تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: امرور به لطف الهی و در سایه نظام مقدس اسلامی، شرایط بسیار مناسبی فراهم شده که حوزه های علمیه باید از آن در جهت نشر علوم و معارف اهل بیت (ع) نهایت استفاده را ببرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت الله جوادی آملی

حوزه ها نهایت استفاده را از فضای مناسب امروز ببرند

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: امرور به لطف الهی و در سایه نظام مقدس اسلامی، شرایط بسیار مناسبی فراهم شده که حوزه های علمیه باید از آن در جهت نشر علوم و معارف اهل بیت (ع) نهایت استفاده را ببرند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم له  طی سخنانی در دوازدهمین دوره همایش کتاب سال حوزه که در سالن همایش های مجمع جهانی علوم اهل بیت (ع) قم برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق گفتند: امروز بهترین دوران زندگی در سطح بین المللی است و ما باید از چنین فضایی کمال استفاده را ببریم.

ایشان ضمن تبریک ایام ولادت رسول اکرم و امام صادق (ع) و نیز گرامیداشت هفته وحدت، ابراز داشتند: ما مامور به اعتصام و تأسی به حضرات معصومین (ع) به ویژه شخص نبی اکرم (ص) هستیم.

متاسفانه ما بسیاری از ذخایر کلام اهل بیت (ع) را کنار گذاشته و تنها به گوشه ای از آن ها بسنده کرده ایم، حال آن که عقل شوریده و انقلاب کرده علما از یک جمله اهل بیت (ع) باعث به وجود آمدن این همه جلد کتاب فقهی و علمی ارزشمند شده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کردند: تأسی توده مردم به حضرت ختمی مرتبت که مشخص است، اما باید توجه داشت تاسی و اعتصام عالمان به پیامبر (ص) به این است که این ها معلم کتاب و حکمت و مزکی نفوس باشند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه دادند: وظیفه ما در اعتصام به معصومین (ع) بسیار سنگین تر از توده مردم است و ما باید طوری زندگی کنیم که امثال بزرگانی چون شیخ طوسی و شیخ مفید در تاریخ ماندگار شده و دست کم هزار سال بمانیم و فراموش نشویم.

ایشان با بیان این که حضرت محمد مصطفی (ص) بزرگ معلم کتاب و حکمت بودند، اظهار داشتند: پیامبر (ص) بر اساس عمق فکر خود با اهل بیت (ع) سخن گفت اما با دیگران این طور نبوده است البته نه به این معنی که ایشان مطالب را به مردم نمی گفتند، بلکه این مردم بودند که مطالب را درک نمی کردند و الا رسول گرامی اسلام چیزهایی را به بشر یاد داد که برای او در گذشته و حال و آینده میسور نبوده است.

معظم له گفتند: اعتصام عالمان دین به شخص پیامبر‌(ص) به این است که عالم و معلم بوده و نوآوری داشته باشند و حرف خود برای مردم بزنند.

ایشان اضافه کردند:  اهل بیت (ع) و گفتار آن بزرگواران در واقع میدان انقلاب است و به ما گفته اند که شما به این جا بروید و ما باید ببینیم در گفتار ائمه اطهار (ع) چه چیزی هست که می شود با آن ها انقلاب کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی همچنین بیان داشتند: متاسفانه ما بسیاری از ذخایر کلام اهل بیت (ع) را کنار گذاشته و تنها به گوشه ای از آن ها بسنده کرده ایم، حال آن که عقل شوریده و انقلاب کرده علما از یک جمله اهل بیت (ع) باعث به وجود آمدن این همه جلد کتاب فقهی و علمی ارزشمند شده است.

ایشان افزودند: راه نوآوری ، رفتن به چنین میدان انقلابی است؛ چرا که عقل شوریده عالمان از این میدان مدد می گیرد.

این مفسر بزرگ قرآن کریم تاکید کردند: ما می توانیم بقیه الله باشیم و مصداق فرمایش امیر مومنان (ع) شویم که فرمودند علما باقون مابقی الدهر . البته ما تا روی خودی خود پا نگذاریم نمی توانیم به مقام بقا دست پیدا کنیم.

* تقدیر از دست‌اندرکاران  کتاب سال حوزه

ایشان همچنین ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری همایش کتاب سال حوزه به ویژه مدیرت حوزه و شورای عالی حوزه های علمیه، به نکته مهمی هم اشاره داشته و گفتند: عالمی که اهل عمل نباشد به تعبیر امام علی (ع) مصداق یک مرده عمودی است و لذا بسیار ضروری است که در حوزه ها جریان معرفت نفس و اخلاص در عمل بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.


تنظیم برای تبیان گروه حوزه علمیه