تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته هیچ فیلمی در سینمای رسانه‌ها نمایش داده نشد ، اما پرونده جشنواره همچنان باز است و گمانه‌زنی درباره فاتحان سیمرغ كه اسامی‌شان امروز بعدازظهر اعلام می‌شود ، ادامه دارد. دلیل تعطیلی كاخ جشنواره در روز سه‌شنبه آماده‌سازی سالن برای مراسم اختتامیه اعل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جرم در سعادت‌آباد

لیلا حاتمی و حامد بهداد

روی خط جشنواره فیلم فجر


 روز گذشته هیچ فیلمی در سینمای رسانه‌ها نمایش داده نشد ، اما پرونده جشنواره همچنان باز است و گمانه‌زنی درباره فاتحان سیمرغ كه اسامی‌شان امروز بعدازظهر اعلام می‌شود ، ادامه دارد. دلیل تعطیلی كاخ جشنواره در روز سه‌شنبه آماده‌سازی سالن برای مراسم اختتامیه اعلام شده است.


این اتفاق یك بار دیگر هم در طول برگزاری جشنواره رخ داد و به این ترتیب نمایندگان رسانه‌ها در 2 روز از دیدن فیلم‌های جشنواره بیست و نهم محروم شدند.

«جرم» مسعود كیمیایی و «سعادت‌آباد»‌ مازیاری میری جزو آخرین فیلم‌هایی بودند كه در سالن همایش‌های برج میلاد به نمایش درآمدند.

نمایش فیلم جرم بعد از آن‌كه واكنش‌های متفاوتی را نزد اهالی رسانه برانگیخت، در 12 رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره بیست و نهم شد.

این در حالی است كه مسعود كیمیایی تاكنون از جشنواره فیلم فجر هیچ سیمرغی دریافت نكرده و به نظر می‌رسد امسال یكی از جوایز فیلمنامه، كارگردانی یا بهترین فیلم به او برسد.

فیلم‌های 10 سال اخیر كیمیایی آشفتگی و بی نظمی منحصربه‌فردی داشته‌اند كه در این بین جرم‌ كم‌ایرادترین فیلمنامه سال‌های اخیر اوست ، به این دلیل كه حفره‌های كمتری در متن و ایرادهای روایی اندكی دارد. او این بار روی فیلمنامه كارش و به اجرا درآوردن آن با حوصله بیشتر كار كرده است.

مازیار فكری‌ارشاد، منتقد سینما درباره فیلم جرم‌ این‌گونه نظر می‌دهد:‌ فیلم‌های 10 سال اخیر كیمیایی آشفتگی و بی نظمی منحصربه‌فردی داشته‌اند كه در این بین جرم‌ كم‌ایرادترین فیلمنامه سال‌های اخیر اوست ، به این دلیل كه حفره‌های كمتری در متن و ایرادهای روایی اندكی دارد. او این بار روی فیلمنامه كارش و به اجرا درآوردن آن با حوصله بیشتر كار كرده است.

امیررضا نوری‌پرتو، منتقد دیگری است كه برخلاف فكری‌ارشاد، ضعف عمده فیلم جرم را در كاستی‌های متن آن می‌داند و می‌گوید: بزرگ‌ترین نقطه ضعف جرم به فیلمنامه‌اش برمی‌گردد، چرا كه خط روایی و خلاصه داستان جرم را می‌شد در دو سه خط تعریف كرد. انگیزه قهرمان برای كشتن یكی از شخصیت‌ها دیر مشخص می‌شود و از آنجا به بعد سكانس‌های زیادی را می‌بینیم كه اضافه هستند. این سكانس‌ها اگر چه كیمیایی‌وار هستند، اما داستان را به پیش نمی‌برند.

دیگر فیلم به نمایش درآمده در روز دوشنبه، سعادت‌آباد مازیار میری بود. مازیار فكری‌ارشاد، سعادت‌آباد را یك فیلم خوش‌ساخت می‌نامد و می‌گوید: سعادت‌آباد یكی از بهترین فیلمنامه‌های امسال را داشت. 90 درصد زمان فیلم در فضای محدود خانه مسكونی می‌گذشت، اما از ریتم نمی‌افتد و زمان 110دقیقه‌ای آن حوصله تماشاگر را سر نمی‌برد. نرسیدن فیلم اخراجی‌ها 3 به جشنواره از دیگر اخبار حاشیه‌ای روز پایانی بود.

سینما و تلویزیون تبیان


احسان رحیم‌زاده‌ / جام جم