تبیان، دستیار زندگی
از جمله دلائل صدق این پیامبر این است كه شخصی بود یتیم ، تهیدست ، چوپان ، مزدكار ، هیچ كتابی نخوانده و نزد هیچ استادی نرفته بود . كتابی‏ آورد كه در آن حكایت پیامبران و خبر گذشتگان و آیندگان هست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامبری که درس ناخوانده بود!


یكی از نكات روشن زندگی رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) این است كه درس ناخوانده و نزد هیچ معلمی نیاموخته و با هیچ نوشته و كتابی آشنا نبود و عنایت ازلی برای اینكه آیت بودن این كتاب و وحی بودنش بیشتر روشن شود نیز همین مسئله بود.


حضرت محمد (ص)

احدی از مورخان ، مسلمان یا غیر مسلمان ، مدعی نشده است كه آن حضرت‏ در دوران كودكی یا جوانی ، چه رسد به دوران كهولت و پیری كه دوره رسالت‏ است ، نزد كسی خواندن یا نوشتن آموخته است ، و همچنین احدی ادعا نكرده‏ و موردی را نشان نداده است كه آن حضرت قبل از دوران رسالت یك سطر خوانده و یا یك كلمه نوشته است.

مردم عرب، بالاخص عرب حجاز ، در آن عصر و عهد به طور كلی مردمی بی‏ سواد بودند. افرادی از آنها كه می‏توانستند بخوانند و بنویسند انگشت‏ شمار و انگشت نما بودند.

عادتا ممكن نیست كه شخصی در آن محیط ، این فن را بیاموزد و در میان مردم به این صفت معروف‏ نشود

چنانكه می‏دانیم مخالفان‏ پیغمبر اكرم در آن تاریخ او را به اخذ مطالب از افواه دیگران متهم كردند ، ولی به این جهت متهم نكردند كه چون با سواد است و خواندن و نوشتن‏ می‏داند كتابهایی نزد خود دارد و مطالبی كه می‏آورد از آن كتابها استفاده‏ كرده است . اگر پیغمبر كوچكترین آشنایی با خواندن و نوشتن می‏داشت قطعا مورد این اتهام واقع می‏شد ؛ در صورتی که مشخص است كه رسول اكرم به حكم تاریخ قطعی و به‏ شهادت قرآن و به حكم قرائن فراوانی كه از تاریخ اسلام استنباط می‏شود ، لوح ضمیرش از تعلم از بشر پاك بوده است . او انسانی است كه جز مكتب‏ تعلیم الهی مكتبی ندیده و جز از حق دانشی نیاموخته است . او گلی است كه‏ جز دست باغبان ازل دست دیگری در پرورشش دخالت نداشته است .

حضرت رضا(ع) در مناظره خویش با ارباب ادیان خطاب به رأس‏ الجالوت فرمود:

از جمله دلائل صدق این پیامبر این است كه شخصی بود یتیم، تهیدست، چوپان، مزدكار، هیچ كتابی نخوانده و نزد هیچ استادی نرفته بود. كتابی‏ آورد كه در آن حكایت پیامبران و خبر گذشتگان و آیندگان هست

او با آنكه با قلم و كاغذ و مركب و خواندن و نوشتن آشنا نبود ، در كتاب مقدس خویش به قلم و آثار قلم به عنوان یك امر مقدس سوگند یاد كرد (" ن و القلم و ما یسطرون »"قلم / 1) و در اولین پیام آسمانی خود فرمان خواندن داد . علم و دانش و صنعت به كار بردن قلم را ، پس از نعمت آفرینش ، بزرگترین نعمت ارزانی شده به بشر معرفی كرد (" اقرء باسم ربك الذی خلق ، خلق الانسان من علق ، اقرء و ربك‏ الاكرم ، الذی علم بالقلم ، علم الانسان ما لم یعلم »" علق / 1 - 5) . آن كس كه خود قلم‏ به دست نگرفته بود بلافاصله پس از ورود به مدینه و ایجاد امكانات ساده‏ ، " نهضت قلم " ایجاد كرد و با آنكه خود معلمی از بشر ندیده بود و دارالعلم و دانشگاهی طی نكرده بود ، خود معلم بشر و پدید آورنده‏ دارالعلم ها و دانشگاه ها شد .

