حوائج اهل ایمان و رفع گرفتاریهای ایشان و برطرف ساختن اختلافات، توفیقی شایسته داشت.فضلای بزرگ در مجلس درس ایشان حاضر می شدند و گفته می شود که حاج ملا علی کنی در ابتدای امر از شاگردان ایشان بوده است.بسیار خوش بیان و خوش ظاهر بود.

 حاج میرزا ابوالقاسم تهرانی «کلانتر» (1236 ـ 1290 ق.)

ایشان مجتهدی اصولی و حکیمی عارف و دارای سلیقه عالی و هوشی سرشار بود.


منبع: کتاب ملا حبیب الله کاشانی

تهیه: گروه حوزه علمیه