ستاره‏ای بدرخشید و ماه مجلس شد
دل رمیده ما را انیس و مونس شد
نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
به غمزه مسأله آموز صد مدرس‏ شد
كرشمه تو شرابی به عاشقان پیمود كه
علم بی خبر افتاد و عقل بی حس شد

حضرت رضا (علیه السلام ) در مناظره خویش با ارباب ادیان خطاب به رأس‏ الجالوت فرمود : "از جمله دلائل صدق این پیامبر این است كه شخصی بود یتیم ، تهیدست ، چوپان ، مزدكار ، هیچ كتابی نخوانده و نزد هیچ استادی نرفته بود . كتابی‏ آورد كه در آن حكایت پیامبران و خبر گذشتگان و آیندگان هست " (1 )

آن چیزی كه بیش از پیش عظمت و رفعت و آسمانی بودن قرآن كریم را مدلل می‏سازد این است كه این كتاب عظیم آسمانی با اینهمه معارف در باب‏ مبدأ ، معاد ، انسان ، اخلاق ، قانون ، قصص ، عبرتها ، مواعظ ، و با اینهمه لطف و زیبایی و فصاحت ، بر زبان كسی جاری شده كه خود امی بوده‏ است . نه تنها هیچ مدرسه و دانشگاه و دارالعلمی را در همه عمر ندیده‏ است و با هیچ دانشمندی از دانشمندان جهان روبرو نشده است ، حتی یك‏ كتاب ساده از كتابهای عصر خود را نخوانده است.

حضرت محمد (ص)

آیت و معجزه‏ای كه خداوند بر آخرین پیامبرش فرستاد از نوع كتاب و نوشته است ، از نوع سخن است ، از نوع فكر و احساس است ، با عقل و با فكر و با دل و ضمیر سر و كار دارد . این كتاب قرن هاست كه قدرت خارق‏ العاده معنوی خود را نشان داده و نشان می‏دهد ، روزگار نمی‏تواند آن را كهنه كند ، میلیونها میلیون دل را به سوی خود كشیده و می‏كشد ، نیروی‏ حیاتی در آن موج می‏زند ، چه عقل های متفكری را به اندیشه و تدبر وا داشته و چه دل هایی را لبریز از ایمان و ذوق و شوق معنوی كرده و چه مرغان سحر و شب زنده دارانی را غذای روحی شده و چه اشك ها را از عشق به خدا و خوف از خدا در نیمه‏های شب بر گونه‏ها جاری ساخته است و چه ملتهای اسیر و به‏ زنجیر كشیده را از چنگال ظلم و استبداد نجات داده است

نقش قرآن چونكه بر عالم نشست
نقشه‏های پاپ و كاهن را شكست
فاش گویم آنچه در دل مضمر است
این كتابی نیست چیز دیگر است
چونكه در جان رفت جان دیگر شود
جان چو دیگر شد جهان دیگر شود
همچو حق پیدا و پنهان است این
زنده و پاینده و گویاست این

آری ، عنایت ازلی برای اینكه آیت بودن این كتاب و وحی بودنش بیشتر روشن شود آن را بر بنده‏ای از بندگانش فرود آورد كه یتیم ، فقیر ، چوپان‏ ، صحرا گرد و درس ناخوانده و مكتب نادیده بود .

« ذلك فضل الله یؤتیه من یشاء و الله ذوالفضل العظیم »

پی نوشت ها:

1. عیون اخبار الرضا ( چاپ سنگی ) ، ص . 94

فرآوری:علی نورگستر

 بخش عترت و سیره تبیان


منبع:

پیامبر امی, استاد شهید آیت الله مطهرى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.